Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 02:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: tryck och flow
InläggPostat: tis 07-03-20 18:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Läser i en artikel om insprutningsmunstycken att bränsleflödet genom ett munstycke ändras med kvadraten av trycket. "If the fuel pressure is not constant, then the flow rate will change as the square root of the pressure change. " Se http://www.eetasia.com/ART_8800246495_4 ... 200205.HTM

De skulle ju betyda att en man för att få 40% mera bränsle av samma viskositet och en standardtryck av 3 bar att det skulle räcka med drygt 18% mera bränsletryck dvs ca 3,5 bar ?

Det stämmer ju inte så alls med våra erfarenheter som verkar peka på behovet av en mkt större tryckökning. Tänker jag fel eller beror det på viskositeten eller att munstycken öppnas långsammare vid högre tryck?

Eller är det tvärtom, ökar trycket kvadratisk i förhållande till flödet och behöver man igentligen 96% mera tryck för att få 40% mera flöde?

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-21 07:35 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Du var nog lite trött nu. Det blir tvärt om.
För att öka flödet 40% måste trycket vara 1.4*1.4=196%, d.v.s. en ökning med 96%.
I ditt exempel blir det alltså, 3*1.14*1.4=5.88 Bar (teoretiskt).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-21 09:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja precis, var nog trött och det läste fel, det står helt rätt "the flow rate will change as the square root of the pressure change"

Har nu lagt dokumentet här http://korridor.se/aryan/acadiane/E85/f ... _notes.pdf så alla kommer åt det.

Då blir det vid en fördubbling av trycket teoretiskt ett ökad flöde med roten ur 2, dvs 1,41 grr mera flow vilket är ungefär var man borde hamna. Det är ju helt logiskt att flödet inte ökar lineärt med trycket.

Svårigheten blir väl att tiden för en injector att öppna ökar med trycket eftersom trycket håller den stängd. I artikeln hetar det TVB: "The significance of changes in fuel pressure on TVB is often undervalued as its real detrimental effect may only become apparent once the injector is mounted in a fuel rail (together with other injectors). The fuel pressure in a fuel rail can pulsate significantly, with multiple injectors opening and closing".

Annars har ökad tryck den stora fördelen att bränslet finfördelas bättre "As rules of thumb: an increase in fuel pressure (hence fuel velocity) results in a reduction in fuel droplet size".

I många bilar kan man nog ändå inte komma upp så mycket i tryck utan en extra pump, att det går så pass bra ändå med bara en pump och BTR är nog tack adaptiviteten i systemet som står för 50% av konverteringen.

Det förklarar också att varför kallstarten blir extra besvärligt och man behöver tricksa med motstånd för att lura bilen att den är kallare än vad den är eftersom bilen igentligen går för snålt på sina faste bränslemappar innan lambda styrningen tar över.

Konvertering med dubbelt tryck med BTR (och dubbla pumpar) borde då vara helt ok även för kallstarten.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-31 19:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
"Fool pressure chart" och andra nyttiga tumregler.
http://www.lindertech.com/bubba.htm

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011