Hej
Kul att ni frågar.
När det gäller konvertering är det komplicerat då det kräver en hel del intyg och egentligen även att den som konverterat är ackrediterad. Man kan läsa detta i regelverket men som jag ser det är det tämligen omöjligt att göra det helt själv.
Är årsmodellen innan 1995 (har för mig gränsen gick där - jag har glömt en del på de 4 år sedan jag lämnade BSR
kan det finnas möjligheter om man kan visa upp ett intyg på ex avgasrening men även det kostar en bra slant att genomföra. Jag kan kolla lite mer när tid medger. Just nu är jag lite upptagen men bl.a. ett industribygge.
Volvo 945an "gick" väldigt länge och är fortfarande brukbar men står i "malpåse" för eftervälden hos BSRs nuvarande ägare Stefan Olsson. Har för mig den gått över 17000 mil enbart på etanol utan några som helst problem. Vi skruvade isär motorn efter ca 14000 mil (om jag minns rätt igen) och den visade inga tecken på skador. Kan återkomma med dokument om jag får tag i det. Malte hade därefter en vit 945 som hade ett omkopplingsbart chip som medgav både E85 och eller bensindrift. Tror den finns kvar i Maltes släkt - kan kolla och återkomma.
Jag själv tog för övrigt hand om den etanolkonverterade rally Saaben när jag taxade ut från BSR. Den fick enorm uppmärksamhet i media och banade väg för mycket positivt inom bilsporten och även allmänt om etanol. Den gickbåde fort och problemfritt. Motorn höll enormt bra trots över 300 hkr och nästan 500 Nm. Vi bytte motor enbart någon enstaka gång "för säkerhets skull" och vi såg mindre slitage på denna än motsvarande med bensin. En av fördelarna med E85 är att mer bränsle gör att motorn inte blir så extremt varm trots högt laddtryck och naturligtvis det högre oktantalet.
Tanken är att den skall hamna i sonen eller dotterns händer när de fyller 18. Just nu tävlar de i karting (tyvärr är etanol ej godkänt där) och även om sonen hunnit bli 14 så får han inte köra denna rallybil i utbildningsrally förrän han är 18. De får dock köra gr E bil eller Volvo original när de fyller 16. Har en Suzuki Swift stående för detta ändamål och troligtvis kommer den också lukta E85 i avgasröret. Förhoppningsvis får vi se den gula Saaben i rallyskogen igen framöver. Vem vet kanske Robin Sandberg som tog den till många segrar får tillfälle att åka den nån gång också för att uppleva "gamla" minnen
Robin körde ju sedan ytterligare 2 säsonger med en Evo9 och den hade samma goda hållbarhet. Generellt får dessa motorer totalrenoveras med täta intervall men vi körde betydligt längre än vad som rekommenderades utan problem. Nu kanske man skall tillägga att "mappningen" måste vara korrekt också för att det skall hålla.
Jag tävlar själv om än sporadiskt i Bilorientering med en annan Saab 9-3 även den på E85 (mappad av BSR) och den fungerar också klanderfritt. Där är det mer kartläsaren (dvs jag själv) som klantar mig..
Mvh
Rolf