Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Elektrisk ställbar BTR?
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=7126
Sida 1 av 1

Författare:  enanders [ ons 14-04-30 13:21 ]
Inläggsrubrik:  Elektrisk ställbar BTR?

Läste om Hondas VTEC motorer som går magert med en A/F pån 22,2 för att minska bränsleförbrukningen. Detta ger en vinst på ca 7%.
Kan inte annat än skryta med att när jag ställt magert på E85 så minskar förbrukningen med minst ca 15%, eller mer.
MEN jag vill utnyttja de extra hästkrafterna jag fick vid komphöjning så jag funderar på en elektrisk ställbar BTR som kan gå från magert till stoichometriskt när man ger mer än ca50% gas. Kanske en switch på gasreglaget/throttlen som styr? Finns det någon sådan BTR?
Någon ide´från er andra?

Författare:  torbjorn [ ons 14-04-30 13:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Elektrisk ställbar BTR?

Är det inte bättre då att lura lambdaregleringen för att få motorn att gå magert vid normal drift? Om du har LH 2.4 så skulle en intressant möjlighet kunna vara att koppla in ett par RC-nät + dioder mellan lambdakomparatorerna och motsvarande ingångar på processorn.

Författare:  enanders [ ons 14-04-30 14:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Elektrisk ställbar BTR?

hmmmm. ställa btr:en manuellt och sedan justera till ca 400 mV på ingången. sedan ändra pålagda spänningen till 0V när man går över till lambdareglerat. kan göras enkelt med en potentiometer eller switch på gasspjället.
tack!

Författare:  torbjorn [ tor 14-05-01 11:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Elektrisk ställbar BTR?

Problemet är dock att om man gör något med lambdasondssignalen så den aldrig ändrar sig, så finns det risk att styrsystemet uppfattar det som fel på lambdasonden.

Ingången för lambdasignal på LH 2.4 (och för den delen t ex LH 2.2 och Mono-Jetronic) ser ut så att signalen påverkar två komparatorer som slår om vid ungefär 0,4 och 0,6 V, och utsignalen från dem går till var sin portpinne på processorn. Belastningsmotståndet för lambdasonden är kopplat till en referensspänning på 0,5 V , så om lambdasonden är bortkopplad eller har totalt avbrott är den ena komparatorn aktiverad men inte den andra.

Författare:  enanders [ tor 14-05-01 12:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Elektrisk ställbar BTR?

så en randomiserad krets på ingången som pendlar mellan 300 och 700 mV borde lura datorn. Mäter datorn även motståndet på sonden?

Författare:  torbjorn [ tor 14-05-01 15:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Elektrisk ställbar BTR?

Nej, det är bara spänning den mäter. Men i och med att motståndet till referensspänningen är ganska lågohmigt (för att vara en lambdasondsingång), jag tror det är 33 kohm eller något sånt, så får man en slags indirekt motståndsmätning - om lambdasonden har onormalt hög inre resistans så orkar den inte hålla emot strömmen som kommer via motståndet från referensspänningen.

Författare:  karlmb [ fre 14-05-02 11:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Elektrisk ställbar BTR?

Problemet med att lura ECU via lambdaingången är ju att den inte kommer att acceptera stök om det är satt en övre gräns på hur mkt systemet får feta upp.
Då är enda sättet att ge signal 0.45, ev pendlande, och anrika på ngt annat sätt, via piggyback (förlänga spridarsignalerna) eller höja BTR.
Magra ut borde däremot gå bra.
Problem 2, som jag fortfarande inte hittat ngn enkel lösning på, är att man bör ställa upp tändningen rejält när man kör magert, då blir det verkligt bra ekonomi.

Författare:  aryan [ tis 14-11-18 12:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Elektrisk ställbar BTR?

Elektrisk ställbar BTR har jag tänkt lösa med dead end fuelrail som slutar med en ställbar BTR som har ställts in på för hög tryck (som nöd/övertrycks ventil). En bränsletrycksensor med elektronik för bränslepumpstyrning ska kunna hålla trycket på ett lägre konstant värde. Om bilen har vakuumkompenserat bränsletryck krävs en differentialtryckgivare (med insugs vakuum ansluten till "andra" sidan) eller att elektroniken även använder MAP givarsignalen för att beräkna rätt bränsletryck. Men detta skulle bara användas för att nå lagom tryck för E85 göra bränsleuppvärmning möjlig (utan returflödet) och spara lite på pumpens slitage/elförbrukning, inte för magerkörning.

Därtill har jag skaffat en bredbandslambdasond och tillhörande elektronik byggsats från http://www.wbo2.com/som har utgång(er) som kan emulera en vanlig smalbands lambdasond signal. De kan programas med en enkel tabell så att smalbandsutgången har omslagspunkten vid godtyckligt värde för lambda 1, så med dessa borde man ganske enkelt kunna göra en smalbands kurva för mager och stoch körning.
Bild

Man skulle kunna automatisera omslag mellan kurvor med en vakuumswitch på insuget kanske.

Jag har ännu inte gjort mer än monterat och provat att den fungerar, en tänkbar lösning skulle kunna vara att behålla original lambdasond och montera bredbandssonden brevid. Då skulle man enkelt kunna byta mellan original och emulerade lamda kurvor.

Programerbar extra förtändningen har jag sedan några år en programberbar box som "flyttar fram" slänghjuls sensor signalen så att ECU’n tror att ODP kommer x grader tidigare. Den kan programeras i 3D så attvartalet + MAP eller gasspjälsläge avgör hur många grader signalen flyttas fram. Jag har en knapp så att jag kan stänga av funktionen om jag vill. T ex kan det vara en fördel för att tillfälligt sänka varvtalet lite när motor går med förhöjd tomgång när den är kall annars går den bättre och snålare med extra förtändningen.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/