Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 21:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-05-01 08:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
jag kopplade in ett NTC-motstånd på 4.7kohm tillfälligt med lite kopplingsledningar från en gammal tandberg-tv på ordinare motstånd som finns till höger på motorn sett framifrån, det startade på ett kick
men problemet är att kylarfläkten vill gå i gång nästan samtidigt,
går ej att få stopp på förens motorn är varm, genom att koppla i från och på tändningen igen :cry:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-21 17:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
nu har jag fixat en kallstartanordning
det verkar som det finns 2st temp-givare på denna motorn
den ena verkar sitta på kylaren den andra till höger på motor sett framifrån, båda tillsammans verkar styra såväl insprutning kylfläkt och tempmätare,
jag valde den senare, den är på 2.2 kohm vid ca 25C
samt en brytande tryckknapp i kupen framför växelspaken
i motorrummet sitter en en 4.7Kohms NTC paralellt med tryckknappen i serie med motortempgivaren
Bild
Bild

jag slet ut det ena kontaktstiftet och ersatte det med ett nytt med en bit kabel vag-nr: 000979006, man ta bort en skena i kontakthöljet innan man sliter ut det

vid 10-13C så startar bilen på ett kick, har ej provat kallare ännu

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-21 22:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmm-varför behövs det kallstartmotstånd på en direktinsprutad motor?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-21 23:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
karlmb skrev:
Hmmm-varför behövs det kallstartmotstånd på en direktinsprutad motor?


För att den är svårstartad kall så klart?

Han har skrivit om det i en annan tråd men det säger sig ju själv att det beror på kallstarsproblem imo...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011