Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: tankar runt kallstarter
InläggPostat: ons 07-03-14 21:41 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
en varm motor går bra på kall etanol och kall luft,
för den varma motorn värmer väl upp både etanol och luft vid kompressionen.

vid kall motor borde motorn gå bättre desto varmare bränsleluftblandning motorn drar i sig.

hur får man då den varmaste bränsleluftblandningen?
svar: genom att värma luften.
och varför?
1:luften innehåller jämförelsevis 5 ggr mera värmekapacitivitet än etanoldelen.
2:etanol kan man värma till max 100° medan luften kan värmas till flera hundra grader men rimligtvis strax under etanolens flampunkt.

varför det skulle vara bättre att värma bara bränslet förstår jag inte?
eftersom det är den den gemensamma temperaturen på det som komprimeras i cylindern som räknas.

vissa säger att bränslet inte hinner kylas av av den kalla luften?
men omvänt???
hur kan då bränslet hinna värmas av en varm cylinder t.o.m. då det blandas med luft som är lika kall.?


vad är det jag missat?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011