Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-05-12 22:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-03-09 10:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Volkswagen samt Daimler satsar på biodiesel från biomassa (cellulosa mm). Man samarbetar bla med ett företag som heter Choren:

http://www.choren.com/en/choren_industr ... ion_press/

Man tror att man till 2015 ska kunna ersätta 10% av den totala bränslekonsumptionen med syntetiskdiesel.

Här står det en del intressant:

http://www.choren.com/en/faq/

Går att köra på i alla dagens dieselbilar:

Citat:
Is SunDiesel suitable for use in any diesel engine? Or does the engine have to be modified?
SunDiesel can be used in any diesel engine. There is no need for any modification work.


Kostnad/pris:

Citat:
» How much does SunDiesel cost?
The price for SunDiesel for customers will roughly match the price for premium diesel today.

» Fuel Costs
The production costs in a standard plant are comparable to those of biodiesel.
The tax exemption agreed in Germany until 2015 means adequate supplies can be produced at comparable prices to todays retail prices; however, investments will only be possible if an extension to the period beyond 2015 is agreed in the near future.


Kommer för kund kosta ungefär samma som biodiesel. Man behöver dock komma överrens om skattereglering även efter 2015 om man ska kunna satsa vidare. Här står det litegrann om Tysklands planer om biobränslen:

http://www.dw-world.de/dw/article/0,214 ... 60,00.html

Dom är alltså på väg att fasa ut skattelättnader för biobränslen. Biobränsleföretagen är inte generellt emot detta men menar att det kanske är lite för tidigt. Fortfarande höga utvecklingskostnader.

Påbörjat projektering av fabrik för produktion av ca 250 miljoner liter bränsle/år. Fabrik ska vara färdigställd sent 2011, produktionsstart av bränsle planerad 2012.

Citat:
» Can SunDiesel also be used in gasoline engines?
For the time being SunDiesel can only be used in diesel engines. But in theory it is possible to produce an automotive fuel for gasoline engines too. But this requires further processing stages and we do not have any plans to realize this at the moment.


Är inte helt ointressant om man kan producera syntetisk bensin som man kan köra på rakt av i dagens bensinbilar.

Råvara:

När det gäller odling av råvara rekomenderar man bla energiskog. Står mer här:

http://www.choren.com/en/energy_for_all ... _concepts/

Dom nämner bla Mischantus och det verkar intressant. Ska tydligen vara dubbelt så produktivt som Switchgrass:

http://lunken.wordpress.com/2007/07/12/ ... ergigroda/

Verkar rätt lovande tycker jag. Det som är intressant med cellulosa -> biobränslen är ju också att man kan använda samma råmaterial till syntetisk diesel samt etanol.

Effektivitet:

http://www.choren.com/en/energy_for_all ... ck_supply/

Kopplat till mängden biomassa. Nya odlingstekniker medger ca 30t biomassa/ha vilket blir ca 8000 liter syntetisk disel/ha.

Miljö:

http://www.choren.com/en/energy_for_all ... al_impact/

Citat:
The Life Cycle Analysis (LCA) especially prepared for the Beta Plant at Freiberg demonstrates that overall almost 90% of CO2 can be avoided when biomass is supplied, treated, stored/transported and converted into SunDiesel® and used in vehicles – without any further deterioration in other areas of the environment.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 14:40 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Jag tror jag har länkat till deras hemsida tidigare. Verkar inte ha fyllts på med så mycket ny information. Den första pilotanläggningen tog ju i drift sent i höstas. All produktion från den ska tydligen gå till Volkswagen och Daimlers "första tankfyllning" av nya dieslar. Med tanke på det lilla intresse för ickefossila bränslen som tyska biltillverkare har visat hittills, är ju detta ett steg i en bättre riktning. Frågan är om fossillobbyn sitter overksam?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 14:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Roger Gustavsson skrev:
Jag tror jag har länkat till deras hemsida tidigare. Verkar inte ha fyllts på med så mycket ny information. Den första pilotanläggningen tog ju i drift sent i höstas.


Lär väl inte hända så mycket kanske nu fram tills att man fått igång den storskaliga produktionen.

Citat:
Med tanke på det lilla intresse för ickefossila bränslen som tyska biltillverkare har visat hittills, är ju detta ett steg i en bättre riktning. Frågan är om fossillobbyn sitter overksam?


Lite märkligt att du säger detta eftersom Tyskland verkar ha rätt starka ambitioner på miljösidan. Subventioner för storskalig solcellsproducerad el exempelvis. Volkswagen kom ju med deras "synfuel" koncept för rätt många år sedan också.

Men det är klart, man ska gå från koncept till handling. Problemet är väl kanske att de Tyska tillverkarna är rätt hårt nischade mot diesel. Och biodiesel har ju inte slagit igenom som etanolen har gjort. Men cellulosavarianterna av både diesel samt etanol verkar ju nu vara på gång och då kanske intresset ökar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 15:47 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Men om man läser tyska forum och tidskrifter så är det nästan bara naturgas och diesel som tas upp. Med tanke på att Tyskland ligger nästan i botten när det gäller utnyttjande av förnyelsebar energi ter det sig märkligt. Frågan är bara var de ska hämta all cellulosa? Vindkraft är de rätt duktiga på och el via solceller är större än här men hur stora fält ska det till? Lite lustigt är att det är i det forna DDR alla dessa projekt startas, såväl biodiesel (Freiberg) som solceller (Brandis).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 16:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Intressant. Naturgas säger du, har inte direkt får för mig att dom tror på det i ett internationellt perspektiv. Men det är bara baserat på det jag ser på autobloggreen från de tyska biltillverkarna. Mycket diesel är det där iofs men det har jag svårt att se att dom tror på i det långa loppet, fossil diesel alltså. Se ex:

http://www.volkswagenag.com/vwag/vwcorp ... teiger.pdf

Cellulosan får de väl hämta från samma ställe som alla andra antar jag. Odling av ex Mischantus osv. Det som är lämpligt att odla i Tyskland helt enkelt. Eller USA, de satsar ju där också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 18:53 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Det är väl den där andra generationens Sunfuel (som VW kallar det i länken du angav) som verkar vara under prövning och befunnits vara knepig för oss här i norr. Flera av dessa projekt är väl nedlagda i Sverige eller inte ens startade? Naturgas är stort i Tyskland då de ju har haft del i den ryska gasledningen redan från starten (bygget avslutades först 1993) och i Nordsjön har de väl också egna källor. Naturgasen ger dock ingen större reduktion av CO2-utsläppen och många klagar på det ständiga tankandet. Biogas är ju bättre men det finns knappast alls för fordon i Tyskland. Nu ska det väl också satsas på hybrider enligt vad som skrivs men det åerstår att se. Hur som helst tycker jag tyskarna är väldigt konservativa och helst inte vill ändra på något. Partikelfilter skulle inte deras bilar ha... men hur ser det ut nu?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 19:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Roger Gustavsson skrev:
Flera av dessa projekt är väl nedlagda i Sverige eller inte ens startade?


Svartlutsprojektet verkar då gå framåt:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=741340

Citat:
I ett första steg räknar vi med att framställa fyra ton dme per dygn. Steg två innebär en kraftig utbyggnad med kapacitet upp till 1o0 ton per dygn. Där kan vi stå 2011, förklarar Peter Sikström.


Angående syntetisk diesel:

Citat:
Det går också att göra syntetisk diesel, men det är en mer avancerad och kostnadskrävande process och kräver väsentligt större anläggningar för att bli kostnadseffektiv.


Och varför man inte gör etanol istället:

Citat:
Etanol passar inte massaindustrin, det är rent slöseri med den bästa råvaran. Ser man på insatt råvara ligger drivmedelsutbytet under 20 procent. Vår teknik ger omkring 60 procent, säger Peter Sikström.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011