Oftast sätter man tomgångsvarvtalet så lågt det går med hänsyn till att generatorn ska ladda tillräckligt, att vattenpumpen ger tillräckligt flöde osv.
På äldre bilar utan tomgångsstabilisering måste man också ta hänsyn till risken att något händer innan nästa servicetillfälle som kanske gör att tomgången sjunker.
På en del motorer kan det dock vara nödvändigt med högre tomgångsvarvtal. Dels för att hålla ner HC-utsläppen vid tomgång (det var dock mest ett problem före katalysatorernas tid), och dels för att en motor med stort överlapp i ventiltiderna kan bli så svag vid låga tomgångsvarvtal att den helt enkelt inte går jämnt och pålitligt när varvtalet är för lågt.
Ytterligare ett argument för att ha högt tomgångsvarvtal är att få tillräckligt hög avgastemperatur och stort avgasflöde för att katalysator och lambdasond (det senare förstås bara om den saknar förvärmning) ska hålla sig varma.
_________________ Att mäta är att veta
|