Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 11:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 18:45 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Jag kollade lite på C-TEK laddaren häromdagen och har funderat på en grej sen dess.

Vore det inte bra att göra en fast installation med en CTEK laddare, koppla in den på motorvärmarkablaget och sen låta den ladda batteriet samtidigt som motorvärmaren går?

Tror ni c-tek laddaren klarar av att befinna sig i mototrrumet hela tiden?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 20:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
kalle skrev:
Jag kollade lite på C-TEK laddaren häromdagen och har funderat på en grej sen dess.

Vore det inte bra att göra en fast installation med en CTEK laddare, koppla in den på motorvärmarkablaget och sen låta den ladda batteriet samtidigt som motorvärmaren går?


Mkt bra ide!

kalle skrev:
Tror ni c-tek laddaren klarar av att befinna sig i mototrrumet hela tiden?


De säger att den får vara utomhus, men man kan ju lika gärna plasta in den lite xtra. Eller om du har ett kupevärmareutag i bilen så kopplar du in den där och använder sigutaget som anslutning för att ladda batteriet (förutsatt att du inte behöver tändningsnyckeln för att få ström där) Då har du en semi permanent installation och har de laddaren skyddat. Någon annan permanent plus anslutning unkar naturligtvi också.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 20:32 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Angående kalle´s C-TEK´s-funderingar, så öppnar jag naggens kuriosabok.

En kille jag känner hade alltid underhållningsladdning på sitt batteri - när bilen stod stilla. Han köpte bilen 1979 och de första 4 - 5 åren hade han den som bruksbil. Åren därefter gick den (tyvärr) sällan, inte många mil per år.

Bilen såldes 2006, med ett fungerande originalbatteri från 1979. Han behövde aldrig byta batteri, det funkade perfekt.

Slutsats, tja jag vet inte, men underhållningsladdning är nog inte helt fel.



(en stund senare)
Jahapp, jag skriver som en kråka.
Det är väl bra att ladda med lite underhållning, men det var väl inte riktigt det jag menade, utan underhållsladdning.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 22:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, med underhållsladdning så kan ju batteriet få bli mycket dåligt innan det orsakar några direkta problem.
Men det är välkänt att om man försöker använda vanliga bilbatterier på ställen där de alltid står på underhållsladdning (t ex startbatteri för reservelverk, nödbelysning eller liknande) så håller de inte mer än något eller några år, hur noga man är med att stabilisera laddspänningen osv. Bilbatterier mår uppenbarligen bäst av lite varierande förhållanden, de måste belastas och laddas ur litegrann då och då.

Jag har plockat isär en Ctek-laddare av ren nyfikenhet en gång (ägaren hade råkat lämna den på mitt jobb). Det är en typisk switchad spänningsomvandlare, definitivt mer välgjord än en billig PC-nätdel men man har inte ansträngt sig för att få den tålig mot fukt, invändig nedsmutsning och sånt. Isolationsavstånden är inte större än vad som absolut behövs för att den ska fungera och klara kraven för CE-märkning (man vill väl göra hela laddaren så fysiskt liten som möjligt för en viss effekt), och man har inte kostat på någon skyddslackering eller liknande för fuktskydd.
Jag tycker inte man ska ha den i motorrummet på en bil, inte ens med yttre fuktskydd. Då är det bättre att ha den inne i kupén, på något ställe där den inte riskerar att bli blöt och inte heller värms upp alltför mycket av kupévärmare eller bilens eget värmesystem. För att den fina laddningsregleringen ska fungera som det är tänkt så bör man se till att ansluta den till bilens elsystem i någon punkt där man inte har nämnvärt spänningsfall fram till batteriet. Glöm inte att säkra av i anslutningspunkten !

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 22:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Tack Torbjörn!

Säljargumenten för ctek är just att "connect and forget"... Vilket ju antyder att det ska vara bra för batterierna att stå på underhållsladdning.
Men verkligheten är ju sällan så bra som säljarna tycker =)

I mitt fall hade jag isåfall tänkt köra den 2-3 timmar varje morgon...

Antagligen är det så kort tid så att det gör varken till eller från på batteriets förmåga att dra igång B23an, och laddaren kostar ungefär lika mycket som ett nytt batteri så det får vara.

Jag vet att det finns underhållsladdare som är gjorda för att sitta fast monterade, men de kostar ca 3500:-.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 23:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
kalle skrev:
Säljargumenten för ctek är just att "connect and forget"... Vilket ju antyder att det ska vara bra för batterierna att stå på underhållsladdning.
Men verkligheten är ju sällan så bra som säljarna tycker =)


Nja jag tycker nog att det ligger en del i det argumentet, ett batteri sominte används och inte heller underhållsladdas var 6e mnd är snart urladdat och förstört.

kalle skrev:
I mitt fall hade jag isåfall tänkt köra den 2-3 timmar varje morgon...


Då kan du även ta nån enklare laddare med stabiliserad spänning på 13.8-14,4 volt.

kalle skrev:
Antagligen är det så kort tid så att det gör varken till eller från på batteriets förmåga att dra igång B23an, och laddaren kostar ungefär lika mycket som ett nytt batteri så det får vara.


JAg tror det kan göra en hel del på batteriets lvslängd att ladda den nåntimme innan kallstart, dells laddas batteriet ur lite under natten pga klocka radio mm och dels minskar kapaciteten pga kyla. Om den laddas lite innan start värms batteriet och det ökar batteriets kapacitet och blir det inte lika hård urladdat innan starten.

morgon... [/quote]

Då kan du även ta nån enklare laddare med stabiliserad spänning på 13.8-14,4 volt.

kalle skrev:
Jag vet att det finns underhållsladdare som är gjorda för att sitta fast monterade, men de kostar ca 3500:-.


Det räcker egentligen med en billigare laddare på högst 2A , jag köpte en gammal begagnad Defa på skroten och kan intyga att starten går mycket lättare trots lite trött batteri om den har varit inkopplad.

En sån http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88149 skulle redan göra en del.

Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan sön 07-11-18 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-17 23:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En klassisk metod att ordna underhållsladdning är annars att ta några gamla nätadaptrar som lämnar ungefär lagom spänning och parallellkoppla dem.
Oreglerade "linjära" nätadaptrar som är märkta 12 V ger ofta 14-15 V obelastade och 12 V belastade till märkström. Sådana med ca 1 A märkström finns det ofta högvis av, de användes t ex till telefonmodem, ethernethubbar och liknande för 10-15 år sedan.

Om man har en switchad nätadapter som lämnar 12 V så går det ofta att höja utspänningen till t ex 14,4 V genom att ändra ett motstånd i reglerkretsen. Det fungerar utmärkt att göra så på vissa laddare till äldre Nokiatelefoner (101, 1610, 2110 och liknande). De har dessutom fördelen av en effektiv strömbegränsning till t ex 700 mA, så man riskerar inte att köra sönder laddaren om t ex batteriet skulle ha fått en kortsluten cell eller om allt står djupurladdat pga glömt lyse när man kopplar in laddaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-18 12:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
En klassisk metod att ordna underhållsladdning är annars att ta några gamla nätadaptrar som lämnar ungefär lagom spänning och parallellkoppla dem.
Oreglerade "linjära" nätadaptrar som är märkta 12 V ger ofta 14-15 V obelastade och 12 V belastade till märkström. Sådana med ca 1 A märkström finns det ofta högvis av, de användes t ex till telefonmodem, ethernethubbar och liknande för 10-15 år sedan.


Ja bra ide, det behövs nog inte mera än 1A, men kolla om de lämnar likström annars behövs en diodbrygga och då borde man även kunna använda en en 10-20W "IKEA" hallogenlamptrafo med en diodbrygga.

Blybatterier tåll att under några timmar överladdas lite det är tom bra för dem och ju kallare batteriet är ju högre spänning man bör ladda de med i alla fall.

torbjorn skrev:
Om man har en switchad nätadapter som lämnar 12 V så går det ofta att höja utspänningen till t ex 14,4 V genom att ändra ett motstånd i reglerkretsen. Det fungerar utmärkt att göra så på vissa laddare till äldre Nokiatelefoner (101, 1610, 2110 och liknande). De har dessutom fördelen av en effektiv strömbegränsning till t ex 700 mA, så man riskerar inte att köra sönder laddaren om t ex batteriet skulle ha fått en kortsluten cell eller om allt står djupurladdat pga glömt lyse när man kopplar in laddaren.


Intressant! Då får man en lätt kompakt och effetiv underhålls laddare men de är ofta lite svåra att öppna? Finns också switchad nättagg till gamla printers ed som man säkert borde kunna använda så.

En grej som tyvärr inte funkar är att likrikta elektroniska hallogenlamp trafo's tyvärr annars skulle de finnas ihöga effeter för lite pengar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-18 15:47 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Det blev en ny tråd ja, tack för det. Borde jag så klart tänkt på själv.

500mA borde räcka om vi utgår ifrån att batteriet är nåt så när fullladdat. Så biltema varianten är ju ett billigt sätt att prova, jag törs inte skruva med gamla nätadaptrar för jag är feg och okunnig om sånt. =)

Den är säkert känslig för värme och kyla och den behöver nog lite ventilation. En liten burk med lite flamsäkerstoppning, och några lämpliga anslutningar till motorvärmarkablaget... Det är väl lämpligt att placera i närheten av batteriet.

Får åka till skroten o botanisera lite.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-18 20:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Aryan, när det gäller switchade nätadaptrar så kan man generellt säga följande:

Mascot är oftast hoplimmade och svåra att få isär utan att bryta sönder höljet. Men om man ändå ska bygga in dem i en annan kapsling efteråt spelar det ju ingen roll.

Salcomp kan antingen vara limmade som Mascot eller skruvade.

Friwo sitter ihop med plasthakar som går att pilla isär om man har gott om små instrumentskruvmejslar och helst 4-5 händer.

Kina-tillverkade nätadaptrar (MW, Helmsman etc) är oftast skruvade, men det kan vara specialskruvar (torx med mittpinne eller liknande) som kräver att man har en sats med "anti tamper"-bits.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-19 08:15 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Underhållsladdare har väl funnits tidigare? Ingick som en extra detalj i några värmarpaket från DEFA om jag inte minns fel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-19 09:51 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Lind skrev:
Själv har jag en Calixladdare som ger upp till 6 A så länge motorvärmarkabeln är inkopplad.

Jag också, bästa investeringen hitills. Snacka om att tjäna livslängd på batteriet.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-19 09:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
kalle skrev:
500mA borde räcka om vi utgår ifrån att batteriet är nåt så när fullladdat. Så biltema varianten är ju ett billigt sätt att prova, jag törs inte skruva med gamla nätadaptrar för jag är feg och okunnig om sånt. =)

Den är säkert känslig för värme och kyla och den behöver nog lite ventilation. En liten burk med lite flamsäkerstoppning, och några lämpliga anslutningar till motorvärmarkablaget... Det är väl lämpligt att placera i närheten av batteriet.


Jag skulle ha den i kupeuttaget så slipper du tänka på sånt

kalle skrev:
Får åka till skroten o botanisera lite.


Ja du kan då också göra som jag gjorde för några år sen; skaffa en beg DEFA (eller Calix beroende på vad din motorvärmare har för märke) underhålls laddare och grenkabel, min ger max 2A. Men betala inte för mkt för då kan du naturligtvis lika gärna köpa en billig adapter eller dyrare (C-TEK laddare) som du även kan använda till annat.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-20 23:21 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Som Torbjörn skriver, så är det inte bra att underhållsladda startbatterier dygnet runt, livslängden blir omkring 2 år om man laddar med låg spänning (13.6V) och väsentligt kortare med högre spänning.
De flesta underhållsladdare som finns på marknaden (Calix, DEFA m.fl.), är av typen "långsamma batterikokare". D.v.s. de ger låg ström (det tar lång tid att ladda) och har en hög spänning (ofta över 14.5 V) när batteriet är fulladdat.
Om vi enbart ser till batteriets "önkemål", så borde en batteriladdare användas direkt när man parkerar bilen, detta för att minska sufateringen som uppstår p.g.a. att batteriet ofta (speciellt vintertid och korta körsträckor) är lite oladdat.

En laddare som ger rejält med ström (gärna mer än 10 A) och begränsar spänningen till 14 V, samt stänger av sig själv när strömmen har sjunkit under 0.5 A, skulle förlänga batteriets liv rejält och underlätta kallstarter. Ett litet plus skulle vara om laddaren gjorde om denna process av sig själv t.ex. 1 ggr/vecka.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011