Etanol.nu https://www.etanol.nu/forum/ |
|
Frågor om lambdasonder och E85-konvertering https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=360 |
Sida 3 av 3 |
Författare: | torbjorn [ lör 09-07-18 16:31 ] |
Inläggsrubrik: | |
Nej, den brukar växla mellan 0-0,2 respektive 0,8-1,0 V. Men det beror ju på vad man mäter med också, växlingarna kan gå så fort att en vanlig digitalmultimeter inte hänger med. Det är säkrare att mäta med oscilloskop på lambdasignalen. Läs av felkoder på S40:n och ta reda på vad som egentligen är problemet, innan du börjar misstänka lambdasonden. |
Författare: | askilje [ mån 09-07-20 21:38 ] |
Inläggsrubrik: | |
men visst är det ett tecken på att den håller på vara slut? den har gått 30K mil. Dessutom har jag mätt min (saab) sond med samma multimeter och där hängde den med iaf. |
Författare: | torbjorn [ tis 09-07-21 21:20 ] |
Inläggsrubrik: | |
När motorn går på tomgång brukar växlingarna bli tillräckligt långsamma för att de flesta multimetrar ska hinna med. Men det kan variera mellan olika bilar. Ju närmare motorns avgasportar lambdasonden sitter, desto snabbare växlingar (och vice versa). En annan otrevlig sak som jag har varit med om, var att en trasig topplockspackning ledde till att lambdaregleringen inte fungerade på tomgång utan spänningen låg fast på 0,5 V (alltså den referensspänning som styrdonet lämnar). Detta pga att det läckte ut kylvatten i avgaserna, som på tomgång kylde lambdasonden tillräckligt för att den skulle sluta fungera. När motorn gick med belastning fungerade allt utmärkt, när man släppte gasen fortsatte den lambdareglera kanske en halv minut innan den lade av. |
Sida 3 av 3 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |