Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Hjälper E75
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=47
Sida 1 av 1

Författare:  GL [ tis 06-12-26 23:05 ]
Inläggsrubrik:  Hjälper E75

Jag har nu 66% etanol i tanken dvs E66. Trots det är bilen svårstartad strax över noll grader. Det enda som hjälper är att utnyttja kallstartmotståndet, då startar den direkt. Jag tror alltså inte E75 (vinterkvalitet av E85) är något universalmedel. Vad är era erfarenheter av nymodigheten?

Författare:  Peter [ ons 06-12-27 10:07 ]
Inläggsrubrik: 

Ja detta ska bli intressant att studera om E75 är universalbränslet vintertid,, men av dom kontakter jag haft med bland annat hemtjänstfolk som tidigare tvärvägrat att tanka E85 vintertid (pga jourtjänst).
Har hitills inte haft minsta invändningar till E75 användning och då i temperaturer ner till 10 minus som en del haft,,,

Lite mer ovanligt att du har sådana problem redan med E66,, detta är troligt mycket modellrelaterat, då jag minns egna Mondeon som rullade 5000 mil helt oåtgärdad på mellan 60-70% etanol och där var det inte minsta kallstarts problem utan hjälpmedel och starter i 20 minus.

Samma bil sedan med Malpassi blev tjurig redan kring nollan utan värmare och E85 dock, och i nutid har jag med AutoFFV konverterade Mondeon och E75 inte haft minsta kallstarts problem i 6 minus som det hitills varit här.

Skall bli intressant detta med E75,,,, så rapportera på!

Författare:  rickard [ mån 07-01-15 15:04 ]
Inläggsrubrik: 

Bor i stockholm och här har det inte varit mer än ett par minus som kallast, har inte haft något problem att starta i -3 grader, startar alltid på andra korta startförsöket.

jag har inget kallstartmotstånd monterat..

motorn är en volvo B230F -88 med större spridare från 850 turbo, inget annat har ändrats än just spridarna.

förra året när det var kallare än -15 hade jag riktigt stora problem med att få igång bilen, och jag tyckte det va jävligt jobbigt att blandtanka så då gick jag över till bensin ett tag, men de gånger jag blandtankade märkte jag att det hjälpte med bara en liten skvätt bensin för att jag skulle få igång bilen hyffsat lätt, så jag tror absolut att E76,5 (som statoil uppger som vinterkvalitet) är bättre vintertid.. kan fler köra på E76 är det bättre det än att endast ett fåtal kör på E85. Huvudsaken är väl att åtgången av etanolen är så hög som möjligt i jämfört med bensin.. inte vad den enskilde användaren tankar..

Författare:  karlmb [ tor 07-01-18 11:00 ]
Inläggsrubrik: 

Men E75 är ju inte tänkt för dig..
Utan för Ford FFV o SAAB Biopowerförare.
Tvivlar på att de märkt ngn större skillnad.

Författare:  Peter [ tor 07-01-18 17:43 ]
Inläggsrubrik: 

Ja jag har då inte märkt någon skillnad alls och då har jag tankat på garanterat E75, dom två senaste månaderna, även om vi i norra uppland "bara" haft 8 minus som kallast,,,

Författare:  GL [ sön 07-01-21 15:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hjälper E75

GL skrev:
Jag har nu 66% etanol i tanken dvs E66. Trots det är bilen svårstartad strax över noll grader. Det enda som hjälper är att utnyttja kallstartmotståndet, då startar den direkt. Jag tror alltså inte E75 (vinterkvalitet av E85) är något universalmedel. Vad är era erfarenheter av nymodigheten?

I lördags fm efter en natt med -10 och -5 vid startförsöket hjälpte inte ens startmotståndet utan startgasen fick anlitas. Detta med 74% etanol. E75 verkar alltså inte gett någon jätteförbättring av startegenskaperna.

Författare:  torbjorn [ sön 07-01-21 17:15 ]
Inläggsrubrik: 

Jag instämmer, har inte heller kunnat påvisa någon nämnvärd förbättring. Det är fortfarande motorvärmare eller tjuvkoppling av insugningsrörsförvärmningen som gäller. Gränsen för hur länge bilen kan stå och kallna innan man måste ta till hjälpmedel för kallstart är ca 4 timmar, precis som förra vintern.

Författare:  Error [ sön 07-01-21 21:23 ]
Inläggsrubrik: 

Vet inte vad jag har gjort fel men min bil startar utan problem i kylan.
D.v.s. helt utan andra starthjälpmedel än en Flexitune och höjd kompression.
Det kallaste jag har testat med E85 är -8 grader och det kallaste med E75 är -17 grader (det har "tyvärr" inte varit kallare än så, därför har jag inte kunnat testa gränserna fullt ut).

Författare:  Peter [ mån 07-01-22 09:06 ]
Inläggsrubrik: 

Å egna AutoFFV konverterade Mondeon var man bara tvungen att testa dess kallstarts egenskaper utan värmare osv och detta gick så aldelles utmärkt, vid som kallast vi haft med -9.

Startade som det vore sommarvarmt ute och gick klockrent på en gång,,, så visst går utvecklingen framåt från Malpassins glada dagar och även där det fortfarande sitter en btr i andrabilen (escort) som med startar helt utan ansträngning iaf i -5 utan hjälpmedel,,

Författare:  reez [ ons 07-01-31 10:01 ]
Inläggsrubrik: 

Har också upplevt stor skillnad med e75 i en focus ffv 1.6 och en saab 95 2.0t biopower jag kört udner vintern. Båda har starta som om det vore sommar ner till -20 grader. Jag är imponerad! Har tyvärr inte kört någon konverterad bil under denna vinter så om det hjälp sådana vet jag itne.

/A

Författare:  karlmb [ ons 07-01-31 16:39 ]
Inläggsrubrik: 

reez skrev:
Har också upplevt stor skillnad med e75 i en focus ffv 1.6 och en saab 95 2.0t biopower jag kört udner vintern. Båda har starta som om det vore sommar ner till -20 grader. Jag är imponerad! Har tyvärr inte kört någon konverterad bil under denna vinter så om det hjälp sådana vet jag itne.

/A


Hur funkade de bilarna vintern innan då på E85?

Författare:  reez [ tor 07-02-01 17:07 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
reez skrev:
Har också upplevt stor skillnad med e75 i en focus ffv 1.6 och en saab 95 2.0t biopower jag kört udner vintern. Båda har starta som om det vore sommar ner till -20 grader. Jag är imponerad! Har tyvärr inte kört någon konverterad bil under denna vinter så om det hjälp sådana vet jag itne.

/A


Hur funkade de bilarna vintern innan då på E85?


Forden är ny i min närhet så den vet jag inget om, saaben var nog lite segare att starta förra vintern, men igång kom den alltid.

/A

Författare:  karlmb [ tor 07-10-18 11:45 ]
Inläggsrubrik:  E75 blir kvar i vinter också

Dåliga nyheter:
http://www.bilsport.se/news.php?id=50118

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/