När motorn är kall, och temp-sensorns resistans är ~1kOhm så är NTC-motståndet ~4kOhm. De bildar tillsammans en spänningsdelare med "två steg". Det övre steget är det som ECU:n läser av och tolkar som en temperatur.
Ju lägre temperatur ju högre motstånd i Temp-sensorn, och därför även en högre spänning på T1-transistorns emitter. Bas-emitter-spänningen på transistorn har ett typvärde på 660mV så vi ställer in potentiometern 660mV högre än den Temp-sensorspänning vi vill ha som omslagsspänning.
Ju varmare det blir destå lägre blir resistansen i Temp-sensorn, och därmed även spänningen i spänningsdelaren. Strömmen som går igenom spänningsdelare kommer visserligen att öka lite, men ECU:ns interna 1,2kOhms motstånd kommer att begränsa den strömmen, vilket gör att spänningspotentialen vid Tempsensorn ändå kommer att sjunka när temperaturen stiger.
Förr eller senare kommer transistorns emitter att sjunka under (potentiometer-inställningen minus 660mV) och transistorn börjar öppna. Under en övergångsperiod så kommer transistorn att leda en del av strömmen förbi NTC-motståndet, men när det har blivit tillräckligt varmt så kommer resistansen i Tempsensorn att ha sjunkit så lågt att även med den högre strömmen igenom transistorn förbi NTC så räcker inte strömmen till att bygga upp tillräckligt hög spänning över Tempsensorn, spänningen plus 660mV (bas-emitter) i T1 blir lägre än vad vi ställt potentiometern på, så T1 kommer att "suga" ström från potten och därmed vara bottnad och kortsluter NTC helt och hållet.
Citat:
GL:
Jag har svårt att se hur transistorn T1 i Mabuses skiss skall kunna eliminera inverkan av tilläggstermistorn då det alltid kommer att ligga minst 1 till 1,5 V över transistorn när den försöker kortsluta termistorn. Om spänningen blir lägre (på grund av termistorns lägre resistans vid högre temperatur) blir det ju ändå summan av termistorns och temperatursensorns resistanser som av ECU uppfattas som den rådande temperaturen.
När transistorn börjar leda fullt så blir spänningsfallet mellan kollektor (övre benet) och emitter (undre benet) bara ca 80mV. Under övergångsperioden kan spänningen variera från 3-4V ner till fullt öppnad.
_________________
Tesla Model 3 LR (2022)
"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse
http://www.skepticfriends.org)