Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 18-10-18 16:13 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Hörde med Kundsupport på NGK idag och fick ett mycket utförligt svar från dom och tänkte dela med mig en liten bit av vad han skrev till mig eftersom många undrar "vilka stift som är bäst"
Har hört med Denso men fick inte något vettigt svar och även Bosch som inte ens verkar ta sig tiden till att svara.

Detta är en liten del av vad han svarade:
"Stiftet är också specialbehandlat för att inte korrigera, LPG stiften har även en kopparkärna
i sidoelektroden, den blir då 70-100 grader kallare än utan, risken att gnistgapet förändras
elimineras.
Sidoelektroden är även kilformad för att antändningen inte avtar utan kan utvidgas fullt ut, nästan
dubbelt mot ett vanligt nickelstift. "

Det artikelnummer han gav mig var NGK 1497 och skulle enligt han vara det i särklass bästa för att starta vid lite kallare väderlek men även få en bra detonation.

Kollade priser och ligger på 200 Kronor/styck till skillnad från Bosch som ligger på sina ynka 25 Kronor/styck ifrån Tyskland men räknar man att dom kan hålla dubbla livslängden och även kanske kan göra gott för bränsleförbrukningen så tycker jag att dom kan vara värda sina pengar. Även om dom skulle spara 1 Centiliter så blir det ju endel pengar på 12000 mil.

Har själv inte testat dessa så har ingen personlig erfarenhet men kommer bli ett test i vår då jag byter. :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-10-18 21:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
I inlägg nr 11 i den här tråden: viewtopic.php?f=10&t=7539
berättar jag lite om mina tändstift, som med största sannolikhet inte är några special för E85 eftersom min bil är en fabriks FFV. Den kan alltså i teorin köras hela sitt aktiva "billiv" på enbart bensin med dessa tändstift. Eller enbart på E85, vilket den har gjort i min ägo.

Möjligen skulle man kunna tänka sig att om du nu har en hemkonverterad bensinbil så kanske (jag vet inte) du behöver ett vanligt bensinstift men med ett annat värmetal som passar ihop med E85. Du får nog prova dig fram.
Jag kan tillägga här att en gång i tiden hade jag en gammaldags 2-takt utombordsmotor på en båt. Där var det superviktigt att man hade rätt tändstift. Ett nummer avsteg på värmetalet åt ena hållet (jag minns inte vilket) resulterade i att det blev loppa på stiftet "nästan på nolltid". Så jag tolkar det så att värmetalet är det viktigaste av allt. Om det sedan heter Bosch eller något kultförklarat flashigt supernamn (med pris därefter) betyder nog mindre i sammanhanget. Det viktiga är nog att värmetalet stämmer för E85.
Och som sagt, i min bil passar samma stift för både bensin och E85. Men den är ju byggd för det. (Och 12 000 mil är ju inte fy skam heller. Jag bytte för ett år sedan)

Ett tillägg:
Här är en korsreferenstabell på "mina" stift:

Bild

Det är förmodligen ett litet feltryck längst ner i tabellen. Det är bara ett bindestreck som skiljer i beteckningen. Det är nog samma stift, gissar jag?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-10-18 22:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man vill optimera tändsystemet på en Volvo med någon B230F-variant så är tändstiften det sista man ska lägga pengar på. Se bara till att de är av någotsånär rätt typ (värmetal, gänglängd, elektrodplacering), har rätt elektrodavstånd och inte är utslitna eller skadade.

Börja med att förvissa dig om att tändmodul och tändspole är av rätt typ och originalfabrikat. På en över 20 år gammal bil ska man inte bli förvånad om någondera är bytt mot en helt olämplig piratdel.
Gör en noggrann genomgång av allt kablage. Det är vanligt med enstaka misständningar pga dålig jordning av tändmodulen (ej chassijord via fästskruvarna utan jord via en kabel i kontaktdonet till den), spänningsfall i tändningslåset, spänningsfall i jordförbindningar mellan batteri, motor, generator och kaross, fukt eller ärg i kontaktdon etc. Styrning av tändförställningen kan krångla - och vanligtvis leda till att styrdonet ställer tändningen för sent med hög bränsleförbrukning som följd - som följd av skadad isolering, krypströmmar mm i kabelstammarna på vänster sida av motorn. För tändsystemets del ska man i synnerhet se upp med ledningarna till motortempgivaren samt den skärmade kabeln till knacksensorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-10-21 16:37 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
nyfiken skrev:
I inlägg nr 11 i den här tråden: http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7539
berättar jag lite om mina tändstift, som med största sannolikhet inte är några special för E85 eftersom min bil är en fabriks FFV. Den kan alltså i teorin köras hela sitt aktiva "billiv" på enbart bensin med dessa tändstift. Eller enbart på E85, vilket den har gjort i min ägo.

Möjligen skulle man kunna tänka sig att om du nu har en hemkonverterad bensinbil så kanske (jag vet inte) du behöver ett vanligt bensinstift men med ett annat värmetal som passar ihop med E85. Du får nog prova dig fram.
Jag kan tillägga här att en gång i tiden hade jag en gammaldags 2-takt utombordsmotor på en båt. Där var det superviktigt att man hade rätt tändstift. Ett nummer avsteg på värmetalet åt ena hållet (jag minns inte vilket) resulterade i att det blev loppa på stiftet "nästan på nolltid". Så jag tolkar det så att värmetalet är det viktigaste av allt. Om det sedan heter Bosch eller något kultförklarat flashigt supernamn (med pris därefter) betyder nog mindre i sammanhanget. Det viktiga är nog att värmetalet stämmer för E85.
Och som sagt, i min bil passar samma stift för både bensin och E85. Men den är ju byggd för det. (Och 12 000 mil är ju inte fy skam heller. Jag bytte för ett år sedan)

Ett tillägg:
Här är en korsreferenstabell på "mina" stift:

Bild

Det är förmodligen ett litet feltryck längst ner i tabellen. Det är bara ett bindestreck som skiljer i beteckningen. Det är nog samma stift, gissar jag?


Kikade lite på dina stift och 74 kronor ifrån Tyskland är ju väldigt billigt, Dock har dom lite för långt elektrodavstånd så vet inte om det skulle funka i min Gamla Volvo 940 :D

Kan ju även nämna att jag skrev till NGK experterna (alltså deras Tech support) och nämde för honom att det numera endast går på E85 året runt och det var då jag fick detta svar där det stod väldigt detaljerat.

Anledningen till varför jag la ut det är för det är väldigt transparant i svaret vilket Stift som funkar bra i en B230 sugmotor så därför ville jag dela med mig lite av vad dom som håller på med det dagligen rekommenderar för stift. Dom borde trots allt ha väldigt bra koll på det :mrgreen:

Kommer även köpa orginal tändstift för att få en referens om iridiumstiften fungerar bättre eller sämre än orginalet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-10-21 18:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Elektrodavståndet kollar man alltid med bladmått (eller ögonmått, om man litar på det) och justerar om nödvändigt innan man monterar nya tändstift. Man ska inte ta för givet att elektrodavståndet som står på kartongen stämmer om t ex någon har tappat den i golvet med elektrodänden nedåt. Och när en och samma tändstiftstyp säljs med flera olika elektrodavstånd, är det ju långt ifrån säkert att just det elektrodavstånd man ville ha finns i lager.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011