Om man vill bygga någon automatisk elektrisk förvärme av insuget och eller bränsle verkar ett glödstiftsrelä kunna vara användbar iom att den reglerar glöd/förvärmningstid beroende på motortemperatur.
Här beskrivs hur dessa kan fungerar:
http://www.4crawler.com/Diesel/GlowPlug.shtmlGlödstiftreläet är utformad för att ge ett par variabla fördröjningar efter att tändningslåset slås på och beroede på motortemperatur.
Första fördröjningen styr en varningslampa/ lysdiod för glödstift / förvörmningen som indikerar att man kan starta genom att den slocknar.
Andra fördröjningen gör att glödstiften/förvärmningen är påslagen en stund till efter att lampan slocknad, för att ge kompletterande förvärmning av insug bränsle-luftblandningen under starten.
Tredje fördröjningen starta efter starten och gör att glödstifterna fortsätter vara på ca 15s till.
En temperatursensor sänder en variabel resistans signal till reläet som en indikation på motortemperaturen .
Conrad har glödstiftsrelä för långsamma stift (VAG nr 321911261) i sitt sortiment se
http://www.conrad.se/KR%26Auml;CKER-GL% ... &pi=504082Enligt databladet är förglödstiderna (och temp vid original tempsensor) och efterglödstiderna enligt följande:
motstånd (temp) förglödsstid ±5s / efterglödstid +10s -5s
7kOhm (-20°C) 45s / 15s
2,4kOhm (0°C) 25s / 15s
1kOhm (20°C) 15s / 15s
460Ohm (40°C) 10s / 15s
≤320Ohm (50°C) 0s / 0s
Det passar väll rätt så bra för en etanol/luftvärmere?