Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

SAAB, Trionic och värmeplattor
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=251
Sida 1 av 1

Författare:  J.K Nilsson [ mån 07-01-29 14:41 ]
Inläggsrubrik:  SAAB, Trionic och värmeplattor

Bidrar med cachad sida ifrån det gamla forat: http://72.14.221.104/search?q=cache:j7t ... =clnk&cd=2

J.K Nilsson

Författare:  Alexander [ mån 07-01-29 19:55 ]
Inläggsrubrik: 

Kul! :)
Tyvärr ger faktatexten av "SaabAero" om Trionic lite fel intryck, kanske är citatet lösryckt?
Trionic introducerades 1992 till MY93 av SAAB 9000 2,3 Turbo (B234). (Källa? SAAB-folder 259606 "Med respekt för naturen.") :wink:
Systemet baserades på DI-tändningen (med separata tändpolar) som kommit -90.

/Alexander

Författare:  torbjorn [ tis 07-01-30 06:17 ]
Inläggsrubrik: 

Det skulle vara intressant att försöka snoka och sammanställa historia kring vem som har gjort vad i samband med Saabs egna motorstyrsystem under årens lopp.
SEM (Svenska Elektromagneter) i Åmål har helt klart varit inblandat i åtminstone DI-systemet. Om man vill vara spydig så skulle man kunna tillägga något om att DI's tändkassett har ungefär samma driftsäkerhet som de SEM-tändsystem som sitter på Husqvarnas små tvåtaktsmotorer (motorsågar etc).
Om man tittar på styrdonen för DI och tidigare APC så har mönsterkorten uppenbar Luxor-stil. Detaljnummer enligt Luxor-standard, caddningen påminner mycket om hur det såg ut i t ex ABC-datorer och Luxor hemelektronik från 80-talet.
Dessutom tycks Mecel (en fordonselektronikkonsultfirma) ha varit inblandad, det finns en specialkrets (ASIC) i DI-styrdonet som är Mecel-märkt.

Författare:  Alexander [ tis 07-01-30 11:13 ]
Inläggsrubrik: 

Absolut!
Frågan är hur mycket av SAABs innovativa konstruktioner som görs "in-house", och vad som läggs på konsultbasis. Det pratades tex inte mycket om att SAAB som var först i världen med pollenfilter i kupén, "lånade" idéen från Volvos lastbilar!
All heder åt SAAB dock, som ändå driver igenom koncepten, oavsett om de ritas i Trollhättan eller Motala... :D

Lite om marginalerna på bilsidan; det färdiga kretskortet i APC-styrdonet kan väl kosta en hundralapp eller två, och om kortet det sålts till en dator hade det väl kostat max 500 kr. Inga märkvärdiga komponenter eller kretsar. På SAAB kostade dock APC-styrdonet ca 4000 kr som reservdel, för några år sen! Och då är SAAB knappast värst på att ta betalt...

/Alexander

Författare:  Databoxen [ ons 07-01-31 05:59 ]
Inläggsrubrik: 

Det är utvecklingskostnader man betalar för.
Det är samma sak med mjukvaru utveckling. CD-skivan som programmet ligger på kostar ingenting, men själva utvecklingen av programmet är inte helt gratis...

Författare:  torbjorn [ ons 07-01-31 06:19 ]
Inläggsrubrik: 

Att prata om utvecklingskostnader håller inte när det gäller prissättning på originalreservdelar. De kostnaderna ska ju täckas av de pengar man får in på nybilsförsäljningen, åtminstone så länge reservdelen är i samma utförande som den som en gång i tiden användes i produktion.
En piratdelstillverkare måste däremot lägga sin utvecklingskostnad på priset för de reservdelar han säljer.

Det är för övrigt ganska uppenbart att många reservdelspriser belastas av schablonartade pålägg.
Varför kostar t ex en viss lambdasond med ett visst Bosch-nummer dubbelt så mycket om man köper den som reservdel till Saab 9000 som om man (över samma disk på Motorcentrum) köper den som Opel-reservdel?

Ett klassiskt fall var någon BMW där den ena baklyktan kostade 4 gånger så mycket som den andra som reservdel - fast enda skillnaden är att de är spegelvända.

En del biltillverkare tycks göra stora schablonpåslag på reservdelar som köps från underleverantörer medan sådant som tillverkas inom den egna koncernen är anmärkningsvärt billigt. Ett bra exempel på detta är Citroën, där exempelvis avgassystem och motordelar ofta är så billiga som originaldel att ingen piratleverantör kan konkurrera medan prissättningen på enkla eldelar är rent horribel. T ex uppåt 3000 kr för en ABS-givare i mycket enkelt och billigt utförande, fast den är tillverkad av VDO och förmodligen anskaffad via ATE som har levererat det kompletta ABS-systemet. Där kan man misstänka en extra mellanhand, och inköpare på flera ställen som inte anstränger sig för att få bra priser.

Författare:  J.K Nilsson [ tor 07-02-01 09:58 ]
Inläggsrubrik: 

Alexander skrev:
Kul! :)
Tyvärr ger faktatexten av "SaabAero" om Trionic lite fel intryck, kanske är citatet lösryckt?
Trionic introducerades 1992 till MY93 av SAAB 9000 2,3 Turbo (B234). (Källa? SAAB-folder 259606 "Med respekt för naturen.") :wink:
Systemet baserades på DI-tändningen (med separata tändpolar) som kommit -90.

/Alexander

Det måste menas Trionic 5.5 i texten. Trionic 5.2 som du menar är en liten "bastard" som har sina begränsningar.

J.K Nilsson

Författare:  SaabAero [ tis 07-05-15 11:38 ]
Inläggsrubrik: 

J.K Nilsson skrev:
Det måste menas Trionic 5.5 i texten. Trionic 5.2 som du menar är en liten "bastard" som har sina begränsningar.

J.K Nilsson


Det stämmer att det är 5.5 som avses

Författare:  reez [ lör 07-10-13 22:39 ]
Inläggsrubrik: 

Det här med värmeplattor verkar vara lite konstigt. Original i min bil sitter ett styrdon som enligt artikelnummer är till bil med värmeplattor. Men själva värmeplattorna lyser med sin frånvaro i motorrummet. Detta gäller en 900 -95

Författare:  SaabAero [ tis 07-11-27 22:15 ]
Inläggsrubrik: 

reez skrev:
Det här med värmeplattor verkar vara lite konstigt. Original i min bil sitter ett styrdon som enligt artikelnummer är till bil med värmeplattor. Men själva värmeplattorna lyser med sin frånvaro i motorrummet. Detta gäller en 900 -95


Förklaringen är nog ganska enkel.
Styrenheten för bilar med VP ger högre laddtryck på högre varvtal jämfört med bilar utan VP.
En form av mjukvarutrimning mao :wink:

VP ger en viss strypning i insuget (därav det högre laddtrycket för samma effekt) och brukar därför plockas bort vid effekthöjning.

Ang Saab DI så kom det redan som -88B på 9000 och då med separat DI-box.

Att Luxor tillverkat APC-boxar är knappast någon hemlis - det står ju på boxarna :)

Första versionen av Trionic (T5.2) är väl inte Luxor utan snarare Lucas om jag inte är helt felinformerad :?

Skillnaden mellan T5.2 och T5.5 är inte jättestor. Nackdelarna med 5.2 är väl i princip:
* Lägre processorkapacitet.
* Ingen momentbegränsning (förutom grundladdtryck) kan beräknas.
* Lägre upplösning på vevaxelgivaren.
* Mindre antal trimfirmor som klarar programmering...

Författare:  aero-e85 [ tis 07-11-27 23:10 ]
Inläggsrubrik: 

Vem som fått jobbet att tillverka kretskorten har inte så mycket att göra med upphovsmännen till ritning/programvara. Tillverkaren som får ordern (Luxor?) tar bara ritningen, kör den i sin egen tillverkningsutrustning och anpassar för de mått och toleranser ev Saab begärt. Likaså kommer med stor sannolikhet deras namn att synas på kort etc. Det är bara att öppna en stereo och finna att majoriteten är tillverkad av Matsushita oavsett det är ex Pioneer, Sony eller whatever. Bara lite kuriosa...

Författare:  J.K Nilsson [ tis 07-11-27 23:11 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Dessutom tycks Mecel (en fordonselektronikkonsultfirma) ha varit inblandad, det finns en specialkrets (ASIC) i DI-styrdonet som är Mecel-märkt.

http://www.mecel.se/about/press/pressre ... _years.pdf

J.K Nilsson

Författare:  askilje [ sön 09-08-02 14:29 ]
Inläggsrubrik: 

håller värmeplattan om man kör den kontinuerligt under drift om man kopplar 12 volt direkt från batteriet?

Författare:  J.K Nilsson [ fre 09-08-07 11:01 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
håller värmeplattan om man kör den kontinuerligt under drift om man kopplar 12 volt direkt från batteriet?

Bör hålla så länge motorn går.

J.K Nilsson

Författare:  J.K Nilsson [ fre 09-08-07 11:03 ]
Inläggsrubrik: 

SaabAero skrev:
Skillnaden mellan T5.2 och T5.5 är inte jättestor. Nackdelarna med 5.2 är väl i princip:

...

* Mindre antal trimfirmor som klarar programmering...

Är det en nackdel? :roll:

J.K Nilsson

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/