Etanol.nu https://www.etanol.nu/forum/ |
|
En liten varning vid användande av kallstartsmotstånd https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=4148 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | MB [ ons 08-10-22 10:15 ] |
Inläggsrubrik: | En liten varning vid användande av kallstartsmotstånd |
Har märkt att tomgången åker upp till 1500Varv i några sekunder då man använder kallstarts-motståndet vid kallstart. Frågan är hur detta sliter på motorn vid en riktig kallstart typ 10-20- Som jag förstår så berörs många av förhöjdt varvtal vid kallstart. |
Författare: | Baggis [ ons 08-10-22 11:10 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jo, det där har jag märkt av på min Omega också, t.o.m ännu högre varvtal än så. Känns inte bra. Hoppas nya programmet till FT hjälper mot det(då det har en kraftigare inbyggd chokefunktion) |
Författare: | torbjorn [ ons 08-10-22 14:26 ] |
Inläggsrubrik: | |
Den där varvtalsökningen beror på att tomgångsventilen står mer öppen under startförloppet ju kallare motorn är, för att "gaspådraget" säkert ska räcka för att hålla motorn igång direkt efter start. Man märker ofta att motorer rusar upp direkt efter kallstart om det används bra syntetolja i dem och motorn (och styrprogrammet) är konstruerad med tanke på äldre tiders trögflytande oljor (då kan ju kolvarna vara nästan som fastlimmade de första sekunderna efter en riktig kallstart). 16V-motorn i Citroën BX är ett bra exempel på detta. |
Författare: | AcuraJan [ ons 08-10-22 22:45 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jag tror knappast det är något att varna för, det är ju meningen att varvtalet ska gå upp ju kallare det är för att motorn inte ska tjuvstanna lika lätt. En Accord jag hade med förgasare och automatchoke gick direkt upp i 2500 varv vid vinterstarter, och höll sig där ända tills man rörde på gasen. Alltså ganska bra för att få upp värmen i kupen medan man skrapade rutorna. Inte hade den motorn skurit trots över 20 år och 20000 mil. Lite jobbigt kan det vara för oss som kör automat, man kan få stå på bromsen ganska ordentligt när man lägger i D, viktigt att inte glömma det alltså. |
Författare: | karlmb [ tor 08-10-23 17:12 ] |
Inläggsrubrik: | |
Man väljer dessutom ofta att köra motorn på högre varvtal för att kunna minska chokemängderna (med snabba gashastigheter kan inte lika mkt bränsle kondensera på kalla motordelar och chokebehovet minskar därför) och även för att kunna elda lite mer för kråkorna och snabbare värma upp katten. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |