Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 24-06-03 20:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rabatt på miljöfordon
InläggPostat: tor 07-03-29 16:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ur Ny Teknik 070329

PUBLICERAD 070329, 14:27
Regeringen inför miljöbilspremien
Den 1 april börjar den av regeringen utlovade miljöbilspremien att gälla. 10 000 kronor får privatpersoner som köper en miljöbil.


Läs mer: http://www.nyteknik.se/art/49895


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-29 16:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Gäller även bensin/diesel-bilar med koldioxidutsläpp som inte överstiger 120 gram/km.

Den gamla dieselpremien på 12000kr försvinner väl nu också.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-29 17:59 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
AcuraJan skrev:
Gäller även bensin/diesel-bilar med koldioxidutsläpp som inte överstiger 120 gram/km.

Den gamla dieselpremien på 12000kr försvinner väl nu också.

---------------------------
Hmmmm. Hur skall man tolka det här?

Först får man bort en stor del av småbilarna tack vare att trafiksäkerheten betonats så hårt, inte minst av de svenska tillverkarna Saab och Volvo.

Nu skall man premiera små diesel- och bensinbilar. Trafiksäkerhetsaspekten verkar vara bortglömd.

Visst, man kan få ganska krocksäkra småbilar också men det är trots allt en betydande skillnad.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Samma nyhet från DN 070329
InläggPostat: tor 07-03-29 18:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
DN:s webbteve har ett inslag där Jaques Wallner påpekar att "snåla bensin och dieselbilar" inte kommer att godkännas som miljöbilar när trängselskatten återinförs i Stockholm.

Se här: http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=1671


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-29 18:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
ja, det är lite förvirrande... här reds det ut lite
http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm ... 31,00.html

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-04-01 15:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bilar som drivs med förnyelsebara drivmedel tillåts ha en bränsleförbrukning som motsvarar 9,2 liter bensin/100 km.

Klarar sig precis SAAB 9-5 Biopower då eller..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: om Rabatt på miljöfordon
InläggPostat: fre 07-04-06 18:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
min åsikt ang. bidrag till miljöfordon:
man ska inte behöva gödlsla skattepengar på detta
eftersom etanolen(E85) redan är subventionerad, det bara att vänta in den sk. "oilpeaken" som kommer att inträffa om några år , tillsammas med över 1 miljard kineser/indier som vill ut och köra bil som kommer att hjälpa till att slösa upp den kvarvarande oljan, kommer att piska fram uppbyggnaden av produktionen av sk. surrogatbränslen tex. metanol,etanol, syntetdiesel ect.
tekniken med FFV-motorer dvs. bilar som kan köras på etanol och/eller bensin samt även metanol om man byter ut utsatta detaljer, har funnits i över 20år, bara det att fordonsindustrin ej har utnyttjat detta i någon större utsträckning förens nu,
en teknik som istort sett ej kostar något extra att tillverka
eftersom mycket små ändringar behövs, istort är det innhållet i motorstydonet som behöver ändras
möjligen om man kommer att sätta in kallstarttank som på en del modeller som säljs i brasilien
:!:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 07-04-07 13:58 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
biltema 10w30 skrev:
min åsikt ang. bidrag till miljöfordon:
man ska inte behöva gödlsla skattepengar på detta
eftersom etanolen(E85) redan är subventionerad, det bara att vänta in den sk. "oilpeaken" som kommer att inträffa om några år , tillsammas med över 1 miljard kineser/indier som vill ut och köra bil som kommer att hjälpa till att slösa upp den kvarvarande oljan, kommer att piska fram uppbyggnaden av produktionen av sk. surrogatbränslen tex. metanol,etanol, syntetdiesel ect.
tekniken med FFV-motorer dvs. bilar som kan köras på etanol och/eller bensin samt även metanol om man byter ut utsatta detaljer, har funnits i över 20år, bara det att fordonsindustrin ej har utnyttjat detta i någon större utsträckning förens nu,
en teknik som istort sett ej kostar något extra att tillverka
eftersom mycket små ändringar behövs, istort är det innhållet i motorstydonet som behöver ändras
möjligen om man kommer att sätta in kallstarttank som på en del modeller som säljs i brasilien
:!:

---------------
Nja. Oljepriset ökar tydligen inte dramatiskt den närmaste tiden. Mycket oväntat kom en fredlig lösning på den kris som orsakades av Irans tillfångatagande av 15 britter; hade inte detta lösts fredligt så hade bensinpriset varit uppe i 15 kr litern nu.

Etanolen (E85) är inte subventionerad; däremot utgår det ingen skatt mer än på bensininnehållet och i övrigt bara moms.

Däremot kan miljöbilspremien kanske ifrågasättas nu när den blivit en allmän småbilspremie. Men regeringen vet inte riktigt vad man skall göra; ett alternativ hade varit sänkt moms på etanol och biogas men det ville man tydligen inte.

Kinesernas och indiernas ökade bilkörande bidrar helt säkert till ökade oljepriser som främst drabbar fattiga länder på andra håll. Effekten här finns men den är liten.

Frågan är hur etanolpriset kommer att utvecklas. Om tullarna på tropisk etanol tas bort kan det sjunka; om inte kommer det nog att stiga en del eftersom etanolproduktion inom EU är energikrävande och dyr.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-04-09 19:26 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Citat:
Frågan är hur etanolpriset kommer att utvecklas. Om tullarna på tropisk etanol tas bort kan det sjunka; om inte kommer det nog att stiga en del eftersom etanolproduktion inom EU är energikrävande och dyr.


Produktionen i Europa är inte dyrare än utanför Europa. Det är snarare råvaran som är dyrare och mer energikrävande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-10 04:10 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Anders skrev:
Citat:
Frågan är hur etanolpriset kommer att utvecklas. Om tullarna på tropisk etanol tas bort kan det sjunka; om inte kommer det nog att stiga en del eftersom etanolproduktion inom EU är energikrävande och dyr.


Produktionen i Europa är inte dyrare än utanför Europa. Det är snarare råvaran som är dyrare och mer energikrävande.

------------------------------------
Nja. Självklart inkluderas det delvis i uttalandet 'produktionen är dyrare inom EU' eftersom råvarupriset inkluderas där.

Men jag misstänker att också själva produktionsprocessen är billig i Brasilien. Förutom mycket lägre löner bidrar de låga energikostnaderna att hålla igång anläggningarna till detta. Många anläggningar i Brasilien säljer dessutom överskottsel också. Etanolen körs till hamnarna på tankbilar som rattas av chaufförer som i bästa fall tjänar 1/10 av en chaufför inom EU. Osv, osv.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-18 15:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag är mkt kluven till miljöbilspremie, den som skaffar sig en elmoped, cykel eller börjar åka kollektivt får inte premie fast de gör minst en lika stor insats för miljön.

Tycker de som smutsar ner ska betala (mera) och det vore mera på sin plats med en extra fossilbränsle-avgift på alla nya fordon som måste köras på fosila bränslen.

Fossilbränsle-avgiften borde då vara baserat på fossil CO2 utsläppen per mil, t ex 20.000 kr på en bil som drar 1 l bensin i milen, pengerna kan då användas till l CO2 utsläpps minskande åtgärder.

Om en sån bil senare byggs om till t ex etanol, biogas eller el kan man delvis få tillbaka avgiften beroende på hur ny bilen är och blir då en ombyggnadspremie. Ju nyare ju mer man får tillbaka och efter t ex 15 år är ombyggnadspremien (nästan) slut.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-18 16:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Precis, en fossilskattehöjning på 1 kr/l kunde finansiera en skattesänkning på biodrivmedel i motsvarande grad. I början blir det en mkt stor sänkning, kanske 2-3kr-/ liter eftersom det säljs mkt mindre biodrivmedeln än bensin o diesel, om några år räcker inte pengarna till så stor sänkning/liter men då har de flesta slutat med fulsoppa.
För enkelt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-18 16:51 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
karlmb skrev:
Precis, en fossilskattehöjning på 1 kr/l kunde finansiera en skattesänkning på biodrivmedel i motsvarande grad. I början blir det en mkt stor sänkning, kanske 2-3kr-/ liter eftersom det säljs mkt mindre biodrivmedeln än bensin o diesel, om några år räcker inte pengarna till så stor sänkning/liter men då har de flesta slutat med fulsoppa.
För enkelt?


Enkelt men kontroversiellt, majoriteten av svenska folket är väldigt arga på de höga bensinpriserna. Det vore politiskt självmord att rösta igenom ett sådant beslut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-18 21:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Skärp lagen så det finns icke-fossilbränslen på de flesta ställen i landet.
Sedan blir det inte direkt kontroverisellt att dubbla koldioxids-skatten.
Morot före piskan, elakt att piska folk som inte har nåt val lixom.

Fast man kan ju se det såhär också: om vi INTE gör nåt så får vi sota
för det inom en inte alltför lång framtid. Ser man det så kanske det inte
är så kontroversiellt att höja koldioxidskatten. Jag spår att det inom en
inte alltför fjärran framtid så kommer tvångsmedel för att minska
utsläppen av fossil koldioxid ses som Rätt och Riktigt<tm>.

Sen är bensinen faktiskt relativt billig idag. Inkomsterna har ökat
mycket mer än bensinpriset de senaste 10 åren.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011