torbjorn skrev:
Det är helt onödigt. Håll dig till den tändstiftstyp som biltillverkaren har rekommenderat från början, eller ekvivalenter av andra välkända fabrikat. Och var noga med att inte betala för mycket för dem. Tändstift av kända märken (Bosch, Beru, NGK, Champion, Denso m fl) ska inte behöva kosta mer än 25-30 kr/styck i dagens prisläge.
Tändstift med flera sidoelektroder är något som en del biltillverkare har fått ta till som nödlösning när det inte har gått att klara avgastypprovets krav på HC-utsläpp på annat sätt. Det var t ex vanligt på tidiga VAG-bilar med katalysator i slutet av 80-talet.
Iridiumtändstift är något som, så vitt jag vet, framför allt används på motorer som är konverterade för LPG (gasol) -drift. Alltså t ex truckar som körs inomhus och en del personbilar i vissa länder i öst- och sydeuropa där LPG är billigare än bensin (eller fördelaktigt av skatteskäl).
Okej då får det bli original! tack för hjälpen