aryan skrev:
@Torbjörn: När motorn är ännu kall spelar väl inte lambdasignalen någon roll? En monojetronic går iaf utmärkt att starta utan lambasensor inkopplad. Jag tycker också att en kortslutning i lambdasignalledningen borde ge fortsatta/större problem när motorn blir varm.
lage skrev:
När jag kallstartar går den bra första sekunderna, sen går den fetare och fetare, bluddrar och går allmänt illa tills den blivit varm.
Haft liknande beteende med fet bränsleblandning tidigare, då var det vakuumslangen till bromsservon som läckte så den tog tjuvluft där. Bytte lambdasonden innan jag kom på felet den gången.
Jag vet inte om eller hur bilen är konverterat men är du säker att motorn går fet och inte för magert? Tjuvluft ger för mager blandning och du skriver att motorn beter sig likadant nu så det tyder snarare på för mager blandning.
Standard kallstartsanrikningen räcker för att starta en okonverterad motor på E85 efter ett par försök om det inte är för kallt ute men när motorn väl går minskar kallstartsanrikningen då går den för mager till ecu-n går över till closed loop efter ett par minuter.
/Aryan
Har haft fullt upp med ett kamremsbyte på en escort idag, så jag har inte haft tid för några ytterligare experiment. men kan förtydliga några saker.
förra gången jag hade problem med fet bränsleblandning var det med varm motor, och den gången var det en läckande vakuumslang. jag antar att det gjorde att lambdan tyckte det var för mager blandning och fick insprutningen att feta på in absurdum.
Problemet är heller inte relaterat till etanoldriften, den går lika uselt på bensin.
När motorn är varm går den fint, så då verkar lambdan göra sitt jobb. mäter jag på den på tomgång med varm motor med en fluke 77 fladdrar den mellan 0,3-0,7V. Så är det inte på tomgång med kall motor, minns dock inte vilken spänning den låg på. Men bryr sig insprutningen om lambdan öht vid kall motor?
Isoleringen på skärmen för lambdan ser inte smält ut. Återkommer när jag mätt lite mer.