http://www.nyteknik.se/art/49360
"
Etanolrabatten avgör Saabs motorframtid
På den internationella bilsalongen i Geneve visar den GM-ägda biltillverkaren Saab upp hela sin 9-3-serie i etanolutförande plus den nya 2-litersmotorn som är trimmad för 100 procent etanol. Men utan den svenska etanolrabatten blir det problem.
- Jag hoppas inte att regeringen i vårbudgeten sägare att det kommer stimulansser längre fram i tiden. Det vore katastrofalt, för då tvärstannar försäljningen i väntan på stödet, säger Saab-chefen Jan Åke Jonsson till Dagens Nyheters utsände i Geneve.
Jan Åke Jonsson syftar på det löfte som de fyra regeringspartierna gav i sitt valmanifest om en rabatt på cirka 10.000 kronor på miljöbilar.
Saabs varumärke Biopower är redan ett begrepp genom framgångarna med E85-motorn i den större 9-5-modellen. Men nu ska hela 9-3-serien in under Biopowerparaplyet.
Det är turbomotorn 1,8t i E85-utförande (85 procent etanol, 15 procent bensin) som ska in i både 9-3 Sedan, 9-3 Sportcombi och 9-3 Convertible.
Genom att använda turboladdning kan Saab marknadsföra sina Biopower-bilar som både gröna och motorstarka.
Dubbelt så många hästar
För att sätta riktig kraft bakom det påståendet visar Saab också upp en 2-liters turbomotor som optimerats för att gå på ren bioetanol, E100, under etiketten Saab Biopower 100 Concept.
Etanol har högre oktantal än bensin och genom att modifiera motorrn så att den får högre laddtryck och högre kompression har Saab lyckats få ut 300 hästkrafter ur sin 2-litersmotor, dubbelt så mycket som i den bensindrivna versionen.
- Det indikerar att nästa generations miljömotorer kan vara hälften så stora som dagens, ge fullt tillräcklig effekt och ändå ha låg förbrukning - i kombination med minimaliserade utsläpp av fossilt CO2, säger Kjell Bergström, som lett utvecklingen av E100-motorn i ett pressmeddelande.
Text: Lars Anders Karlberg"