Några dar på nacken men bra sammanfattning...:
http://teknikdebatt.se/debatt/lagg-ned- ... -ett-skamtCitat:
För att komplicera saken ytterligare har dessutom Trafikverket, Stockholm, Malmö och Göteborg olika definitioner för att klassa en bil som miljöfordon. Luftfartsverket har ytterligare en som bland annat gäller taxibilar som ska hämta kunder på landets största flygplats, Arlanda.
Ovanpå det har EU en egen, EURO5. Men den räcker inte för svenska krav. Fast å andra sidan är den realistisk och fungerar i resten av Europa.
Själv har jag haft tre miljöbilar i rad. Den första var en gasdriven Volvo. Men när riksdagen inte kom med besked om gasbilar 2006 lade Volvo ned den tillverkningen. Nu är det ett fristående bolag som efterkonverterar Volvos gasbilar. Dessutom fanns det ingen gas. När taxi gick över till gas var gasen slut i alla de sex gaspumparna som fanns i stor-Stockholm då.
Det finns i juni 2011, fem år senare, bara 15 gaspumpar i hela stor-Stockholm.
Jag valde sedan två etanolbilar i rad. Men de blir ju dyrare som tjänstebilar från årsskiftet. Så en ny etanolbil kändes tveksamt.
Nä, nu får det vara. Någon svenskklassad miljöbil blir det inte. Den nya bilen uppfyller visserligen EURO5 och betraktas som miljöbil i Tyskland till exempel. Men, det är ju som sagt inte nog för svenska politiker som har ”högre” ambitioner.
Så höga att det bara blivit pannkaka av allting. Klantigt, så säg?
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.