Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 20-09-26 17:16 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Hej på er!
Jag konverterade min bil till E85 1997 och hade redan innan försökt köpa hem ren etanol direkt från fabrik. Jag stötte på lagar och regler som hindrade detta, som fortfarande inte har ändrats, ochmed åren har det kommit fler lagar och regler som inte har varit så bra utformade.
Jag har ända sen dess försökt påverka politiken för att få den utveckling vi måste vi, men det går trögt. Vi behöver bli fler som påverkar. Men jag har ganska bra koll på nu vad som händer och vad som skulle behöva göras, och hur vi kan påverka.
Finns det någon mer här som skulle kunna tänka sig att skicka några mail till nån politiker, eller ringa ett samtal, eller förklara saker för nån journalist?
Hör av er här. Om vi bara blir några stycken kan vi få tillföränring. En människa lyssnar ingen på. 10 personer är en folkstorm... Det är relativt enkelt att påverka om vi gör rätt, tillsammans och samordnat.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 21-04-30 15:44 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Någon som vill hjälpa till med några telefonsamtal och/eller mail till politiker och andra makthavare? Det behövs nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 21-11-25 10:23 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Vad tycker du isf man kan göra som en enstaka medborgare. Det jag gjort hittills är att jag googlat E85-priset i olika EU-länder och kommit fram till att det bara är vi och Italien som har för högt pris på E85. Jag passar mej för att säga att vi aktivt prisar ut E85, även om det verkar så. Vad det än öär för orsak så är det uppenbart att E85-priset är för högt här hos oss. I Italien kostar det ca 17 SEK/liter. Övriga EU-länder ligger på ca 10kr/litern

Är det skövling av regnskogar, eller konkurrens med matproduktion som är orsaken till politikernas inställning till etanolbränslen? Det klingar ganska dåligt med beslutet att öka etanolinblandningen i bensinen. Tolkningen av det borde ju vara att man anser att det är bra med etanol, men inte för mycket ? Hursomhelst driver man olika politik inom EU när det gäller E85
/Lars


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 22-02-18 23:22 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Du skulle gärna få hjälpa till med att ringa och maila några politiker och tjänstemän för att påverka. Jag är ganska ensam om det hittills. Varför? Känns som att ingen här ens bryr sig...
Anledningen till att Sverige inte vill ha etanol är att den är skattebefriad och vi har höga skatter på bensin och diesel. Staten tjänar mycket pengar på att folk köper bensin och diesel.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011