Volkswagen samt Daimler satsar på biodiesel från biomassa (cellulosa mm). Man samarbetar bla med ett företag som heter Choren:
http://www.choren.com/en/choren_industr ... ion_press/
Man tror att man till 2015 ska kunna ersätta 10% av den totala bränslekonsumptionen med syntetiskdiesel.
Här står det en del intressant:
http://www.choren.com/en/faq/
Går att köra på i alla dagens dieselbilar:
Citat:
Is SunDiesel suitable for use in any diesel engine? Or does the engine have to be modified?
SunDiesel can be used in any diesel engine. There is no need for any modification work.
Kostnad/pris:Citat:
» How much does SunDiesel cost?
The price for SunDiesel for customers will roughly match the price for premium diesel today.
» Fuel Costs
The production costs in a standard plant are comparable to those of biodiesel.
The tax exemption agreed in Germany until 2015 means adequate supplies can be produced at comparable prices to todays retail prices; however, investments will only be possible if an extension to the period beyond 2015 is agreed in the near future.
Kommer för kund kosta ungefär samma som biodiesel. Man behöver dock komma överrens om skattereglering även efter 2015 om man ska kunna satsa vidare. Här står det litegrann om Tysklands planer om biobränslen:
http://www.dw-world.de/dw/article/0,214 ... 60,00.htmlDom är alltså på väg att fasa ut skattelättnader för biobränslen. Biobränsleföretagen är inte generellt emot detta men menar att det kanske är lite för tidigt. Fortfarande höga utvecklingskostnader.
Påbörjat projektering av fabrik för produktion av ca 250 miljoner liter bränsle/år. Fabrik ska vara färdigställd sent 2011, produktionsstart av bränsle planerad 2012.
Citat:
» Can SunDiesel also be used in gasoline engines?
For the time being SunDiesel can only be used in diesel engines. But in theory it is possible to produce an automotive fuel for gasoline engines too. But this requires further processing stages and we do not have any plans to realize this at the moment.
Är inte helt ointressant om man kan producera syntetisk bensin som man kan köra på rakt av i dagens bensinbilar.
Råvara:När det gäller odling av råvara rekomenderar man bla energiskog. Står mer här:
http://www.choren.com/en/energy_for_all ... _concepts/Dom nämner bla Mischantus och det verkar intressant. Ska tydligen vara dubbelt så produktivt som Switchgrass:
http://lunken.wordpress.com/2007/07/12/ ... ergigroda/Verkar rätt lovande tycker jag. Det som är intressant med cellulosa -> biobränslen är ju också att man kan använda samma råmaterial till syntetisk diesel samt etanol.
Effektivitet:http://www.choren.com/en/energy_for_all ... ck_supply/Kopplat till mängden biomassa. Nya odlingstekniker medger ca 30t biomassa/ha vilket blir ca 8000 liter syntetisk disel/ha.
Miljö:http://www.choren.com/en/energy_for_all ... al_impact/Citat:
The Life Cycle Analysis (LCA) especially prepared for the Beta Plant at Freiberg demonstrates that overall almost 90% of CO2 can be avoided when biomass is supplied, treated, stored/transported and converted into SunDiesel® and used in vehicles – without any further deterioration in other areas of the environment.