Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Nytt sätt att konvertera bilar med returnless fuelsystem
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=6511
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ tis 12-06-19 09:57 ]
Inläggsrubrik:  Nytt sätt att konvertera bilar med returnless fuelsystem

Bilar med returlös bränsleinsprutning brukar ha en trycksensor som styr bränsletrycket. Desse sensorer ger en lineär signal 0-5V beroende på bränsletrycket. T ex i Ford och Volvo bilar använder Bosch trycksensorer som även ger en bränsletemp signal.

Andra har bara trycksignalen och använder t ex http://www.aemeurope.co.uk/product_info ... d=AEM-0121 med max 100 psi / 7 bar tryck och
0.5 to 4.5Vdc lineär signal PSI = (25*(Voltage))-12.5

Nu slog det mig att ett enklast sätt att konvertera en sådan bil skulle kunna vara att byta trycksensorn till en med annat område de finns ju även för max 150 eller 200 PSI (samt max 50 och 75 PSI max) eller -ännu enklare- om sensorn har tillräkligt stort mätområde vore det ännu enklare att sänka sensorns utsignalspänning så att trycket höjs.
Om normaltrycket t ex vore ca 3 bar (43,75PSI) ger sensorn 2,25V som ECU ser.

Varje volt man tar bor från utgångsignalen ger då 25PSI/1,72 bar högre bränsletryck. Om man skulle sätta en diod med 0,75V späningsfall i serie med utgången skulle pumpen köras tills sensorn med dioden gav 2,25V igen men sensorn ger då 3V (3-0,75 = 2,25V) och trycket har höjds till 4,3 bar.

/Aryan

Författare:  karlmb [ tis 12-06-19 10:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nytt sätt att konvertera bilar med returnless fuelsystem

Genialt helt enkelt!

Författare:  aryan [ tis 12-06-19 15:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nytt sätt att konvertera bilar med returnless fuelsystem

Tack :-) enda begränsningen är väl vilken tryck pumpen klarar att ge och/eller om det finns ett övertrycks ventil i/nära pumpen som begränser max trycket men jag mistänker att det finns tillräcklig reserv för att hamna inom lambdaförnstret.

Vanlig dioder som 1N4001 - 1N4007 har dessutom ett gynsamt förhållande mellan temperatur och spänningsfall från t ex 660mV vid -20°C till 410mV vid 100°C.

Om man sätter ett par såna i serie mot en värmeslang så får man vid -20°C (2 x 0,66V * 1,72 bar/V ) ≈ 2,1bar tryck höjning medan en 100°C varm motor endast får 1,4 bars (2 x 0,41V x 1,72bar/V) tryckhöjning .

Så kan man alltså få lite extra kallstarts tryckhöjning/anrikning på köpet.

/Aryan

Författare:  GL [ tis 12-06-19 15:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nytt sätt att konvertera bilar med returnless fuelsystem

För att det skall fungera med bara diod/er mellan trycksensorutgången och reglerförstärkaren måste den ha en viss inresistans ansluten till jord så att dioden hela tiden leder. Om det istället finns en tendens att ingången går mot positiva spänningar tappas kontakten mellan trycksensorn och förstärkaringången. Man bör alltså göra klart för sig hur kontrollförstärkaren fungerar på ingången för att göra de rätta korrigeringarna för att få en stabil tryckförhöjning.

Författare:  aryan [ tis 12-06-19 16:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nytt sätt att konvertera bilar med returnless fuelsystem

GL skrev:
Om det istället finns en tendens att ingången går mot positiva spänningar tappas kontakten mellan trycksensorn och förstärkaringången. Man bör alltså göra klart för sig hur kontrollförstärkaren fungerar på ingången för att göra de rätta korrigeringarna för att få en stabil tryckförhöjning.


Ja det har du såklart rätt i, men rycksensorn har 3 anslutningar; +5V, jord och utgång signal 0,5-4,5V vilket får mig att mistänka att den inte kopplas till en pull-up ingång. Det är ifs väl bara att losna sensorn och mäta spänningen på signalledningen, om den är 5V eller liknande så funkar det inte som jag beskrev, men om den är 0V borde det kunna funka.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/