Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=6664
Sida 2 av 2

Författare:  torbjorn [ fre 15-08-21 08:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare

Det stämmer att Ford m fl har två dubbeltändspolar hopbyggda i samma fysiska enhet men elektriskt sett är de helt skilda från varandra, det är bara plusanslutningen för primärlindningen som är gemensam. Hyundai har ibland två helt separata dubbeltändspolar på samma plåtvinkel, ibland en enhet med båda hopbyggda.

Författare:  snurbo-76 [ lör 15-08-22 20:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare

Hej. Ok då är jag med hur ford spolen funkar då kan man ju säga att man har
alltid en spole i reserv med sig då!
Mitt tändsystem kommer ju från en b230a tsz28 h
men då kanske denna spole kunna funka bra o ge lite extra tänd energi
se länk nedan.
tack så mycket för all info Torbjörn du måste läst på mycket
om olika system. Mvh svenne

http://m.ebay.com/itm/Accel-140018-Igni ... nav=SEARCH

Författare:  torbjorn [ lör 15-08-22 22:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare

Undvik tändspolar av skumma piratmärken från t ex eBay, jag har en känsla av att en begagnad fabriksmonterad tändspole oftast är betydligt pålitligare.
När det gäller tändenergi så är det alltid en fråga om kompromisser. Den energi som lagras i tändspolen inför varje gnista bestäms av strömbegränsningen i tändmodulen och primärlindningens induktans. Men ju större induktans desto längre tid tar det att lagra energin i tändspolen, så en tändspole med onödigt hög induktans förlorar tändenergi vid höga varvtal.
Och den lagrade energin kan det sedan förloras mer eller mindre av pga förluster i järnkärnan, induktans i sekundärlindningen m m, innan den når fram till tändstiftet.

Författare:  snurbo-76 [ fre 15-11-27 11:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare

Hejsan igen. lägger ner det där med dubbelspole funkar säkert men svårt och få till installationen snyggt blir ju 5 oanvända hål i fördelarlocket tex så det ser lite B aktigt ut.men jag skall försöka mäta in mig med rotorn och hallgivarna så att gnistan kommer exakt när rotorn står rätt och försöka köra alla stift genom fördelaren igen. såg att vw/audi slutet av 80 början på 90talet hade en tändspole med inbyggd tändmodul eller om den satt lös i botten på spolen,har bara sett den på bild
såg det var 3 ingångar i en kontakt. men vet inte hur den ska kopplas? är det separat plus och minus och sen kontakten med tre stift till hallgivaren plus signal och minus? isåfall är ju dom smidiga för o få en snygg installation.
Men den spolen jag sett kanske är till ett nyare system som kräver
att trigg signalen kommer via ett styrdon?

mvh svenne

Författare:  torbjorn [ sön 15-11-29 18:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare

När det gäller tändspole hopbyggd med tändmodul så har det förekommit på många bilar, dock som regel med ett styrdon som sköter tändförställningen. Förutom VW/Audi så hittar man också sådana lösningar på t ex Renault från slutet av 80-talet, en del Volvo med K-motorer, en del Opel.

Dock har bl a Delco (GM) och Marelli tillverkat sådana kombinationer som är så att säga fristående och avsedda att kopplas till en induktiv givare, de har använts på t ex Saab/Lancia 600 och tidiga Citroën CX GTI. Jag tror något liknande också sitter på de äldsta Lada Samara utan kat.

Författare:  SkauneJohan [ sön 15-11-29 19:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare

lånar tråden lite då det är samma ämne, går det att bygga om till brytarlöst tändsystem på volvo 240 om man tar delar från någon bill med hallgivare eller så?

Författare:  snurbo-76 [ sön 15-11-29 21:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare

Hej för dig med en 240 måste de ju helt klart va enklast o plocka allt från en
740 med 230 a motor det är ju inte svårt alls igentligen.
Ok Torbjörn då kan jag glömma dom spolarna jag såg då
och det är inte hela värden heller ser ju mer ut som orginal iofs
med dom gamla runda modellerna.

Författare:  SkauneJohan [ sön 15-11-29 23:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare

snurbo-76 skrev:
Hej för dig med en 240 måste de ju helt klart va enklast o plocka allt från en
740 med 230 a motor det är ju inte svårt alls igentligen.
Ok Torbjörn då kan jag glömma dom spolarna jag såg då
och det är inte hela värden heller ser ju mer ut som orginal iofs
med dom gamla runda modellerna.


riktigt svårt då 740 har tändning på kamaxeln mot torpedväggen vilket innebär att man måste slägga torpedväggen för att få plats i en 240, inget jag tänker göra

Författare:  snurbo-76 [ mån 15-11-30 06:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare

Hej det gäller ej a motorn på 740 den har blockmonterad fördelare
bara o plocka fördelare tändmodul spole och kablarna imellan.
vet inte vad 240 med b230a har för tändsystem borde gå väl
sitta samma där på bilar runt 85
Mvh sven-anders

Författare:  torbjorn [ mån 15-11-30 11:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: tips på brytarlösttändsystem att ersätta brytare

Det finns ju en annan tråd om att ordna brytarlöst tändsystem på en 240.

Från omkring 1985 och framåt har alla "rödblocks" Volvomotorer brytarlöst tändsystem. Det är bara på 700- och 900-serien som fördelaren sitter i kamaxeländen, i alla andra Volvomodeller (dvs 200- och 300-serierna) sitter den på det gamla stället framtill på motorn. 1975-1985 fanns det brytarlöst tändsystem på alla E-motorer. Det gäller bara att bestämma sig för om man vill ha induktiv givare (äldre E-motorer) eller hallgivare (samtliga nyare), samt att bestämma sig för vilken av de tillgängliga tändförställningskurvorna som är mest lämplig för ens maskin. Det finns också några tändsystem med hallgivare i fördelaren på det "gamla" stället och elektronisk tändförställning, t ex B230F i 240 fram till '88A samt troligen på B200K i 240/360 och B200E/F i 360.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/