I princip har en etanol/luft-blandning och en bensin/luft-blandning, båda blandade till lambda = 1, samma värmevärde. Så den termiska effekten blir densamma i båda fallen. Däremot är det andra saker som bestämmer vilken mekanisk effekt man får ut (eller rimligtvis kan ta ut) ur en kolvmotor - t ex olikheter i knackbeständighet och förångningsvärme. En annan skillnad är ju att etanolavgaserna innehåller förhållandevis mer vattenånga och mindre koldioxid än bensinavgaserna, så de expanderar mer och är bättre på att överföra värmeenergin till mekanisk energi.
Om man ser praktiskt på det hela kan man notera följande saker: 1) E85 har ju högre oktantal än bensin. Om motorn har relativt högt kompressionsförhållande och en tändförställningskurva som är lagd så tidigt att knackregleringen ständigt måste korrigera mot senare tändning vid stort gaspådrag, så kan motorn dra nytta av det högre oktantalet. Det brukar kanske inte märkas så mycket på maxeffekt vid höga varvtal men däremot ger E85 ofta en tydlig förbättring vid segdragning med lågt varvtal och fullgas.
2) Det större förångningsvärmet hos E85 (dvs att bränsleluftblandningen kyls mer av det värme som går åt för förångningen) gör att det inte behövs någon fullgasanrikning på E85 som det gör på bensin. En del bensinmotorer kan t om sura ner sig på fullgas pga den där anrikningen då de går på E85, så man får inte ut max effekt vid fullgas utan först när man släpper gasen tillräckligt mycket för att anrikningen ska stängas av och motorn övergår till att gå lambdareglerat. Om det finns möjlighet att stänga av fullgasanrikningen i samband med konvertering, så bör man göra det. På en del motorer där den sköts av en strömbrytare vid gasspjället, är den ju lätt att koppla bort. Om det är en analog givare så kan man behöva göra en klippkrets för att begränsa utspänningen från den. Och när det rör sig om förgasare så kan det ev vara aktuellt att plugga igen särskilda fullgasanrikningsmunstycken (econostat, ekonomiventil och vad de nu har använts för namn på sådana anordningar).
3) Hur en okonverterad bensinmotor med lambdareglering beter sig på E85 är högst olika beroende på vad programmerarna som ligger bakom motorstyrsystemet har haft för idéer. Man kan inte säga något allmängiltigt utan att ha klart för sig vad det är för motortyp, årsmodell, typ av motorstyrsystem osv.
_________________ Att mäta är att veta
|