Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-29 05:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ratt, flåt, slangmuff på!
InläggPostat: mån 08-08-11 08:30 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Sittter och filosoferar vidare kring detta med bränsletempen. Det verkar som om det är optimalt att ha sommarvarmt bränsle att köra på.

Det finns ju ganska ansenliga längder bränslerör i ett motorrum. Kan man inte göra en "bränslerörsmuff" (typ rattmuff, alltså) så att man förvärmer etanolen elektriskt innan man startar? På en motor med distribuerad insprutning är det ju inte lönt att försöka förvärma på nåt annat sätt än att värma bränslet i ledningarna.

Jag tänker mej en konstruktion på formen ett innerrör i ett tunt material, kanske någon folie eller något, en motståndstråd och ett isolerande ytterhölje i någon form - kanske gummi. Man borde kunna göra den som ett ark som lindas runt en ledning för enkelt montage. (Handtagsvärme för motorcyklar! Just det! :-) En sådan konstruktion kunde man använda till kallstarterna och sedan använda spillvärme från någon del när man fått upp tempen i motorn?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Förvärmning av bränslet
InläggPostat: mån 08-08-11 09:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Signaturen "Etalappen" här på forumet har en glödlampa som värmer fuelrailen. Sök kontakt med honom om eventuella erfarenheter och konstruktioner.
Det har även skrivits och spånats många trådar om bränsleförvärmning. Du hittar säkert i sökfunktionen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 16:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

Se denna hemsida
http://www.geocities.com/stellan_gustafsson/taurus.htm

(en bit ner på sidan) rubriken
Gör det själv tips/My mods
http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... heater.jpg

Lycka till !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 15:11 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Jag har litet svårt att tolka bilderna. Använder du en vanlig glödlampa till att förvärma railen?

R


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 02:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Problemet är väl för de alla som inte har tillgång till el-uttag eller har en bränsledriven värmare installerad?

Då har man ju den begränsade energin i bilens batteri som både skall räcka till förvärmning och dessutom klara av att starta bilen? Ju kallare desto mindre energi att tillgå när det i själva verket krävs mer när tempen sjunker.


Med el-uttag/garage/bränsledriven värmare är väl möjligheterna stora att klara de kallare dagarna gissar jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 16:50 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Mja, det handlar väl inte bara om att värma upp soppan vid starten här, det verksr ju vara så att man får ut bäst verkningsgrad av etanol omman kan hålla den "sommarvarm" innan man sprutar in den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 03:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Ok.. sorry..
Var lite för snabb där:)

Kom på en annan sak som är mer on topic, apropå värmning.
Först tänkte jag att det finns ju värmefiltar.. kanske det skulle gå, men så slog det mig:

Elektriska värmesitsar! Kanske för dålig effekt i en sån även om man rullar den runt en bränsleledning flera varv?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 07:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
Ragamuffin skrev:
Ok.. sorry..
Var lite för snabb där:)

Kom på en annan sak som är mer on topic, apropå värmning.
Först tänkte jag att det finns ju värmefiltar.. kanske det skulle gå, men så slog det mig:

Elektriska värmesitsar! Kanske för dålig effekt i en sån även om man rullar den runt en bränsleledning flera varv?


I många elvärmesitsar är ju motståndstråden i sig en isolerad kabel (nu tänker jag på t ex de värmesitsar som VW använde på 80-talet). Man skulle mycket väl kunna sprätta upp tyget i ett sitsvärmeelement för att få ut motståndstråden och sedan linda den tätare runt en bränsleledning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 11:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
INget är ju som sagt enklare än ett eller 2 glödstift samt ett kopparrör inuti ett annat och kylvatten däremellan.
Att lite till elvrämning när kylvattnet väl är varmt är stort slöseri.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 23:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
karlmb skrev:
INget är ju som sagt enklare än ett eller 2 glödstift samt ett kopparrör inuti ett annat och kylvatten däremellan.
Att lite till elvrämning när kylvattnet väl är varmt är stort slöseri.


En bränsle/kylvätske-värmeväxlare menar du?

Om jag fattat rätt.. Skall glödstiften sitta i bränslet eller vattnet?

Tanken tolkar jag som att glödstiften gör kallstartsuppvärmningen och kylarvattnet uppvärmningen under körning?

Frågan har säkert varit uppe förr men vad ligger effekten på hos ett glödstift till en vanligt förekommande bil av vanligt märke?

Har du en skiss eller ritning eller länk till hur du menar karlmb så blir jag glad:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Glödstift
InläggPostat: tis 08-08-19 07:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här, lite info om glödstift:
http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=206
Andra fabrikat torde vara snarlika.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011