Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Frågor om lambdasonder och E85-konvertering
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=360
Sida 2 av 3

Författare:  torbjorn [ tor 07-09-06 12:17 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, det har funderats på sådana lösningar. Nu finns det ingen luftmängdmätare på den där gengasbilen, men en lösning som ska in i nästa styrdon (färdigkonstruerat för flera år sedan men det har inte blivit byggt än) är att välja tre olika fasta integrationstidskonstanter med hjälp av en gasspjällkontakt.
Vi får alltså en tidskonstant för tomgång, en annan för dellast upp till 75 % gaspådrag, och en tredje för fullgas. Det borde fungera tillräckligt bra i praktiken.
En annan variant som jag har hört att man har funderat på men som jag inte vet om den är praktiskt provad är, att integratorn utgörs av en digital potentiometer som styrs av en binärräknare som räknar upp eller ner beroende på om lambdasondssignalen ligger hög eller låg. Där skulle det vara lätt att ändra tidskonstanten genom att styra klockfrekvensen till räknaren efter någon lämplig parameter.

Författare:  targa [ tis 09-05-19 10:38 ]
Inläggsrubrik: 

Sorry, I'm ran a bit out of swedish... think I can still understand what you write, but I don't want to bother you with my bad swedish, so please excuse:

I stopped Etanol mixing into my '92 900i (LH2.4) for a while, because CE went on sometimes even without havin E mixed into the fuel. A bit later I heard a "wrong" sound from the exhaust, so I found the Y-Pipe (just before the catalyst) to be broken. I now have a new one plus a new fuel filter.

Still CE comes on sometimes... Only drove a couple km since then, shall I wait for CE to calm down, or is it worth changing the Lambda sond anyway (since it seems to be the original one 230.000km), if yes, can I buy a cheap one (i.e. Biltema as mentioned in the beginning of the thread) or Bosch, NGK, Beru while NGK seems to be the cheapest of the "branded". Is it ok to buy an "***" one without specific plug (which I can take from the old, but what is a proper way to attach the plug, then?)

As I understand from previous posts a wideband lambda sond isn't suitable for injection systems that originally come with a regular one?

Is it easy to replace it (screw out, detach, screw new in, attach) ?

Thanks a lot.
/Tomas

Författare:  torbjorn [ tis 09-05-19 11:36 ]
Inläggsrubrik: 

I think you should begin by reading out the error codes to figure out why the CE lamp went on. Maybe there is another fault that has nothing with the lambda sensor to do.

Anyway, replacing the lambda sensor is a simple task except for that it can be awfully seized in place after many years. Use a perfectly fitting socket or ring wrench for removing the old sensor, you will just damage the hexagon if you try to use a pipe wrench or adjustable wrench.

Replacement sensors usually come with short (100-200 mm) leads that are to be spliced to the longer cables of the original sensor. Usually, heat-resistant crimp terminals are supplied with the replacement sensor.
Remember that you should NEVER solder the leads of a lambda sensor, neither should you use any kind of oil or grease at the splice or connector. This is because oil, grease or solder residue will creep through the cables and contaminate the internal parts of the lambda sensor.

And that is true, a wideband lambda sensor cannot replace a regular one.

Författare:  matsuda [ tis 09-05-19 12:57 ]
Inläggsrubrik: 

If you have problems removing the lambda sensor you could start the engine and let it warm up for a while.

Författare:  targa [ tis 09-05-19 15:35 ]
Inläggsrubrik: 

Tack for svara ;)

I'm pretty sure that blink codes are related to oxygen sensor, just not if the broken y-pipe can have causes this as well.

Should have proper tools available. Thanks for advice.

/Tomas

Författare:  askilje [ lör 09-05-30 18:22 ]
Inläggsrubrik: 

monterade idag en flextek modell nyare med lambdakabel, problemet är bara att lambdakabeln har 4 st olika färger. Vit, grön och 2 st till jag inte kommer ihåg.

Bilen är en volvo 850 -92


På flextek enheten fanns det en kabel man skulle koppla till MAP sensorn om man hade en. Kan det vara så att autoffv inte fungerar med bilar med MAP sensor?

Författare:  nyfiken [ lör 09-05-30 20:42 ]
Inläggsrubrik:  Färger och funktioner på lambda

Här är kabelfärger och funktion:

Lambdasonder.
Det finns 2 olika huvudtyper av lambdasonder en modell som arbetar med en styrspänning på 0,1 till 1,0 volt den här är den vanligaste. Den andra arbetar mellan 0 och 5volt och återfinns i bredbandslambdamätare tex denna är både ovanligare och dyrare.



Det finns 4 st olika modeller av den vanligaste (olika kabeluppsättningar).

1. med en kabel givaren är jord och kabeln är signal.

2. med två kablar signal svart=signal grå=jord.

3. med tre kablar dom två kablarna med samma färg vanligtvis vita är till förvärmningen den tredje signal.

4. med fyra kablar dom två kablarna med samma färg vanligtvis vita är till förvärmningen den tredje svart=signal den 4e grå=jord.


”lånat” från: http://lambda.webb.se/

Författare:  askilje [ lör 09-05-30 22:03 ]
Inläggsrubrik: 

problemet är att det är fyra olika färger, inga var av samma färg.

Såg jag i syne lr?

Författare:  askilje [ sön 09-05-31 08:36 ]
Inläggsrubrik: 

är det skadligt att dra ut kontakten till lambda och mäta signalen med multimeter på de fyra stiften på tomgång?

Motorn kommer ju ge felkoder men det kan väl inte hända något annat?

Författare:  torbjorn [ sön 09-05-31 20:14 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
är det skadligt att dra ut kontakten till lambda och mäta signalen med multimeter på de fyra stiften på tomgång?

Motorn kommer ju ge felkoder men det kan väl inte hända något annat?


Nejdå, det går bra att koppla ur lambdasonden och ha motorn igång. Men det är bäst att ha tändningen avstängd vid ur- och ikoppling av den.

Ett annat sätt att identifiera vilken ledning som är vilken, är ju att titta i bilens elschema för att se vilken pinne i kontakten som används till vad (och för den delen vilka ledarfärger som gäller i bilens kabelstam).

Om du tittar på ledningarna på "bilsidan" av lambdasondskontakten så kan du räkna med att om en av dem är skärmad, så är innerledaren i den skärmade kabeln signal och skärmen signaljord.

Författare:  Dr. Mabuse [ sön 09-05-31 20:49 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Den stora bristen med det där systemet är att integratorn har fast integrationstid. Egentligen borde den vara proportionell mot gasflödet genom motorn. Löptiden i systemet (alltså från sekundärluftspjäll, via en halvmeter slang, gasblandare, insugningsrör, motor, främre avgasrör, till lambdasonden) är ju direkt proportionell mot gasflödet, i princip gaspådrag gånger varvtal.

Det låter som en uppgift för transmissionsgrindar i C-MOS. Att ha ett par parallellkopplade motstånd med en grind i serie med varje, och sedan låta dessa bestämma tidskonstanten i integratorn. Men då växer i och för sig komplexiteten på kretsen ganska snabbt. Kan man inte programmera PIC-kretsar för dylik styrning är dock transmissionsgrindar en lösning (som i alla fall jag skulle testat eftersom jag inte är så duktig på programmering).

Författare:  askilje [ sön 09-05-31 22:01 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Ett annat sätt att identifiera vilken ledning som är vilken, är ju att titta i bilens elschema för att se vilken pinne i kontakten som används till vad (och för den delen vilka ledarfärger som gäller i bilens kabelstam).
ett annat sätt är att fråga en som säljer 850 sonder vilket stift den svarta kabeln ska vara på :)

Författare:  askilje [ sön 09-05-31 22:03 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
På flextek enheten fanns det en kabel man skulle koppla till MAP sensorn om man hade en. Kan det vara så att autoffv inte fungerar med bilar med MAP sensor?
Någon?

Författare:  torbjorn [ mån 09-06-01 08:29 ]
Inläggsrubrik: 

Dr. Mabuse skrev:
torbjorn skrev:
Den stora bristen med det där systemet är att integratorn har fast integrationstid. Egentligen borde den vara proportionell mot gasflödet genom motorn. Löptiden i systemet (alltså från sekundärluftspjäll, via en halvmeter slang, gasblandare, insugningsrör, motor, främre avgasrör, till lambdasonden) är ju direkt proportionell mot gasflödet, i princip gaspådrag gånger varvtal.

Det låter som en uppgift för transmissionsgrindar i C-MOS. Att ha ett par parallellkopplade motstånd med en grind i serie med varje, och sedan låta dessa bestämma tidskonstanten i integratorn. Men då växer i och för sig komplexiteten på kretsen ganska snabbt. Kan man inte programmera PIC-kretsar för dylik styrning är dock transmissionsgrindar en lösning (som i alla fall jag skulle testat eftersom jag inte är så duktig på programmering).


Jo, precis den lösningen har jag varit inne på också. En andra version av det där styrdonet är uppritad (för mer än 5 år sedan) men ännu inte provbyggd. Där blir lösningen att via en gasspjällkontakt välja tre olika integrationstider - för tomgång, delgas respektive fullgas. Transmissionsgrindar används då för att koppla in olika seriemotstånd före integratorn.

Författare:  askilje [ lör 09-07-18 10:03 ]
Inläggsrubrik: 

är det vanligt att en sond liggen konstant på ca0.5-0.6 v? Lambdalampan började lysa tvärt imorse på s40n, den slocknade sedan och man märker inget när man kör.

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/