Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 05:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-06-14 00:07 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
Hej!

Vem kan mappa om min TBI-dator för 100% E85? Vet att det finns firmor som kan mappa om/chippa Chevas TBI´er. Vilka fixar Dodge? Behöver jag större spridare?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 06:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Chrysler/Dodge's system "SMEC" är ju lite besvärliga eftersom styrdonets processorkort är ingjutet i en gummiartad massa som man måste karva bort innan man kan komma åt eprommet. Så de är inte så populära att hålla på med bland chiptrimmare. Det finns en del information att hitta på nätet om man vill ge sig på att ändra i tabellerna själv och bränna ett nytt eprom att sätta dit, men jag tror inte det är så lätt att hitta någon firma som vill åta sig det.

En sådan bil är nog lättare att konvertera genom bränsletryckhöjning eller ett piggybacksystem. Dock får man se upp med piggyback eftersom TBI-spridarna är lågohmiga och systemet arbetar med strömbegränsade drivsteg i stället för förkopplingsmotstånd. Förmodligen är det i så fall bäst att inte koppla in ett "komplett" piggybacksystem på ledningarna till spridarna utan istället koppla in det i kablaget mellan styrdonets processorkort och kraftkort. Troligen skulle det i princip gå bra att använda t ex en Flexitune Sequential men utan dess drivsteg och så får man komplettera med en invertering av insignalen.
Man måste ha ett minst tvåkanaligt piggybacksystem eftersom de två spridarna i TBI-enheten styrs individuellt, vid tomgång och lätt motorbelastning används t ex bara den ena spridaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 12:05 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
torbjorn skrev:
Chrysler/Dodge's system "SMEC" är ju lite besvärliga eftersom styrdonets processorkort är ingjutet i en gummiartad massa som man måste karva bort innan man kan komma åt eprommet. Så de är inte så populära att hålla på med bland chiptrimmare. Det finns en del information att hitta på nätet om man vill ge sig på att ändra i tabellerna själv och bränna ett nytt eprom att sätta dit, men jag tror inte det är så lätt att hitta någon firma som vill åta sig det.

En sådan bil är nog lättare att konvertera genom bränsletryckhöjning eller ett piggybacksystem. Dock får man se upp med piggyback eftersom TBI-spridarna är lågohmiga och systemet arbetar med strömbegränsade drivsteg i stället för förkopplingsmotstånd. Förmodligen är det i så fall bäst att inte koppla in ett "komplett" piggybacksystem på ledningarna till spridarna utan istället koppla in det i kablaget mellan styrdonets processorkort och kraftkort. Troligen skulle det i princip gå bra att använda t ex en Flexitune Sequential men utan dess drivsteg och så får man komplettera med en invertering av insignalen.
Man måste ha ett minst tvåkanaligt piggybacksystem eftersom de två spridarna i TBI-enheten styrs individuellt, vid tomgång och lätt motorbelastning används t ex bara den ena spridaren.


Det var ju tråkigt. Hade för mig att jag läst nånstans att det fanns nån som chippade Dodge.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 15:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det gäller nog i så fall modernare bilar, långt efter TBI-tiden. Alltså sådana bilar där styrdonet har ett flash-eprom som man kan programmera om på plats utan att behöva ta loss det, i bästa fall till och med via bilens diagnosuttag. Teoretiskt sett kan den möjligheten finnas från ungefär 1994, i praktiken började den nog inte utnyttjas förrän några år senare.

Det finns också Dodge- och Chrysler-bilar från 90-talet som inte använder Chryslers eget motorstyrsystem utan som istället har system från t ex Bendix eller GM. Dem finns det nog fler som kan tänkas kunna ge sig på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011