Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 19:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-03-21 10:33 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-29 21:38
Inlägg: 3
Ort: Från
Jag har beställt en lambdamätare från Tunetech.

Fick detta svar från firman:

Etanol har ca 9 till 1 i AFR
Bensin har som det står på hemsidan ca 14,7 till 1 i AFR.

Lambda 1 är lambda 1 även om man kör på etanol, men betyder att man har 9ggr mer luft än bränsle.

Att köra på 100% E-85 kan bli svårt, det är inte bara lambda som ska bli rätt, tändningen ska ju helst mappas om.
Samt att accsupprikningen kommer inte att stämma. men du kommer nog att få bilen körbar.


Stämmer detta? Bilen jag tänker konvertera är en 945 Turbo -93 med B230FT. Jag har byggt en Flexitune 2 som jag ska montera tillsammans med ovanstående mätare för att ha koll på bränsleblandningen plus dutycycle:n (genom Flexitune:n). Någon som har erfarenhet av liknande kombination?

Kommer bilen att gå dåligt?

Mvh Martin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 11:08 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
Kommer förmodligen att gå väldigt bra. Ha hört många förståsigpåare som kommer med än det ena och än det andra. Sist var det någon Saab-återförsäljare som förbannade konvertering ur försäkringssynpunkt "eftersom etanolbilar brinner upp".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Lära bilhandlare
InläggPostat: fre 08-03-21 11:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Gröna Bilister har tydligen mycket kvar för att lära bilhandlare att sälja miljöbilar. Dom har givit ut en bok: Sälja Miljöbil 2008. Det är av någon underlig anledning som jag inte förstår två ISBN-nummer på den:
10:91-975402-9-3. Och 13:978-91-975402-9-2. Båda står i boken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 12:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förmodligen kommer det att gå helt utmärkt, åtminstone under normala driftförhållanden då motorstyrsystemet går lambdareglerat.
Men det har hänt ibland att den fullgasanrikning som är tilltagen för bensin blir alldeles för kraftig på E85, det märks ju i så fall på att motorn dör av och "surar ner sig" vid fullgas.
Man kan undvika det på tre olika sätt:
1) koppla bort fullgasströmbrytaren i gasspjällkontakten och kör helt utan fullgasanrikning. Fabriksbyggda FFV-bilar brukar klara sig utan fullgasanrikning.
2) Slå om Flexitune från etanol - till blandtankningsläge om du måste köra på fullgas.
4) Undvik att köra på fullgas.

Tänk på att en "lambdamätare" som kopplas in till en vanlig lambdasond egentligen bara kan indikera om motorn går lambdareglerat eller om blandningen är för fet eller för mager. Lambdasondens karaktäristik gör att man inte kan få ut någon pålitlig signal som talar om hur mycket lambda avviker från 1.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Tack för bra svar!
InläggPostat: fre 08-03-21 23:31 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-29 21:38
Inlägg: 3
Ort: Från
Tack för bra svar!

Mvh Martin


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011