http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... e&id=47842
Citat:
Företaget har utvecklat en billig kiselkarbidbaserad gassensor som kan placeras i skorstenen. Den kan mäta kolväten, kolmonoxid och kväveoxid medan lambdasensorn bara mäter syrehalten.
Citat:
Kommer i bilar på sikt
Syresensorn skulle på sikt kunna ersätta lambdasensorn i bilar men den uppgiften är tuffare än villapannorna. Det beror bland annat på att temperaturen är betydligt högre. I kanten på skorstenen i villapannan blir det inte mer än cirka 300 grader medan en lambdasensor måste tåla uppåt 750 grader. Det är i och för sig inget problem för själva kiselkarbiden som ju av naturen är extremt värmetålig.
Svårigheten ligger istället i att få kapslingen att tåla dessa temperaturer.
– Vi har tittat på det och jag är säker på att vi kan klara det.
Med etanol lär tempen inte vara nått problem redan nu om man inte sätter den för nära motorn.
/Aryan