Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 02:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-07-02 13:04 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 12:52
Inlägg: 9
Ort: Töreboda
Hejsan !

Jag är ny här på forumet och har lite frågor, kanske dumma men måste ändå fråga.

Har bilar och elektronik som intresse och jobbar dagligen med elektronik.
Köpte nyligen en Flexi Tune 2 och instalerade i min 945á -91á kör nu på ren E85, funkar kalas.

Principen på en Flexi Tune är ju ganska simpel, men effektiv.

Min fundering är som så, i LH systemen som sitter instalerade i 240 - 940 bilarna så matas alla spridarna med 12 volt och alla jordas ner i databoxen, det vill säga att alla 4a spridarna öppnar samtidigt, borde detta inte ge ganska mycket oförbränt bränsle ? eller åtminstone vara ganska ineffektivt ?

Det borde gå att göra ett litet kretskort med en PIC eller Atmel krets som läser av varvtalet och tändpulserna och sedan styr vilken spridare som ska ha 12 volt, och då kanske matar spridaren under en lite längre tidsperioden som boxen jordar, så att endast en spridare öppnas åt gången ? detta borde göra motorn effektivare ?

mvh
Niklas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 13:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det gör ingen större skillnad i praktiken. Vid större gaspådrag står ju spridarna ändå öppna längre tid än insugningsventilen står öppen, så då får en del av bränsledimman ligga och vänta i insugningsröret i alla fall. Väntetiden blir ju ändå inte så lång att särskilt mycket hinner kondensera ut, ens vid kall motor.

Med ett sekvensiellt insprutningssystem kan man kanske få ner utsläppen av oförbrända kolväten medan motorn är kall och innan katalysatorn har kommit igång, men förbränningen förbättras inte så mycket att man någonsin kan märka det på bränsleförbrukningen eller motorns gång.

Det är för övrigt inte bara Volvo som har den här lösningen, utan praktiskt taget alla bilar med elektronisk insprutning från 1974 till ca 1993 öppnar alla spridare samtidigt, även om styrdonet i en del fall (t ex Motronic ML 1.3 och ML 1.5) har delat upp spridarna på två slutsteg.

Bosch's gamla D-jetronic-system, som användes från 1969 till '73-74, hade spridarna uppdelade i två grupper som öppnade omväxlande, den lösningen användes senare under 70-talet på ett obskyrt Bendix-system som satt på vissa Cadillac och Oldsmobile, på 80-talet kom den igen i och med Ford EEC-IV. Men de här tvåkanaliga systemen får man betrakta som undantagsfall.

Ett problem om man ska hålla reda på vilken spridare som öppnar när, är också att det på en Volvo B230F eller liknande inte finns någon givare som ger en puls per kamaxelvarv, det är ju nödvändigt för att man ska kunna skilja på udda respektive jämnt vevaxelvarv och öppna rätt spridare vid rätt tillfälle.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011