Tack för länken!
INte mkt är nytt under solen, redan då hade man klart fö rsig att förbrukningen är som lägst med 20-25% etanolhalt bla:
Citat:
Kurvor
upp-drogos vid 1100 och 1300
v/min. genom variation av
gas-spjället med blandningar
innehållande från 0 till 30 % alkohol
vars styrka var 99,8 %.
Förgasaren var Amal. Därvid
erhöllos de i fig. 12 återgivna
kurvorna för ungefär lägsta
bränsleförbrukning och maximal effekt.
Minimipunkterna ligga mellan 20
och 25 % alkohol i blandningen.
En motsvarande, mera
omfattande undersökning1 är gjord
ined en Fordmotor, typ 90° V8L
med cylinderdiameter 77,8 mm,
slaglängd 95,3 mm och
kompressionsförhållande 6,50. Förgasaren
var Stromberg. Fig. 13 visar
att vid fullt öppet gasspjäll
erhölls maximala effekten vid drift
med ren bensin med munstycke
12, motsvarande ungefär
diametern angiven i tiondels mm.
Vid alkoholinblandning sjönk
effekten. Minsta bränsleförbrukning låg mellan 12,5
och 17,5 % alkohol i blandningen.
Haha, det praktiska livets män..Låter likadant idag när man pratar med vissa förståsigpåare:
Kod:
Ofta händer även att då en bilägare frågar sin
reparatör till råds om användning av lättbentyl, han
får till svar "då måste motorn ställas om", utan
närmare angivande av orsak eller kostnadsuppgift och
så får frågan förfalla. Återigen okunnighetens råd.
Det är självklart att praktikens "motorexperter" ej
kunna besitta en objektiv kännedom om lättbentylens
egenskaper. De försöka självfallet akta sig för att
göra eller säga något som kan sätta dem i ett ansvar
vars vidd de ej känna. Det vore därför önskvärt om
på något sätt de goda erfarenheterna med
lättbentylens användning som vi samlat under den förflutna
tioårsperioden ävensom en objektiv kunskap om
detta bränsles egenskaper och användning kunde
spridas bland den stora mängden av det praktiska
livets män.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.