Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 18-05-14 17:30 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Hej! Vad är eran erfarenhet av tändstift här på sidan. Hittade lite tändstift och "tror" att iridiumstift ska vara bra för kallstarterna osv. hittade två stycken som ska passa i Volvo 940 enligt en sida.

1497 NGK Iridium-mittelektrod 165KR styck

0242240652 BOSCH Iridium-mittelektrod 53 Kr styck


Vad säger ni som har lite mer kött på benen är det värt att skaffa några såna här eller är det bara onödigt?

Hittade även detta med 4 elektroder

TÄNDSTIFT BOSCH - 0242232504 55 kr styck

Låter ju som det borde vara bättre än 1 elektrod men jag vet ingenting om sånthär egentligen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-15 09:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Det är helt onödigt. Håll dig till den tändstiftstyp som biltillverkaren har rekommenderat från början, eller ekvivalenter av andra välkända fabrikat. Och var noga med att inte betala för mycket för dem. Tändstift av kända märken (Bosch, Beru, NGK, Champion, Denso m fl) ska inte behöva kosta mer än 25-30 kr/styck i dagens prisläge.

Tändstift med flera sidoelektroder är något som en del biltillverkare har fått ta till som nödlösning när det inte har gått att klara avgastypprovets krav på HC-utsläpp på annat sätt. Det var t ex vanligt på tidiga VAG-bilar med katalysator i slutet av 80-talet.

Iridiumtändstift är något som, så vitt jag vet, framför allt används på motorer som är konverterade för LPG (gasol) -drift. Alltså t ex truckar som körs inomhus och en del personbilar i vissa länder i öst- och sydeuropa där LPG är billigare än bensin (eller fördelaktigt av skatteskäl).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-15 20:49 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
Det är helt onödigt. Håll dig till den tändstiftstyp som biltillverkaren har rekommenderat från början, eller ekvivalenter av andra välkända fabrikat. Och var noga med att inte betala för mycket för dem. Tändstift av kända märken (Bosch, Beru, NGK, Champion, Denso m fl) ska inte behöva kosta mer än 25-30 kr/styck i dagens prisläge.

Tändstift med flera sidoelektroder är något som en del biltillverkare har fått ta till som nödlösning när det inte har gått att klara avgastypprovets krav på HC-utsläpp på annat sätt. Det var t ex vanligt på tidiga VAG-bilar med katalysator i slutet av 80-talet.

Iridiumtändstift är något som, så vitt jag vet, framför allt används på motorer som är konverterade för LPG (gasol) -drift. Alltså t ex truckar som körs inomhus och en del personbilar i vissa länder i öst- och sydeuropa där LPG är billigare än bensin (eller fördelaktigt av skatteskäl).



Okej då får det bli original! tack för hjälpen :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011