Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Mycket svårstartad Volvo B230FK...
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=3938
Sida 1 av 3

Författare:  mbuhre [ sön 08-09-14 21:43 ]
Inläggsrubrik:  Mycket svårstartad Volvo B230FK...

Hej!

Konverterade min 945:a (årsmodell 96) före sommaren, med hjälp av Flexitune II och torbjorns eleganta kupémontering. Många tack för hjälpen, jag hoppas kunna få tid till en fyllig konverteringsrapport så småningom...

Bilen är i prima skick (blanka besiktningsprotokoll år efter år) och har fungerat klanderfritt som bensinare. Då drog den 0,95 och startade omedelbart i alla väder. Med E85 blev den genast svårare att kallstarta, aldrig på första, troligast på 3-5 försöket. Varmstarter går alltid problemfritt, även om bilen bara gått någon halv minut, eller om den stått i flera timmar.

Nu med höstkyla nedåt +10 verkar kallstarterna bli en riktig mardröm. Motorn hostar ofta till snabbt men har inte kraft att gå. Så kan det fortgå i väldigt många startförsök. När den väl startat är den stabil men svag och ömtålig på låga varv, tills temperaturen kommit upp ordentligt.

- Flexitunes olika chokelägen har jag aldrig begripit mig på. Gör det verkligen någon skillnad mellan 1 och 5 blink?

- Jag provade att dra upp Flexitunen i 50% för att när bilen var varm kunna normalköra på blandtankläget, men det gjorde ingen skillnad...!

- Visst, jag ska låta eftermontera en motorvärmare, men jag vill ändå kunna klara kallstarter om det kniper. Vart köper man förresten bäst en motorvärmare?

Tändstiften (Eyquem) byttes i sommar (liksom olja och bränslefilter) efter ett par hundra E85-mil. Bilen har dragit "normalt", runt 1,2 liter milen.

Jag har läst tipsen om korta, 1-2 sekunders, startförsök. Men hur ska choken bäst disponeras vid upprepade försök?

Jag har också läst om att koppla in 18kOhm extra på pinne 13, motortempgivaren, men skulle det verkligen hjälpa i mitt fall? Det verkar ju som om fetare blandning inte löser mitt problem. Eller ska jag långt högre än 50% (plus Flexitunes chokepåslag)?

Är det förresten någon som vet hur mycket extra bränsle Flexitune ger i blandläget? Är det exakt hälften av det inställda värdet på potentiometern?

Många frågor blir det ... :?

/Martin

Författare:  erikn [ sön 08-09-14 21:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mycket svårstartad Volvo B230FK...

mbuhre skrev:

Jag har också läst om att koppla in 18kOhm extra på pinne 13, motortempgivaren, men skulle det verkligen hjälpa i mitt fall?


Jag har läst andra som det har hjälpt på. Jag håller på att skapa mig en automatisk kallstartsmotstånd till mina Volvo, men är inte riktigt klar än. Men så länge har jag kopplat in ett motstånd på en knapp som jag kopplar in vid behov. Men det blir nästan för fett, jag skulle rekommendera någonstans runt 10 kOhm i stället. Tomgången hamnar på närmare 1500 med motståndet inkopplat.

Författare:  torbjorn [ mån 08-09-15 09:55 ]
Inläggsrubrik: 

Finns det någon kallstartventil på 945:an? I så fall så sköter ju LH-styrdonet kallstartanrikningen via den och inte via de ordinarie spridarna, i så fall kan inte Flexitune göra något för att underlätta kallstarten.

På Volvo med LH 2.4 och kallstartventil får man antingen laborera med kallstartmotstånd eller ordna en manuell, återfjädrande strömbrytare för att kunna tvångsöppna kallstartventilen själv.

Författare:  Volvo245GLT [ mån 08-09-15 12:19 ]
Inläggsrubrik: 

Min 945 -96 med B230FK (BSR steg 3-trim) har ingen separat kallstartsventil.
Har konverterat den med större spridare (Lucas 444 cc) och upplever ungefär samma sak vid kallstart.
Motorn bara hostar till, men efter runt 30 (!) korta startförsök smäller den igång. Tur man har bra batteri.. Än så länge. :lol:

Ska givetvis testa att montera "kallstartsmotstånd" så fort jag får en stund över, kommer bli intressant att se vad som händer då.

Författare:  Bullmoose [ tis 08-09-16 17:32 ]
Inläggsrubrik: 

Visst är det trögt på mornarna, men sååå stora problem har inte jag.

4-5 blink - starta - i med driven - stopp - och upprepa. Sen går den som tåget.

Vo 745 -88b med LH 2.2. Ingen kallstartventil, bara flexitune II och masser med skoj. (Den går som en turbo!)

Författare:  mbuhre [ tis 08-09-16 21:30 ]
Inläggsrubrik: 

Okej, med Flexitunen på 60% och full "choke" kunde jag faktiskt få igång den på 4-5 försök, så det verkar inte helt hopplöst trots allt. Men jag kommer nog att ordna något sorts kallstartsmotstånd inom kort.

Författare:  Ragamuffin [ tis 08-09-16 23:46 ]
Inläggsrubrik: 

Volvo245GLT skrev:
Min 945 -96 med B230FK (BSR steg 3-trim) har ingen separat kallstartsventil.
Har konverterat den med större spridare (Lucas 444 cc) och upplever ungefär samma sak vid kallstart.
Motorn bara hostar till, men efter runt 30 (!) korta startförsök smäller den igång. Tur man har bra batteri.. Än så länge. :lol:

Ska givetvis testa att montera "kallstartsmotstånd" så fort jag får en stund över, kommer bli intressant att se vad som händer då.


Jag fick nog när det krävdes 5 försök!!

Kallstartsmotstånd är modellen!

Välj en vridpotentiometer eller liknande så att du kan reglera beroende på temperatur!

Min startar på 3 sekunder vid +10 jämfört med 5-8 startförsök redan vid 20-25 grader utan kallstartsmotstånd.

Författare:  baskerbosse [ ons 08-09-17 19:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mycket svårstartad Volvo B230FK...

Edit: Jag läste fel.

Baskerbosse

Författare:  Bullmoose [ tor 08-09-18 07:35 ]
Inläggsrubrik: 

Hur går den i övrigt?

Jag fick ett tips om att det kanske är dags att rengöra tomgångsventilen och spjällhuset. Men om så vore skulle den bete sig även som varm.

Författare:  kalle [ tor 08-09-18 22:30 ]
Inläggsrubrik: 

Var kopplar man kallstartsmotståndet på en 940 B230FK?

Skulle gärna vilja se nån bild eller beskrivning på hur det ska göras.

Är det en sån här som sitter nånstans i motorblocket som man ska koppa en vridpot till?

Bild

Författare:  torbjorn [ fre 08-09-19 09:58 ]
Inläggsrubrik: 

Det finns beskrivet i flera andra trådar här på forumet. Du ska ansluta poten i serie med ledningen mellan tempgivaren och LH-styrdonets ingång för motortempsignal. Inte till den ledare som går mellan tempgivaren och tändstyrdonet.
För att undvika förväxlingar (ledarfärgerna är inte att lita på i Volvo från 90-talet, de stämmer sällan exakt med elschemat och kan till och med skilja mellan två likadana bilar av samma årsmodell) så är det bättre att göra inkopplingen vid LH- styrdonet (pinne 13) istället för ute vid tempgivaren. Detta gäller inte bara för Volvo B230FK utan för alla bilar med LH 2.4, oavsett märke.

Författare:  kalle [ fre 08-09-19 19:32 ]
Inläggsrubrik: 

Tack.

LH2.4 är det som också kallas för bränsleboxen, som på 940 sitter vid passagerarsätet. En vridpot som går mellan 0 och 20kOhm blir rätt lagom va?


Lite info från volvoklubben:

http://www.svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/viewtopic.php?f=24&t=26365&p=249673&hilit=Fels%C3%B6kning+Tempgivare#p249673

Författare:  torbjorn [ fre 08-09-19 19:39 ]
Inläggsrubrik: 

Nej. Tändstyrdonet (EZ-K eller EZ116K) sitter ovanför rattstången på 740/940, medan insprutningsstyrdonet (LH 2.2 eller 2.4, det som obildat folk kallar bränsleboxen) sitter vid höger A-stolpe på alla 240/740/940. På 240 sitter även tändstyrdonet någonstans till höger under instrumentbrädan.

På 400-serien sitter insprutningsstyrdonet (Fenix eller LH 2.2) högt upp under instrumentbrädan längst till höger, och tändstyrdonet är hopbyggt med tändspolen och sitter i motorrummet.

Författare:  kalle [ fre 08-09-19 19:42 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, såg det nu (och ändrade precis i mitt inlägg)

Författare:  erikn [ fre 08-09-19 21:37 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
På 240 sitter även tändstyrdonet någonstans till höger under instrumentbrädan.


Det kan jag intyga, jag tog loss det och lödde ihop 18, 19 och 20 för att ställa tändningen tidigare. Det sitter precis ovanför fötterna på passagerarsidan. Det var lite klurigt att få loss innan jag förstod hur bygeln fungerade som höll fast.

Sida 1 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/