Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 05:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Öppningstid spridare
InläggPostat: lör 07-08-25 17:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ett pulsförlägningssystem som t ex förlänger spridartiderna med 40% borde ta hänsyn till den tiden spridare håller på att öppnas.

Speciellt på tomgång när man har väldigt kort spridertidar kan den annars öka på alledes för mkt.

Tar t ex flexitune hänsyn till detta? Jag får en känsla av att den inte gör det och att den alltså fetar på mera på tomgång?

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-26 21:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Flextek tycks förlänga tiden mer vid mycket korta öppningstider än vid längre tider, och mitt intryck är att det faktiskt är en avsiktlig funktion.

Jag har inte siffrorna framför mig just nu men jag vill minnas att pulsförlängningen blev ungefär 39 % vid mycket korta öppningstider (någon ms), och minskar ner mot 33-34 % vid 10 gånger längre tider.

En sak till som spelar in, framför allt för stängningstiden, är hur "snubber"-kretsen som ska ta hand om spänningsspiken från spridarens spole när strömmen bryts, ser ut. Den kan vara ganska olika konstruerad i olika styrdon, och helst borde piggybacksystemet ha samma lösning som bilens originalstyrdon för att man ska vara säker på att spridarnas stängningstid blir rätt.
Bosch har t ex ett RC-nät parallellt med utgången, medan exempelvis Ford och GM har en zenerdiod.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-30 09:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag dubbelpostar lite för detta berör även denna tråd.

När motorn är varm ser jag att spridaren på tomgång är öppen 2,4% av tiden dvs om den injekterar 1 gång per varv vid 850 vpm så är spridarutgången
2,4% x ((60 s) / 850 vpm) = 1,69411765 mS (ca 1,7 mS) "hög" per insprutning

En spridare kan lätt behöva 1 mS för att öppna sig, i så fall blir alltså bara 0,7 mS "kvar" att den är full öppen.

Om flexitune mm inte tar hänsyn till öppningstiden (och det verkar inte som att denn gör det) och den förlänger med 30% så har den förlängd en insprutningsignal från ECU-n som var 1,7/130% = 1,3 mS.

ECU'n "vet" naturligtvis om öppningstiden, den tom kompenserar för denna beroende på batterispänning. ECU'n ser nu att den endast spruter in 1,3mS där ca 1 mS är öppningstid dvs bara 0,3 mS full flöde kvar och ändå går motorn i lamda 1 fast en normal förväntad insprutningstid skulle ha varit (2,4-1)/130% + 1 = ca 2,08 mS och alltså 1,08 mS full flöde kvar.

Jag kan mkt väl tänka mig att ecu'n då går ur closed loop eftersom den "tycker" sig få göra orymligt korta insprutningstider som närmar sig inte öppnade spridare alls?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-30 12:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förresten, jag har för mig att när Mono-jetronic introducerades så skröt Bosch en hel del över att den speciella spridarkonstruktionen i kombination med förkopplingsmotståndet skulle ge mycket kortare öppnings- och stängningstider än för "normala" spridare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011