Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 02:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-03-06 08:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.nyteknik.se/art/49360

"Etanolrabatten avgör Saabs motorframtid

På den internationella bilsalongen i Geneve visar den GM-ägda biltillverkaren Saab upp hela sin 9-3-serie i etanolutförande plus den nya 2-litersmotorn som är trimmad för 100 procent etanol. Men utan den svenska etanolrabatten blir det problem.

- Jag hoppas inte att regeringen i vårbudgeten sägare att det kommer stimulansser längre fram i tiden. Det vore katastrofalt, för då tvärstannar försäljningen i väntan på stödet, säger Saab-chefen Jan Åke Jonsson till Dagens Nyheters utsände i Geneve.

Jan Åke Jonsson syftar på det löfte som de fyra regeringspartierna gav i sitt valmanifest om en rabatt på cirka 10.000 kronor på miljöbilar.

Saabs varumärke Biopower är redan ett begrepp genom framgångarna med E85-motorn i den större 9-5-modellen. Men nu ska hela 9-3-serien in under Biopowerparaplyet.

Det är turbomotorn 1,8t i E85-utförande (85 procent etanol, 15 procent bensin) som ska in i både 9-3 Sedan, 9-3 Sportcombi och 9-3 Convertible.

Genom att använda turboladdning kan Saab marknadsföra sina Biopower-bilar som både gröna och motorstarka.

Dubbelt så många hästar
För att sätta riktig kraft bakom det påståendet visar Saab också upp en 2-liters turbomotor som optimerats för att gå på ren bioetanol, E100, under etiketten Saab Biopower 100 Concept.

Etanol har högre oktantal än bensin och genom att modifiera motorrn så att den får högre laddtryck och högre kompression har Saab lyckats få ut 300 hästkrafter ur sin 2-litersmotor, dubbelt så mycket som i den bensindrivna versionen.

- Det indikerar att nästa generations miljömotorer kan vara hälften så stora som dagens, ge fullt tillräcklig effekt och ändå ha låg förbrukning - i kombination med minimaliserade utsläpp av fossilt CO2, säger Kjell Bergström, som lett utvecklingen av E100-motorn i ett pressmeddelande.

Text: Lars Anders Karlberg"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011