Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: lör 14-08-30 13:47 
Offline

Blev medlem: sön 08-09-21 09:52
Inlägg: 19
http://www.oilpress.com/data-rape.htm viskositet


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: lör 14-08-30 14:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inte bara viskositeten som är avgörande för om en olja smörjer bra eller inte, det finns många andra egenskaper som också spelar in. T ex hur högt tryck oljefilmen tål. Ytspänning etc är också av betydelse.

Det finns goda anledningar till att man ganska snart slutade använda vegetabiliska oljor som smörjmedel när fossilbaserade smörjoljor började finnas tillgängliga omkring förra sekelskiftet. Man kan hitta bra artiklar om smörjningsproblem i Teknisk Tidskrift från 1910- och 20-talet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: mån 14-09-01 13:53 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Påtal om sekelskiftet,

Citat:
SPECIAL ENGINES FOR ALCOHOL.
By using alcohol in an alcohol engine with a high degree of compression
(about 180 pounds per square inch above atmospheric
pressure much higher than can be used for gasoline on account
of preignition from the high temperatures produced by compression),
the fuel-consumption rate in gallons per horsepower per hour can be
reduced to practically the same as the rate of consumption of gasoline
for a gasoline engine of the same size and speed. The indications
are that this possible 1 to 1 fuel-consumption ratio by volume for
gasoline and alcohol engines will hold true for any size or speed,
if the cylinder dimensions and revolutions per minute of the two
engines are the same.

When alcohol is used in a gasoline engine with the maximum
degree of compression for gasoline, the available horsepower of the
engine is increased about 10 per cent. An alcohol engine with the
maximum degree of compression for alcohol will have an available
horsepower 30 per cent greater than a gasoline engine of the same
cylinder size, stroke, and speed. Owing to the higher explosion
pressures, however, an alcohol engine should be built heavier than
a gasoline engine, but the weight per horsepower nray be less.

- COMMERCIAL DEDUCTIONS FROM COMPARISONS OF GASOLINE AND ALCOHOL TESTS ON INTERNAL-COMBUSTION ENGINES BY ROBERT M. STRONG. 1909.

:)

Mer direktrelaterat till dieselmotorer och etanol (och något nyare studie :wink: ):
http://www.mncorn.org/sites/mncorn.org/ ... Engine.pdf

Citat:
It was discovered that as predicted hydrogen injection allowed direct use of 100% ethanol as a Diesel fuel under moderate compression ratio and intake pressure conditions.
This suggest that it will be possible to run a Diesel engine with ethanol as the sole fuel if
a suitable low cost system for onboard conversion of a small fraction of the ethanol into hydrogen rich gases can be developed. The fumigation work revealed that ethanol can be used to offset 40% of Diesel fuel use with only slight losses in thermal efficiency. Ethanol fumigation significantly reduced particle emission, but increased hydrocarbon emissions, and under some conditions NOx emissions.


Finns en del att läsa i den studien om tidigare försök med olika metoder också, men det verkar som det låga Cetan-talet (istället för oktan som är relevant i bensin-motorer) för etanol ställer till med en del problem.

Från wiki:
Citat:
Bränslen med högt cetantal, till exempel ogrenade kolväten, har låga oktantal och bränslen med höga oktantal, till exempel starkt grenade kolväten, har låga cetantal


Specifikt för våra bredgrader står det även detta i studien:
Citat:
Another issue limiting the use of ethanol as a diesel fuel relates to difficulty in autoignition required by CI engines. Alcohol autoignition and ignition improvers have been investigated (Schaefer, et al., 1981; Lee, et al., 1993; Bollentin, et al., 1996). Nearly pure ethanol (E95) is used in Scania engines to power buses in Stockholm, Sweden, but an expensive ignition improver and extremely high compression ratios (~ 28:1) are required to facilitate operation. Such high compression ratios reduce engine efficiency, thus reducing to some extent, the efficiency advantage that CI engines have over SI engines.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: tis 15-01-27 16:37 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Nyhet idag:
http://www.ja.se/?p=46616&pt=105&m=3433
Citat:
"Miljövänliga fordon tack vare spannmål

Lantmännen Agroetanol ska börja leverera etanol för dieselfordon under februari månad. Etanolen tillverkas av närproducerad spannmål och minskar koldioxidutsläppen med 90 procent.


Lantmännens nya drivmedel kan användas i anpassade dieselmotorer i både bussar och lastbilar.
– Lantmännen Agroetanol är Sveriges största etanolproducent och har lång erfarenhet inom etanolbaserade drivmedel och vi vill använda vår kunskap för att bidra till en mer hållbar fordonstrafik. För att nå målet om en fossiloberoende trafik år 2030 så kommer alla tillgängliga förnybara drivmedel att behövas, säger Bengt Olof Johansson, vd Lantmännen Agroetanol, i ett pressmeddelande.

Etanol är ett hållbart alternativ till fossila bränslen och har använts i bussar och lastbilar i över 20 år. Men etanolen utgör fortfarande en liten del av bränslemarknaden.

– Det finns en stor tillväxtpotential inom förnybara drivmedel och vår ambition är att vara en ledande nordisk etanoltillverkare. Vi tar nu ett första viktigt steg mot en del av marknaden för drivmedel till dieselfordon genom att leverera ett klimatsmart alternativ till den svenska marknaden, säger Bengt Olof."


http://www.atl.nu/skog/s-ska-lantm-nnen ... -drivmedel
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.60 ... ktuellt%29

Deras hemsida har mer information:
http://www.agroetanol.se/Agro_cleanpower_95/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: lör 15-07-18 20:03 
Offline

Blev medlem: sön 08-09-21 09:52
Inlägg: 19
Efter det stora testet med att blanda etanol med die del blev ett flopp.
bränslepump inne i motorn på både och det blev en dyr kostnad på 16000kr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: lör 15-07-18 21:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Stora testet?
Vilket då?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: sön 16-03-13 20:29 
Offline

Blev medlem: fre 09-01-23 13:23
Inlägg: 3
Jag bumpar lite.

Vad tror ni om dualfuel-motorer då?

Med alkoholinsprutning i insuget.

Klurar lite på det till min polo 1,4tdi.

Om någon annan har erfarenheter om det så dela gärna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: sön 16-03-13 22:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Borkaimpega skrev:
Jag bumpar lite.

Vad tror ni om dualfuel-motorer då?

Med alkoholinsprutning i insuget.

Klurar lite på det till min polo 1,4tdi.

Om någon annan har erfarenheter om det så dela gärna.


Troligtvis inte helt lyckat. Det ger ju ungefär samma driftresultat som då man kör en dieselmotor i s k blandgasdrift och tillför biogas eller gengas till insugningsröret. Vad som händer då är att den inte längre kommer att gå enligt dieselcykeln med förbränning under konstant tryck (själva vitsen är ju att dieselbränslet sprutas in i samma takt som det förbränns), utan allt bränsle som tillförs via insugningsröret brinner upp/exploderar omedelbart då blandningen tänds pga att dieselinsprutningen börjar. Följden blir höga maximitryck som kan blåsa topplockspackningen eller få kolvbultslager att skära, kraftiga knackningar, höga NOx-utsläpp, ofullständig förbränning och dålig bränsleekonomi.

Man kan nog säga att den typen av drift av dieselmotorer är något man bara tar till i en krissituation med svår brist på dieselbränsle, då man prioriterar att överhuvudtaget kunna hålla trafiken igång för tillfället och helt struntar i körbarhet, motorlivslängd, avgasutsläpp mm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011