Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 11:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Volvo245GLT skrev:
"Bygg om 500 000 bilar – för klimatets skull!", från dagens Söderhamns Kuriren:
http://www.soderhamnskuriren.se/parser. ... &siteId=LP


Tja, lite realism kanske inte skulle skada om det drabbade författarna:
Citat:
Efterhandskonvertering från bensin- till gasdrift är vanlig i många länder, men Sverige har chansen att bli världsbäst på att konvertera till etanol. Det skulle ge mängder av nya arbetstillfällen och lägga grunden för en ny klimatdriven exportframgång.

Miljöbilsboomen är en fantastisk framgångssaga. Det är dags ta nästa steg: Låt oss bygga om en halv miljon befintliga bilar – för klimatets skull!

Mattias Goldmann

Gröna Bilister

Rolf Linde

BSR


Skulle bli mkt förvånad om det ens blir 5000 konverterade bilar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 15:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Här har vi något för Robert Collin att bita i (publicerad 2008-03-14):

Citat:
Döm inte ut etanol och biodiesel
Etanol, biodiesel och biogas kommer alla att behövas för att möta den stora utmaningen att byta ut de fossila bränslena, skriver Mats Eklund, professor i industriell miljöteknik, Linköpings universitet.


Biodiesel i form av rapsmetylester (RME) gjorde sitt intåg på den svenska drivmedelsmarknaden redan under det tidiga 90-talet. Det var relativt lätt att få in i den befintliga bilparken eftersom alla som har en dieselbil har en "bi-fuelbil". Av olika skäl blev biodiesel inte någon stor succé
i Sverige. Bland annat angreps den för sin dåliga energieffektivitet där det påstods att lika mycket energi gick åt för odling och framställning som fanns i bränslet. Sedan dess har det i ett globalt perspektiv hänt mycket när det gäller utvecklingen av biodiesel producerad från många olika grödor och avfall. Förbrukad frityrolja, fiskolja, animaliefett och fett utvunnet från alger används i dag som råvara för att producera biodiesel.
I Sverige minns många bara att biodiesel inte var bra för miljön, vilket inte stämmer med dagens utvecklade system.




Kommer denna historia att upprepas för etanolen? Just nu pågår en massiv kampanj där etanolen till och med beskrivs som ett större problem än fossila bränslen. Vi får veta i debatten hur många flera barn som kommer att få svälta på grund av etanoltillverkningen och att den stora landskapomvandlingen från skog till odling leder till stora nettoutsläpp av koldioxid.


Låt oss slå fast en sak tydligt. Det går inte att kategoriskt döma ut ett bränsle som etanol eller biodiesel. Sättet som bränslena produceras på avgör vilken miljöprestanda de har. En fristående etanolanläggning där all energianvändning kan kopplas till etanolproduktionen och där man inte nyttiggör olika restprodukter som halm och drank (biprodukt från framställning av både teknisk sprit och sprit för konsumtion) har en energibalans nära ett: Alltså sätter man in nästan lika mycket energi som man får ut. Om etanolproduktionen i stället är samlokaliserad med en anläggning som genererar el och värme för andra syften, om man använder dranken för produktion av biogas eller djurfoder och om man använder halmen för värmeändamål ändras denna energibalans till att vi får ut fyra till fem gånger så mycket som vi sätter in.


Denna situation liknar den som finns vid Agroetanols anläggning i Norrköping. Preliminära beräkningar indikerar att man med känd teknik kan öka effektiviteten ytterligare. Då börjar man faktiskt närma sig energibalansen för den brasilianska etanolen. Synergier mellan etanol, biogas och biodiesel kan göra processerna ännu mer effektiva och därigenom öka den roll dessa bränslen kan spela. Vi är fortfarande tidigt i utvecklingen av effektiva system och förbättringspotential är stor.


Hur kan förändring ske? Kommer vi att kunna räkna ut vilka bränslen som är mest energieffektiva och sedan slå in på den vägen om den nu handlar om el, vätgas eller snåla dieselbilar?


Att hänvisa till vätgas som energibärare i fordon kan uppfattas som att lägga ut dimridåer och tas som ursäkt för att inte behöva göra något nu. Fördelen med etanol, biodiesel och biogas är att det är etablerade tekniker som i stort sett fungerar i våra befintliga tekniska system. Vi kan använda dem utan någon försämring av vår livskvalitet, de åstadkommer verklig miljönytta och de öppnar för fortsatt utveckling.


Etanol, biodiesel och biogas kommer alla att behövas för att möta den stora utmaningen att byta ut de fossila bränslena. På sikt kommer sannolikt flera andra alternativ också att spela betydande roller, samtidigt som fordonen måste bli betydligt mer bränslesnåla, till exempel med hjälp av elhybridteknik.




I en värld med en global fordonsindustri har bränsleindustrin också varit global under den fossila eran. På en framtida bränslemarknad finns utrymme för lokala lösningar beroende på tillgång av olika råvaror, avfall och förutsättningar för produktion. Där kan välstånd byggas i lokala, regionala och nationella ekonomier. Arbetsförhållanden för de som framställer etanol ur sockerrör har uppmärksammats i debatten. Där finns problem men det kan inte skyllas på etanolen utan förklaras snarare av strukturella skillnader i den globala ekonomin.


Etanolindustrin sysselsätter cirka en miljon människor i Brasilien och bidrar till landets välstånd. Biobränslena kan fungera som en hävstång för utveckling för tredje världens ekonomier.


I dessa tider av negativ uppmärksamhet för biodrivmedel är det på sin plats att påminna om de problem som fossila bränslen ger upphov till; resursfrågan, föroreningarna som genereras
i deras hela livscykel, risk för olyckor, hälsoeffekter och deras bidrag till växthuseffekten. Det är lätt att hitta problem med etanol, biodiesel och biogas men det är hederligt att samtidigt komma ihåg de problem som vi försöker angripa genom att utveckla dem.


Mats Eklund professor i industriell miljöteknik Linköpings universitet


http://www.nt.se/tidningsdebatt/artikel ... id=3348345

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Positiv etanoldebatt
InläggPostat: mån 08-04-21 15:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Bravo! Det borde ramas in i guldram och hängas upp på väggen.
Dessutom borde fler tidningar publicera det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 16:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja!
Det tigs väl ihjäl förstås.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Här kommer en som måste haft ambitionen att få med flest lögner i en och samma insändare:

Citat:
Etanol är ett dåligt alternativ till bensin

Världen har börjat inse att vår förbrukning av fossila bränslen inte är hållbar. Från detta har mycket gott kommit. En av de sämre utvecklingarna är dock användningen av etanol för att driva våra fordon.


Framställningen av etanol kräver så stora mängder energi att man i slutänden använder mer fossila bränslen jämfört med om man skulle använda en vanlig bensindriven bil. Som jämförelse får man vid bensinframställning ut 20 delar energi för varje del man stoppar in. I etanolens fall är det förhållandet mellan 1:1 till 3:1 beroende på vilket lands etanolproduktion man ser till.


Etanolproduktionen förutsätter enorma mängder odlade råvaror i form av vete eller majs. Detta driver redan nu upp världens priser på spannmål. Denna utveckling kommer att drivas på ytterligare allt eftersom etanolen blir populärare. Bara för att försörja Sveriges nuvarande bilpark (ifall den konverterades till etanol) så skulle vi behöva odla 6,3 miljoner hektar bara för etanolen. Det kan jämföras med våra nuvarande 2,6 miljoner hektar åkermark.




För att odla all denna spannmål behövs som sagt oerhörda arealer odlingsbar mark. För att dessutom få ut det mesta ur denna process så förläggs denna odling gärna till länder med billig arbetskraft och tropiska miljöer. Detta har lett till att regnskogens skövling går än fortare än tidigare. Genom etanol användningen så släpper vi både ut med växthusgaser och vi kapar de regnskogar som annars skulle kunna ta hand om det åt oss.


Världen har fått upp ögonen för att vi måste börja agera för att förhindra en katastrof genom den globala uppvärmningen. Tyvärr har fokus hamnat fel på lösningen för våra transporter och av någon orsak har vi här i Sverige svårt att erkänna att vi haft fel. Det är dags att vi ser till andra förnyelsebara energikällor och att regeringar världen över tar sitt ansvar och börjar lagstadga för att föra denna utveckling framåt.


Oskar Ege

http://www.vt.se/debatt/fritt/artikel.a ... 3427#forum

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 15:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kul med så många påståenden helt utan referens eller trovärdighet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 20:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
När jag var i garaget idag hörde jag på ekot hur etanol orsakar svält minsann. Inga fakta, bara påståenden. Tydligen är en president i sydamerika kritisk till biobränslen. Vilket naturligtvis betyder att etanol orsakar världssvält. Eller nåt. Mycket tröttande dessa mantran som närmast religöst återupprepas i media. Man borde börja mejla o ringa journalister...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 21:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
widmark skrev:
När jag var i garaget idag hörde jag på ekot hur etanol orsakar svält minsann. Inga fakta, bara påståenden. Tydligen är en president i sydamerika kritisk till biobränslen. Vilket naturligtvis betyder att etanol orsakar världssvält. Eller nåt. Mycket tröttande dessa mantran som närmast religöst återupprepas i media. Man borde börja mejla o ringa journalister...


Tar dessa självutnämnda allvetare aldrig intryck av vad vi skriver...?
Tror nog de läser här ibland..
Presidenten, var det Chavez kanske?
Börjar kanske inse vissa problem med sitt svarta guld...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 05:57 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Det är klart vi ska använda bensin i fortsättningen.

Om vi stoppar 1 del energi och får ut 20 delar, JIppie någon har uppfunnit perpetuum mobile ( evighetsmaskinen).

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 13:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
karlmb skrev:
Tar dessa självutnämnda allvetare aldrig intryck av vad vi skriver...?
Tror nog de läser här ibland..


Man undrar. Att skicka brev till dem direkt kanske tar bättre.

karlmb skrev:
Presidenten, var det Chavez kanske?
Börjar kanske inse vissa problem med sitt svarta guld...


Tror det var Evo Morales, Bolivias president.

http://uk.reuters.com/article/environmentNews/idUKN2132523520080421


Citat:
Bolivian President Evo Morales on Monday criticized "some South American presidents" for supporting the use of biofuels, which he said are responsible for high food prices and global hunger.

Visiting the United Nations while fighting autonomy referendums called by the opposition at home, the Bolivian president said the increased use of farmland for fuel crops was causing a "tremendous increase" in the price of food -- especially of wheat, which has made bread more expensive.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 16:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Evo är väl känd för att gå i amerikanska ledband.
Kanske också i amerikanska oljebolags?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-24 08:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nu har Mattias Goldmann (Gröna Bilister) svarat insändaren med deras standard-"Etanol gynnar världens fattiga"-insändare, med ändringen att etanolen i E85 innehåller 80 procent sockerrörsetanol.

http://www.vt.se/debatt/fritt/artikel.a ... id=3543788

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-24 08:48 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
" Den majsetanol Ege hänvisar till finns på ett enda ställe i Sverige - i form av Jack Daniels på systembolaget."

Okej, nu är det nästa så man skall gå med i Gröna Bilister. Inte för att jag är särskilt för bilism, men i alla fall. Med en sådan ordförande...! :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-24 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nästa etanolpositiva insändare kommer från Kooperation utan gränser:

Citat:
Biobränsle bra för Afrika
Publicerad: 24 april 2008, 01:15

Vi gör rätt i att tanka etanol eller biodiesel, särskilt om råvaran kommer från utvecklingsländer med fattiga bönder som behöver ökade inkomster, skriver Camilla Lundberg Ney, Kooperation utan gränser.
ººÖkad efterfrågan på grödor för biobränsle ger högre priser på jordbruksprodukter. Då kan Afrikas bondefamiljer få högre inkomster, som kan investeras i sjukvård och utbildning för familjen.

De senaste månaderna har debatten om biobränslen varit intensiv. Bland annat har det påståtts att etanol tar maten ur munnen på Afrikas fattiga, med argumentet att odling av livsmedel står i direkt konflikt med odling av biobränslen för våra bilar.

Men genom vår biståndsverksamhet finns Kooperation utan gränser på plats i Afrika. Vi har tagit oss tid att fråga företrädare för de afrikanska bondeorganisationerna vad de själva anser. Och då framträder en annan bild.



Ungefär 75 procent av Afrikas fattiga lever på landsbygden och lever primärt på det som den egna odlingen ger. Under flera årtionden har de fått allt sämre betalt för vad de odlar, samtidigt som priset för att göda marken och transportera grödorna till marknaden har ökat.

Resultatet är fortsatt fattigdom och ett fortsatt utbrett biståndsberoende. Vägen ur detta är inte att ge dem billigare mat, utan att bidra till att de får bättre betalt för vad de producerar.

Med biobränsleboomen får lantbrukarna mer betalt för sina grödor, vilket vi slår fast i rapporten Med utveckling i tanken. Det gäller förstås de grödor som kan användas för biobränslen, till exempel sockerrör, men också priserna på andra grödor kommer att stiga i takt med att jordbruksmarken blir mer efterfrågad.

Worldwatch Institute anger att "Tillverkningen av förnybara bränslen är inte något hot mot fattiga länder, utan snarare en utvecklingsmöjlighet". Det är goda nyheter för de minst utvecklade länderna i Afrika, vars ekonomier är nästan helt baserade på jordbruksprodukter.



Produktionen av biodrivmedel i Afrika är än så länge liten, men ökar snabbt såväl avseende etanol som biodiesel. Sydafrika har i dagsläget störst produktion. Men bland annat svenska Sekab investerar i biobränsleproduktion i Tanzania och Moçambique.

Historien lär oss att inte vara blåögda. Alltför ofta har Afrika haft en historisk chans, men sedan stått som förlorare. Den internationella samarbetsorganisationen för bondeorganisationer, IFAP, slår fast att produktion av bioenergi "innebär en stor möjlighet för landsbygdsutveckling, förutsatt att bönderna får del av vinsterna. Om inte, så kan det bli en förlorad möjlighet". Med produktionen helt i händerna på västvärldens företag, all gröda på export och enorma monokulturer upprepar historien sig. Afrikas befolkning måste få ta del av de vinster, den forskning och teknikutveckling som blir följden av bioenergisatsningen, odlingen måste ske på ett hållbart sätt och arbetsförhållandena måste vara rimliga.

Hur biobränsleboomen påverkar Afrikas bönder bestäms i stor utsträckning av regeringar, bränslebolag och konsumenter i den rika delen av världen. Vi gör rätt i att tanka etanol eller biodiesel, särskilt om råvaran kommer från utvecklingsländer med fattiga bönder som behöver ökade inkomster.

Nästa steg är att börja kräva att drivmedlen produceras på ett ekologiskt och socialt hållbart sätt.

Camilla Lundberg Ney


Och här är hon på bild:

Bild

http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... 95331/1028

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-24 11:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra att de ger lite motgas!

/Artyan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011