Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 22-07-21 23:53 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Idag för 25 år sen köpte jag en helt vanlig bil. En bensinbil. Men syftet var inte att köra den på bensin, och det har jag heller aldrig gjort.
Bensin är ett fossilt bränsle, och orsakar därför en ökning av mängden koldioxid i atmosfären, vilket leder till ökad växthuseffekt. Det har man vetat sedan 1800-talet, men fortfarande är det som att de flesta inte vill förstå det.
Jag skulle därför köra bilen på etanol. Det är ett biobränsle och därmed neutralt för klimatet. Det ökar alltså inte mängden koldioxid i atmosfären och därmed heller inte växthuseffekten.
Redan några år innan jag köpte bilen hade jag testat att köra några gräsklippare och en motorsåg på T-röd, vilket i huvudsak är etanol.
Att tanka en bil med T-röd skulle däremot bli både opraktiskt och väldigt dyrt, så jag försökte därför köpa hem större mängder ren etanol direkt ifrån fabriken, vilket då var MoDos etanolfabrik i Örnsköldsvik. Detta var omkring 1994-1995. De kunde leverera hem etanol på fat till riktigt bra pris, så bra att det trots frakten och förhållandevis små volymer ändå skulle bli billigare att köra på än bensin. Energiskatten hade ju tagits bort 1992 av den då borgerliga regeringen.
Men.. Det var bara ett litet problem. Etanol är alkohol. För att man ska få köpa etanol utan att betala alkoholskatt måste den vara odrickbar, och därför denaturerar man etanolen. Man tillsätter några ämnen som gör den odrickbar. Jag kollade upp vilka alternativ som fanns tillgängliga, och det var då jag fick klart för mig efter ett par telefonsamtal och ett brev från läkemedelsverket, som hade ansvaret för denaturering av etanol då, att det inte fanns någon godkänd denaturering för etanol som fordonsbränsle. Det måste man ju snabbt ändra på tänkte jag, och eftersom att människan hade vetat ända sedan 1800-talet att bensin orsakar ökad växthuseffekt, och att etanol snabbt och enkelt kunde ersätta all bensin, så var det i min värld alldeles självklart att varje fungerande människa skulle inse problemet och göra något åt det. Så jag bad Conny Eklund som då var ansvarig på läkemedelsverket att göra något åt det. Det var den allra första kontakten med någon som hade kunnat agera för att få något gjort. Det var 1995.
Men, han gjorde inget. Och han ville inte göra något.
Därför fick jag motvilligt istället börja köra på E85 som då hade börjat säljas av OKQ8 på några ställen runt om i landet.
E85 är en blandning av etanol och bensin, och innehöll då 86% etanol, 11,6% bensin och 2,4% denaturering. Bensininblandningen gjorde att den fick säljas utan alkoholskatt. Denatureringen som var i, och fortfarande idag är iblandad, MTBE+isobutanol, var inte godkänd och är det fortfarande inte.
Nackdelen med E85 är ju först och främst som de flesta borde förstå att den inte är fossilfri. Den innehåller ju bensin. Det leder inte bara till koldioxidutsläpp utan också till ökad bränsleförbrukning, högre literpris, skadliga kolväteutsläpp och mer kväveoxidutsläpp än med ren etanoldrift.
Det gör att etanolen inte kan konkurrera ut och ersätta bensinen. Den blir helt enkelt dyrare att köra på, och dessutom ställer bensininblandningen till med motorproblem, eftersom det tillsätts polyisobutylen i bensin, och därmed även i etanolen genom bensininblandningen. Polyisobutylen är inte blandbar med etanol.. Det har givit etanolen dåligt rykte.
Om vi redan då hade börjat köra på ren etanol utan bensin, E100, så hade det idag inte funnits kvar någon bensin på marknaden, och alla bensinbilar, nya och gamla hade körts på etanol.
Nu blev det inte så. Det sägs att det är lätt att vara efterklok. Men det är det inte. De som inte förstod det då förstår det fortfarande inte. När jag sa vad som va fel och vad man skulle göra förstod inte de som hade möjlighet att göra något åt det. När det sen hände som jag skulle hända, så förstår man ändå inte.
Hursomhelst. 1997 började jag alltså köra på E85. Men jag trodde ju då att E100 väldigt snart skulle bli tillgängligt. Allt annat vore ju idioti. E85-spåret skulle ju innebära döden för etanolen. Det var uppenbart då. Ändå förstod inte folk det.
Jag började kontakta några politiker i riksdagen för att få till en förändring. De första kontakterna var 1998 om jag minns rätt. Jag blev då förvånad över det stora ointresset och oförmågan att förstå saker. Åren gick och inget hände. Jag vet inte hur många jag talade med, men blev så småningom hänvisad till Claes Västerteg.
Han var miljöpolitisk talesperson i centerpartiet, det parti som 1992 hade sett till att energiskatten på etanol hade tagits bort för att den skulle kunna ersätta bensinen.
Jag förklarade hur det låg till, men han försökte inte förstå nånting, och gjorde ännu mindre åt saken. Efter många samtal och mail med honom och andra under åren skrev jag till slut 2010 en motion till Centerpartiets Partistämma 2011. Tyvärr möttes jag av en partistyrelse och tjänstemän som inte ens brydde sig om att kolla upp hur det faktiskt låg till, utan man svarade helt enkelt att det inte finns något hinder mot E100. Partiets tjänstemän och ledamöter klarade helt enkelt inte av att läsa en enkel lagstiftning, som jag som 17-åring hade förstått efter ett par telefonsamtal. Det var till och med innan jag hade internet.
Så inget hände nu heller. Åren gick. Jag försökte igen, 2013, 2015 och 2017. Dom åren skulle man kunna skriva en hel bok om, men kortfattat så var ointresset i det närmaste totalt från de flesta, med några få undantag. Inte heller Annie Lööf som blev vald till partiledare 2011 när motionen var med första gången satte sig in i vad det handlade om, och har tyvärr fortfarande inte gjort det, trots att det till slut blev ett stämmobeslut 2017 om att denatureringen ska godkännas, så att man ska få sälja E100 i Sverige. Och dessutom att pumplagen måste ändras för att få ut E100 på marknaden och att konvertering ska tillåtas enligt ett enkelt och logiskt regelverk, lämpligtvis genom enda krav att man håller rätt lambdavärde på bilprovningen.
September 2017.. Det är snart 5 år sen. Ändå har partiet inte gjort ett dugg för att det ska bli verklighet. Men det är väl snarare regel än undantag att man struntar i stämmobeslut. Av 3 motioner jag har fått igenom, mot partistyrelsens vilja, har man ännu inte gjort något för att besluten ska verkställas.
Hur blev det såhär i Centerpartiet? Det som på 70, 80 och 90-talet var självklara och viktiga frågor för Centerpartiet bryr man sig nu inte längre om.
Miljö har alltid varit en viktig fråga för Centerpartiet, men något har hänt. Och väljarna har märkt det. Bara 7% av väljarna tycker att Centerpartiet har bäst miljöpolitik idag. Något måste ändras. Eller mycket måste ändras.
Och nu, 25 år senare, kör jag fortfarande på E85. Och etanolen håller på att försvinna. Bara för att man har gjort fel. Hade man gjort rätt från början hade ingen kört på bensin idag. Det skulle kosta ungefär hälften så mycket att köra på E100 som på bensin. Och det skulle vara fossilfritt och därmed inte orsaka ökad växthuseffekt.
Men varför bryr sig ingen?
Varför förstår ingen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 22-08-11 07:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag tror jag förstår hur du känner.

Jag har också tappat tron på mänskligheten. Det är för bekvämt att inte bry sig att göra något, om det inte handlar om ens hjärtefråga. Och att tanka E100 i bilen när det redan finns bensin, blir inte en hjärtefråga för speciellt många.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011