Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 18:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo V40 insprutare
InläggPostat: tis 08-01-01 19:31 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Hej.

Jag har kört med Flextek de senaste åren och har även monterat detta på min Volvo V40 2.0 1997. Bilen går suveränt men jag har problem med kallstarterna. Kan en spridaruppgradering lösa detta samt att jag kastar bort Flexteken? Vilken bil har de spridarna som rekommenderas?Vad ska jag i så fall använda för spridare?Motortypen heter B4204 S. Jag har Fenix 5.1 bränslesystem.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-01 20:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, att byta spridare löser inga kallstartproblem. Då är det bättre att ordna en extra kallstartanrikning på något sätt, t ex med det klassiska "kallstartmotståndet".
Se bara upp med att vissa Fenix motorstyrsystem har en PTC-givare för motortemperaturen. Om det är en sådan, så ska kallstartmotståndet kopplas parallellt med givaren, inte i serie som på normala system med NTC-givare.
För att ta reda på vilken givartyp du har så är det enklaste att mäta resistansen i givaren vid kall motor. PTC-givaren har några hundra ohm medan de NTC-givare som förekommer har resistanser på flera kiloohm vid kall motor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-01 20:50 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
torbjorn skrev:
Nej, att byta spridare löser inga kallstartproblem



jasså? vad är då kallstartsproblem?
min hade stått i en vecka och den startade på andra (-7)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-01 21:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
problemet kan vara att det ej finns spänning på spridarkontakterna när tändningen är påslagen med stillastående motor då det är vanlig att dessa går på samma matning som till bränslepumpen
flexteken måste ha spänning på sig i minst 3 sek för att aktivera kallstartanrikningen med stilllastående motor
på min förra bil golf från år 2000 fixade jag detta med en specialpreparerad säkring, man tar 2st stift från en kasserad särkring där man löder på 2st ledningar till en ny säkring
det förutsätter att det är separata säkringar för bränslepump och spridare
man tar ena ändan från denna och sätter i en ledig hållare där det finns 12v hela tiden tändningen är på, de andra ändan i säkringshållaren för spridarna
min startade snällt i -10C

8)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-01 21:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
svante skrev:
torbjorn skrev:
Nej, att byta spridare löser inga kallstartproblem



jasså? vad är då kallstartsproblem?
min hade stått i en vecka och den startade på andra (-7)


Att din bil startade vid -7 grader hjälper ju inte mr-bear. Kallstartproblemen med E75/85 är att det behövs större anrikning än styrsystemet räknar med för bensin vid låga temperaturer, kanske tre gånger större mängder. Då räcker det inte med större spridare som bara ger 30-40% större flöde. Kallstartmotstånd och andra anordningar är vad som behövs.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kallstartsmotstånd
InläggPostat: tis 08-01-01 21:21 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Jag byggde ett kallstartsmotstånd som jag använde till min A6 2,7 Bi-Turbo Quattro som fungerande på följande sätt att när man aktiverade motståndet så adderades motståndet från temsensor med det som var inställt på den 22KOhms trimpoten och detta fungerade utmärkt. Denna konstruktion flyttade jag ikväll över till V40in men då uppstod problemet att när jag aktiverade motståndet så stannade fläkten till kylaren, aktiverade jag den inte så gick fläkten hela tiden. Dessutom så var det så att om jag aktiverade den vid start av motorn så tändes varningslampan för "lambda" (eller motorelektroniklampan). Trodde då att jag hittat fel tempsensor men enligt "Haynes book of lies" så ska det vara tempsensorn som sitter i termostathuset.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-01 21:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
jag tycker personligen det är mera professionell att använda det inbyggda kallstarfunktionen i flexteken

har nu studerat det schema för insprutet jag hittade i autodata
soppapumpen har matning genom säkring F17 (10A)medans lambdasondens förvärmning har matning via F18 (10A)
spridarna går direkt till soppapump-relä K46 utan avsäkring (röd ledning) man får helt enkelt kapa ledningshärvan röd till inprutningsventilerna
ock koppla det lämpligen direkt på F13 (20A) huvudsäkringen som är för hela rasket

8)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-01 21:44 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Biltema: är det på V40 du pratar nu? Absolut hade det varit det bästa att använda den kallstartsfunktionen men jag har ingen tillgång till kopplingschema på bilen.

Förrensten vad har du för koppling till Biltema och dessutom 10w30?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-01 21:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är bara relativt moderna Flextek som har inbyggd kallstartfunktion, den finns säkerligen inte i mr-bear's exemplar, som ju är flera år gammalt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-01 22:03 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Torbjörn: Om vi talar om den kallstartsfuntionen som när man slår till tändningen öppnar spridarna ett antal sekunder så har denna flexteken den funtionen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-02 00:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Tråden flyttad till "Kallstarter".
Mvh /Linus.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-02 09:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

Det är väl inte så att det inte finns
något tryck (bränsle) att skicka in
genom insprutarna under anrikningen
före start ...

Felsökning;
Kanske att öppna lite på någon
anslutning före och efter anrikningen, men
innan du kör startmotorn / bränslepumpen...

Finns det bränsletryck fram till insprutarna ?

Eller har trycket försvunnit under natten ?

Lycka till !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-02 17:42 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
..tja inte vet jag. Jag har iallafall kontrollmätt och kommit fram till att jag inte har någon spänning till insprutarna förrän jag vrider på nyckeln


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-03 02:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
mr-bear skrev:
..tja inte vet jag. Jag har iallafall kontrollmätt och kommit fram till att jag inte har någon spänning till insprutarna förrän jag vrider på nyckeln


Hej igen !

Hmm...

Bra ! Då vet vi att det finns spänning (ström) fram
till insprutarna !

Nästa fråga ; Finns det bränsletryck fram till insprutarna ?

Ofta finns det ett uttag för tryckmätning...
Uttaget ser ibland ut som en pumpnippel på ett bildäck...
Normalt ska det vara det tryck som bränslepumpen ger...
Eller nästan det trycket, även när motorn är avstängd...
OBS ! Akta ögonen om du öppnar den ventilen !!

Nu kommer säkert någon annan här på forumet att bättre
i detalj redogöra för hur det ser ut under huven på din bil...

Lycka till med felsökningen !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-03 17:30 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Hej.

Först vet jag inte om jag vill kalla det felsökning men... nåväl....

Vad kan jag använda för at mäta bränsletrycket?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011