Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 02:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: HVO100
InläggPostat: tor 18-04-05 20:31 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av att köra en vanlig personbilsdiesel på HVO100?

Jag skall inom kort byta ut kombin och långfärdsbilen och har tyvärr inte råd med nån vettig hybrid eller elbil som passar våra behov och förutsättningar.
Så de bästa alternativen (utan inbördes ordning) som jag ser det är:
* Fabriksbyggd etanolare
* Konvertera bensinare
* Gas
* Fransk diesel godkänd för HVO100
* "Vanlig" diesel och testa med HVO100

Synpunkter?

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HVO100
InläggPostat: fre 18-04-06 07:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har ingen personlig erfarenhet, men de erfarenheter jag har hört från dieselåkare i bekantskapskretsen mm, är att det inte har märkts några som helst driftproblem med HVO i äldre dieselmotorer, tycks snarare fungera bättre än andra dieselbränslen på marknaden. Det enda negativa jag har hört, var att avgaserna från någon dieselvärmare skulle lukta mer illa på HVO än på andra bränslen.
Och det stämmer ju bra med gamla tyska erfarenheter från krigsåren - en del av den syntetiska diesel som tillverkades på den tiden gjordes medelst hydrering, även om man utgick från brunkol och inte slaktavfall. Det dieselbränslet ansågs på alla sätt bättre än dåtida fossil diesel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HVO100
InläggPostat: ons 18-04-11 23:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Konvertera en bensinare!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HVO100
InläggPostat: lör 18-04-21 20:14 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
Hej!

Kör min Volvo v90 D4 -18 på 100% hvo och även min lastbil volvo fh 460 går också på 100% hvo.

Personbilen är godkänd till 50% hvo, men går klockrent på 100% hvo. märks ingen skillnad på prestanda och förbrukning.

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HVO100
InläggPostat: tor 18-05-03 16:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Skulle tanka HVO här i Västerås tänkte jag, finns på två ställen. Synd att munstycket inte passade, ska man använda en adapter eller riskerar man bara en massa spill och kladd?

Lite omväg för att komma till CirkleK där HVO finns för mig och jag har bättre rabatt his Preem så kanske fortsätter tanka där istället de påstår ju ha 50% förnyelsebart innehåll iaf.
Är det på gång med fler tankställen med HVO100?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HVO100
InläggPostat: tor 18-05-03 23:07 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
AcuraJan skrev:
Skulle tanka HVO här i Västerås tänkte jag, finns på två ställen. Synd att munstycket inte passade, ska man använda en adapter eller riskerar man bara en massa spill och kladd?

Lite omväg för att komma till CirkleK där HVO finns för mig och jag har bättre rabatt his Preem så kanske fortsätter tanka där istället de påstår ju ha 50% förnyelsebart innehåll iaf.
Är det på gång med fler tankställen med HVO100?


Dom flesta hvo pumparna är tyvärr till lastbilar. och bygga ihop någon adapter är ingen idé, bara en massa spill.

Har turen att Såifa här i karlskoga har även en personbils muntycke på ena pumphandtaget.

Tankställen med 100% HVO till personbilar kommer säkert dröja (om någonsin?). Men det börjas mer och mer blandas in hvo i vanliga dieseln. Volvo tanka blandar in upp till 40% hvo i deras dieseln nu.

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HVO100
InläggPostat: fre 18-05-04 05:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
https://m.ebay.com/itm/VW-TDI-Diesel-Fu ... r=1&_rdt=1

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HVO100
InläggPostat: fre 19-10-11 20:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu under senaste halvåret har fler och fler "personbilsanpassade" HVO-pumpar börjat dyka upp på mackarna. Tyvärr händer det lite för ofta att E85-pumpen ersätts av en HVO-pump.

Jag blev för en tid sedan pådyvlad en dieselbil, Peugeot 307 '08. Jag vet inte om den egentligen är godkänd för att köras på HVO, men jag har i alla fall tankat HVO sedan det blev lätt tillgängligt här i stan och har nu kört några hundra mil på det bränslet. En sak jag har reagerat på är att det verkar som om den regenererar partikelfiltret mer sällan då den körs på HVO än på fossil diesel, och det märks också positivt på bränsleförbrukningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HVO100
InläggPostat: fre 21-06-04 15:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har utsatts för ännu en dieselpådyvling, denna gång en Mitsubishi ASX '10. Har ännu så länge begränsade drifterfarenheter av den, och körningarnas varierande karaktär har gjort att jag inte kan säga något bestämt om eventuell skillnad i bränsleförbrukningen på fossil diesel respektive HVO. Helt klart är i alla fall att det inte alls märks på den här bilen när den gör regenerering av partikelfiltret, och motorn verkar få en något hårdare gång med mer dieselknack på HVO än på fossilt bränsle. Det är särskilt tydligt vid segdragning med lågt varvtal.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011