Etanol.nu https://www.etanol.nu/forum/ |
|
tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=6664 |
Sida 2 av 2 |
Författare: | torbjorn [ fre 15-08-21 08:33 ] |
Inläggsrubrik: | Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare |
Det stämmer att Ford m fl har två dubbeltändspolar hopbyggda i samma fysiska enhet men elektriskt sett är de helt skilda från varandra, det är bara plusanslutningen för primärlindningen som är gemensam. Hyundai har ibland två helt separata dubbeltändspolar på samma plåtvinkel, ibland en enhet med båda hopbyggda. |
Författare: | snurbo-76 [ lör 15-08-22 20:35 ] |
Inläggsrubrik: | Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare |
Hej. Ok då är jag med hur ford spolen funkar då kan man ju säga att man har alltid en spole i reserv med sig då! Mitt tändsystem kommer ju från en b230a tsz28 h men då kanske denna spole kunna funka bra o ge lite extra tänd energi se länk nedan. tack så mycket för all info Torbjörn du måste läst på mycket om olika system. Mvh svenne http://m.ebay.com/itm/Accel-140018-Igni ... nav=SEARCH |
Författare: | torbjorn [ lör 15-08-22 22:26 ] |
Inläggsrubrik: | Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare |
Undvik tändspolar av skumma piratmärken från t ex eBay, jag har en känsla av att en begagnad fabriksmonterad tändspole oftast är betydligt pålitligare. När det gäller tändenergi så är det alltid en fråga om kompromisser. Den energi som lagras i tändspolen inför varje gnista bestäms av strömbegränsningen i tändmodulen och primärlindningens induktans. Men ju större induktans desto längre tid tar det att lagra energin i tändspolen, så en tändspole med onödigt hög induktans förlorar tändenergi vid höga varvtal. Och den lagrade energin kan det sedan förloras mer eller mindre av pga förluster i järnkärnan, induktans i sekundärlindningen m m, innan den når fram till tändstiftet. |
Författare: | snurbo-76 [ fre 15-11-27 11:17 ] |
Inläggsrubrik: | Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare |
Hejsan igen. lägger ner det där med dubbelspole funkar säkert men svårt och få till installationen snyggt blir ju 5 oanvända hål i fördelarlocket tex så det ser lite B aktigt ut.men jag skall försöka mäta in mig med rotorn och hallgivarna så att gnistan kommer exakt när rotorn står rätt och försöka köra alla stift genom fördelaren igen. såg att vw/audi slutet av 80 början på 90talet hade en tändspole med inbyggd tändmodul eller om den satt lös i botten på spolen,har bara sett den på bild såg det var 3 ingångar i en kontakt. men vet inte hur den ska kopplas? är det separat plus och minus och sen kontakten med tre stift till hallgivaren plus signal och minus? isåfall är ju dom smidiga för o få en snygg installation. Men den spolen jag sett kanske är till ett nyare system som kräver att trigg signalen kommer via ett styrdon? mvh svenne |
Författare: | torbjorn [ sön 15-11-29 18:29 ] |
Inläggsrubrik: | Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare |
När det gäller tändspole hopbyggd med tändmodul så har det förekommit på många bilar, dock som regel med ett styrdon som sköter tändförställningen. Förutom VW/Audi så hittar man också sådana lösningar på t ex Renault från slutet av 80-talet, en del Volvo med K-motorer, en del Opel. Dock har bl a Delco (GM) och Marelli tillverkat sådana kombinationer som är så att säga fristående och avsedda att kopplas till en induktiv givare, de har använts på t ex Saab/Lancia 600 och tidiga Citroën CX GTI. Jag tror något liknande också sitter på de äldsta Lada Samara utan kat. |
Författare: | SkauneJohan [ sön 15-11-29 19:26 ] |
Inläggsrubrik: | Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare |
lånar tråden lite då det är samma ämne, går det att bygga om till brytarlöst tändsystem på volvo 240 om man tar delar från någon bill med hallgivare eller så? |
Författare: | snurbo-76 [ sön 15-11-29 21:54 ] |
Inläggsrubrik: | Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare |
Hej för dig med en 240 måste de ju helt klart va enklast o plocka allt från en 740 med 230 a motor det är ju inte svårt alls igentligen. Ok Torbjörn då kan jag glömma dom spolarna jag såg då och det är inte hela värden heller ser ju mer ut som orginal iofs med dom gamla runda modellerna. |
Författare: | SkauneJohan [ sön 15-11-29 23:01 ] |
Inläggsrubrik: | Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare |
snurbo-76 skrev: Hej för dig med en 240 måste de ju helt klart va enklast o plocka allt från en 740 med 230 a motor det är ju inte svårt alls igentligen. Ok Torbjörn då kan jag glömma dom spolarna jag såg då och det är inte hela värden heller ser ju mer ut som orginal iofs med dom gamla runda modellerna. riktigt svårt då 740 har tändning på kamaxeln mot torpedväggen vilket innebär att man måste slägga torpedväggen för att få plats i en 240, inget jag tänker göra |
Författare: | snurbo-76 [ mån 15-11-30 06:45 ] |
Inläggsrubrik: | Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare |
Hej det gäller ej a motorn på 740 den har blockmonterad fördelare bara o plocka fördelare tändmodul spole och kablarna imellan. vet inte vad 240 med b230a har för tändsystem borde gå väl sitta samma där på bilar runt 85 Mvh sven-anders |
Författare: | torbjorn [ mån 15-11-30 11:16 ] |
Inläggsrubrik: | Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare |
Det finns ju en annan tråd om att ordna brytarlöst tändsystem på en 240. Från omkring 1985 och framåt har alla "rödblocks" Volvomotorer brytarlöst tändsystem. Det är bara på 700- och 900-serien som fördelaren sitter i kamaxeländen, i alla andra Volvomodeller (dvs 200- och 300-serierna) sitter den på det gamla stället framtill på motorn. 1975-1985 fanns det brytarlöst tändsystem på alla E-motorer. Det gäller bara att bestämma sig för om man vill ha induktiv givare (äldre E-motorer) eller hallgivare (samtliga nyare), samt att bestämma sig för vilken av de tillgängliga tändförställningskurvorna som är mest lämplig för ens maskin. Det finns också några tändsystem med hallgivare i fördelaren på det "gamla" stället och elektronisk tändförställning, t ex B230F i 240 fram till '88A samt troligen på B200K i 240/360 och B200E/F i 360. |
Sida 2 av 2 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |