Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VAG COM+programvara
InläggPostat: tis 08-05-20 20:52 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Känner någon till en bra programvara, helst gratis, som kan prata med ODB II kontakten via kabel och bärbar dator i en Passat -00. ?

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 21:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
De gamla gratisversionerna av VAG-COM som kan laddas ner från www.ross-tech.com bör fungera bra.

Kabeln med tillhörande elektronik kan man bygga själv, dock vill jag varna för de schemaexempel man hittar på nätet, en del av dem fungerar överhuvudtaget inte!
Jag har byggt en kabel som (med viss handpåläggning) fungerar utmärkt, jag vet precis vad som återstår att göra men det har inte blivit gjort än. Prioriteten sjönk i och med att min Golf inte går dagligen längre...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 21:54 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Kabel med USB och VAG COM kontakt finns redan, saknade bara en programvara (som funkar). Tack för hjälpen.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 22:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kolla unisettings (denna tråd) det borde gå att använda för att konvertera Passaten!

/Aryan


EDIT glömde länken

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tis 08-05-20 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 22:06 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Nu ser jag inte länken, till tråden.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 22:19 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Sökte lite och hittade detta

Bild

http://www.unitronic.ca/uni/index.php?o ... &Itemid=58

Jag får prova lite och kolla vad som funkar.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 22:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja förlåt, klömde länken fixade det nu. Det finns ett anat program, Lemmiwinks (snarlikt) som denna tråd handlar om http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1615

Lemmiwinks är till för (äldre) datorer med seriell utgång och unisettings är till för USB.

Tydligen måste man ibland lossna på en säkring för att kunna skriva till ecun.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 08:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Man bör ju också ta reda på vad Passaten har för motorstyrsystem innan man ropar hej.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 09:51 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Okunnig som man är gäller det att fråga....

Är detta ett program för att på egen hand justera motorstyrningen?

I min bil sitter också en Bosch Motronic ME7, passar det till den också?

Från bilden ser det ut som om man kan ändra på några faktorer för bl.a. enklare start och bättre anpassning till E85.


Fueling on increasing load, är väl anrikning vid gaspådrag? Ska väl minskas för E85?

Fuel enrichment on startup/warmup, ska väl ökas rejält?

Secondary fuel enrich, vad är det?

Ignition timing additve offset, för att ändra tändläget?

Primary fuel enrich, ska ökas för E85?


Är programmet gratis?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 10:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Roger Gustavsson skrev:
Okunnig som man är gäller det att fråga....
Är detta ett program för att på egen hand justera motorstyrningen?

Ja
Roger Gustavsson skrev:
I min bil sitter också en Bosch Motronic ME7, passar det till den också?

Ja, det tror jag, ett kännetäcken av systemet är att det inte har en wire från gaspedalen till gaspjället utan att det styrs elektroniskt och en gaspjället öppnas elektriskt.
Roger Gustavsson skrev:
Från bilden ser det ut som om man kan ändra på några faktorer för bl.a. enklare start och bättre anpassning till E85.

Ja
Roger Gustavsson skrev:
Fueling on increasing load, är väl anrikning vid gaspådrag? Ska väl minskas för E85?

Nej det tror jag inte accelerations anrikningen behövs nog minst lika mkt.
Roger Gustavsson skrev:
Fuel enrichment on startup/warmup, ska väl ökas rejält?

Ja den skulle jag prova på max värdet (199%)
Roger Gustavsson skrev:
Secondary fuel enrich, vad är det?

Det är long term fuel trim, dvs adaptionsförmågan på sikt, sätts förslagsvis på 160%
Roger Gustavsson skrev:
Ignition timing additve offset, för att ändra tändläget?

Ja, -9,75 deg kan vara ett bra värde på E85
Roger Gustavsson skrev:
Primary fuel enrich, ska ökas för E85?

Ja max är 24,8%, så det räcker inte för att helt anpassa från bensin till E85 men tillsammans med secondairy fuel enrich kommer det att blir mer än tillräckligt.
Roger Gustavsson skrev:

Är programmet gratis?

[/quote]
Ja, men kabeln måste man köpa.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 10:56 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Tack Aryan!

Det här var superintressant men känns lite farligt på något sätt...

Är det riskfritt att skicka in nya data till ECUn?

Denna programvara, kanske i kombination med något större spridare, borde väl vara en möjligthet till en hyfsad E85 optimering?

Är det vad div. chiptrimmare gör? Fast de brukar ha tillgång till rullande landsväg och avgasanalysutrustning m.m.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 11:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Roger Gustavsson skrev:
Tack Aryan!

Det här var superintressant men känns lite farligt på något sätt...

Är det riskfritt att skicka in nya data till ECUn?

Denna programvara, kanske i kombination med något större spridare, borde väl vara en möjligthet till en hyfsad E85 optimering?

Är det vad div. chiptrimmare gör? Fast de brukar ha tillgång till rullande landsväg och avgasanalysutrustning m.m.


Som jag ser det behöver du inte större spridare och är det heller inte riskfylt, förutom kanske ändra tändförändringen om man skulle tanka bensin och bilen skulle drabbas av mkt spikningar.

Annars gör man inte mkt annat än att öka adaptionsmöjligheter i bilen så att den blir som en FFV. Det är då bara startup anrikningen som kan bli lite mkt för bensin och borde ställas tillbaka när man kör på bensin.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 14:17 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Aryan!

Det låter nästan som om du har provat programmet... Jag laddade ner programmet och kollade lite fast det protesterar då jag inte har något anslutet.

Var kan jag få tag i en lämplig kabel? Antar att det ska vara ODBII-kontakt i en änden och en USB i den andra. Det sitter inget mera i kablaget? Det kanske finns kopplingsschema någonstans?

När det gäller spridare. Du menar att det räcker med original?

Roger


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 14:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Roger Gustavsson skrev:
Aryan!

Det låter nästan som om du har provat programmet... Jag laddade ner programmet och kollade lite fast det protesterar då jag inte har något anslutet.


Ja jag provade lemmiwinks (som är samma sak fast för dator med seriell port isf USB) men jag hade ingen bil att testa det på :-)

Roger Gustavsson skrev:
Var kan jag få tag i en lämplig kabel? Antar att det ska vara ODBII-kontakt i en änden och en USB i den andra. Det sitter inget mera i kablaget? Det kanske finns kopplingsschema någonstans?


Det finns en (standard) USB - seriell chip i kabeln, så med nån generell sådan och ett OSB2 kontakt borde man kunna bygga en. Annars finns de på Ebay och har du en VAG bil borde du skaffa en VAG-COM kabel eller göra en själv om du vill.

Roger Gustavsson skrev:
När det gäller spridare. Du menar att det räcker med original?

Roger


Utifån hur mkt man kan ändra så borde det räcka, men om de då kan "bottna" till mer än 100% öppningstid så måste man naturligtvis ändå ha större spridare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 14:37 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
aryan skrev:
Det finns en (standard) USB - seriell chip i kabeln, så med nån generell sådan och ett OSB2 kontakt borde man kunna bygga en. Annars finns de på Ebay och har du en VAG bil borde du skaffa en VAG-COM kabel eller göra en själv om du vill.


Nej, som du vet kör jag franskt! Ofjädrade tyska bilar har jag lämnat bakom mig för länge sedan.... Fast nu har förstås fransmännen börjat bli mer tyska än tyskarna själva.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011