Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 17:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-30 22:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tycker att midkonsolen touchscreen verkar blända i mörker, och dessutom opraktisk med touchscreen eftersom man inte kan känna vilken knapp/ratt man trycker på.

I en en bil lär man sig ju hur vred osv känns så att man utan att titta bort kan ändra värmen, skruva upp radion trycka knappar osv. Med en touch skärm blir det mkt svårare och är risken stor att man klickar fel.

Som instrumentbrädan kan det funka bra, men på filmen ser den lite billig ut!?

Snygg(are) elbil:
Bild
http://evalbum.com/1454

knappt 10 mils körsträcka och de kinesiska LiFePo batterierna (samma typ som Teslan fast mindre kapacitet) kostar ca $7.200 + moms och frakt ifrån Kina.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-31 07:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Tycker att midkonsolen touchscreen verkar blända i mörker, och dessutom opraktisk med touchscreen eftersom man inte kan känna vilken knapp/ratt man trycker på.

I en en bil lär man sig ju hur vred osv känns så att man utan att titta bort kan ändra värmen, skruva upp radion trycka knappar osv. Med en touch skärm blir det mkt svårare och är risken stor att man klickar fel.


Med en touchscreen kan man å andra sidan förändra gränssnittet beroende på vad man vill åstadkomma. Man kan alltså "göra" rätt stora knappar för att ex justera ljudet på stereon , höja/sänka värmen osv. Dämpa ner allt annat. Det som visades på filmen var bara en tidig prototyp så det lär nog hända en del saker där. Skulle något fungera dåligt så går det ju att uppgradera också.

Citat:
Som instrumentbrädan kan det funka bra, men på filmen ser den lite billig ut!?


Det håller jag med om. Nu är det väl iofs en prototyp men lite bättre än som den ser ut nu förväntar man sig nog av en bil som lär kosta 600 000 i Sverige.

Citat:
Snygg(are) elbil:
Bild
http://evalbum.com/1454

knappt 10 mils körsträcka och de kinesiska LiFePo batterierna (samma typ som Teslan fast mindre kapacitet) kostar ca $7.200 + moms och frakt ifrån Kina.

/Aryan


Vet inte om jag håller med om att den är snyggare, har lite svårt för den typen av sportbilar. Tycker Teslan är riktigt fin (Model S, föredrar faktiskt den före Roadstern som väl är sisådär), speciellt kanske den vita. En helt annan bil också får man nog anta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-31 08:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Hardtopen lär nog vara bakom föraren misstänker jag. Teslan borde ha samma mått som vilken std sedan som helst, får man anta i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-31 08:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Tycker att midkonsolen touchscreen verkar blända i mörker, och dessutom opraktisk med touchscreen eftersom man inte kan känna vilken knapp/ratt man trycker på.

I en en bil lär man sig ju hur vred osv känns så att man utan att titta bort kan ändra värmen, skruva upp radion trycka knappar osv. Med en touch skärm blir det mkt svårare och är risken stor att man klickar fel.


Med en touchscreen kan man å andra sidan förändra gränssnittet beroende på vad man vill åstadkomma. Man kan alltså "göra" rätt stora knappar för att ex justera ljudet på stereon , höja/sänka värmen osv.


Jo det men det skulle gör det ännu mera svårt att använda reglagen utan att vända blicken från vägen. I en bil ska man t ex snabbt utan att vända blicken från vägen kunna slå på defrostern om framrytan immar igen, i en sån här meny system skulle man behöva stanna bilen längs vägen för att säkert byta till rätt gränssnitt.

Laban skrev:
Dämpa ner allt annat. Det som visades på filmen var bara en tidig prototyp så det lär nog hända en del saker där. Skulle något fungera dåligt så går det ju att uppgradera också.


Ja man får hoppas på att de låter en ergonom titta över det och byta ut större delen av detta ogenomtänkta ide.

Laban skrev:
aryan skrev:
Som instrumentbrädan kan det funka bra, men på filmen ser den lite billig ut!?


Det håller jag med om. Nu är det väl iofs en prototyp men lite bättre än som den ser ut nu förväntar man sig nog av en bil som lär kosta 600 000 i Sverige.


Ja det ger inget större kvalitetsintryck direkt, detta dashboardsprototyp till ett projekt photoshoppade jag ihopp på några timmar så svårt är det inte att göra nått som ser lite mer profsigt och användbart ut.
Bild

aryan skrev:
Snygg(are) elbil:
Bild
http://evalbum.com/1454

knappt 10 mils körsträcka och de kinesiska LiFePo batterierna (samma typ som Teslan fast mindre kapacitet) kostar ca $7.200 + moms och frakt ifrån Kina.

/Aryan


Vet inte om jag håller med om att den är snyggare, har lite svårt för den typen av sportbilar. Tycker Teslan är riktigt fin (Model S, föredrar faktiskt den före Roadstern som väl är sisådär), speciellt kanske den vita. En helt annan bil också får man nog anta.[/quote]

Smaken är som baken, jag föredrar Lotussens utseende som uppenbarligen inte sparat in på formgivningen. Dessutom en liten och lätt bil som är som klippt och skuret för eldrift. Att hålla ner vikt och luftmotståndet är det som krävs för att göra en elbil kostnads effektivt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-31 09:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jo det men det skulle gör det ännu mera svårt att använda reglagen utan att vända blicken från vägen. I en bil ska man t ex snabbt utan att vända blicken från vägen kunna slå på defrostern om framrytan immar igen, i en sån här meny system skulle man behöva stanna bilen längs vägen för att säkert byta till rätt gränssnitt.


Nja, riktigt så illa tror jag knappast att de blir. Sen finns det många varianter, ta ex en MacBook Pro. Tre fingrar ,upp/ner = scrolla upp/ner. Två fingrar = .. osv. Går att göra mycket kul med en touchscreen (eller touchpad i det fallet).

Man kan ex tänka sig att först dela upp skärmen i några väl valda delar, uppe till höger = ac, vänster = stereo osv.

ac -> två fingrar, upp/ner = varmare, kallare.

osv. Bör t.o.m kunna fungera betydligt bättre än många plottriga instrumentpaneler man ser idag på vissa bilar. Kanske inte direkt passar farbror Evert 67 år men han lär å andra sidan knappast köpa en Tesla Model S :-)

Citat:

Smaken är som baken, jag föredrar Lotussens utseende som uppenbarligen inte sparat in på formgivningen. Dessutom en liten och lätt bil som är som klippt och skuret för eldrift. Att hålla ner vikt och luftmotståndet är det som krävs för att göra en elbil kostnads effektivt.

/Aryan


Visst, men luftmotståndet på Model S var väl rätt lågt, en hel del lägre än Roadstern. Annars är jag intresserad av just lite mer sportiga bilar, behöver inte finnas så mycket plats i dom. Behöver som sagt en pendlingsbil som gärna får vara lite roligare att köra. Så något likt Lotusen hade nog kunnat fungera alldeles utmärkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-31 10:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Jo det men det skulle gör det ännu mera svårt att använda reglagen utan att vända blicken från vägen. I en bil ska man t ex snabbt utan att vända blicken från vägen kunna slå på defrostern om framrytan immar igen, i en sån här meny system skulle man behöva stanna bilen längs vägen för att säkert byta till rätt gränssnitt.


Nja, riktigt så illa tror jag knappast att de blir. Sen finns det många varianter, ta ex en MacBook Pro. Tre fingrar ,upp/ner = scrolla upp/ner. Två fingrar = .. osv. Går att göra mycket kul med en touchscreen (eller touchpad i det fallet).

Man kan ex tänka sig att först dela upp skärmen i några väl valda delar, uppe till höger = ac, vänster = stereo osv.

ac -> två fingrar, upp/ner = varmare, kallare.

osv. Bör t.o.m kunna fungera betydligt bättre än många plottriga instrumentpaneler man ser idag på vissa bilar. Kanske inte direkt passar farbror Evert 67 år men han lär å andra sidan knappast köpa en Tesla Model S :-)


Jo visst skulle man kunna göra nått bra, men det krävs en hel del arbete innan det är klart. Jag tror då mer på att använda (delar av) instrumentbrädan eller ännu helre en HUD i framrutan tillsammans med macbook/iPhone liknande navigering som går att man kan hålla ögonen på vägen och slipper mosa sin dyra Tesla med framförkörande bil om den plötsligt bromsar med man letar efter en låt. Kanske kan de ge en Tesla till Steve Jobs i utbyte mot att de låter Apple att utveckla dashboarden osv.

Citat:

Smaken är som baken, jag föredrar Lotussens utseende som uppenbarligen inte sparat in på formgivningen. Dessutom en liten och lätt bil som är som klippt och skuret för eldrift. Att hålla ner vikt och luftmotståndet är det som krävs för att göra en elbil kostnads effektivt.

/Aryan


Visst, men luftmotståndet på Model S var väl rätt lågt, en hel del lägre än Roadstern. Annars är jag intresserad av just lite mer sportiga bilar, behöver inte finnas så mycket plats i dom. Behöver som sagt en pendlingsbil som gärna får vara lite roligare att köra. Så något likt Lotusen hade nog kunnat fungera alldeles utmärkt.[/quote]

Vet du nått om vilken luftmotstånds coefficient den har och vad frantalarean är? Elisen är inte så låg som jag hoppades, 0,36 men å andra sidan en mkt liten frontalarea. En bra lista med bilars luftmotstånd är denna http://rc.opelgt.org/indexcw.php men Teslan finns inte med där ännu.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-31 11:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jo visst skulle man kunna göra nått bra, men det krävs en hel del arbete innan det är klart.


Det gör det nog garanterat.

Citat:
Jag tror då mer på att använda (delar av) instrumentbrädan eller ännu helre en HUD i framrutan tillsammans med macbook/iPhone liknande navigering som går att man kan hålla ögonen på vägen och slipper mosa sin dyra Tesla med framförkörande bil om den plötsligt bromsar med man letar efter en låt. Kanske kan de ge en Tesla till Steve Jobs i utbyte mot att de låter Apple att utveckla dashboarden osv.


Jag gillar Steve Jobs iden :-)

När det gäller det där med att lista låtar osv så undrar jag om man inte måste gå över mer till röststyrning, om man nu ska kunna leta i stora låtbibliotek utan att riskera trafiksäkerheten.


Citat:

Vet du nått om vilken luftmotstånds coefficient den har och vad frantalarean är? Elisen är inte så låg som jag hoppades, 0,36 men å andra sidan en mkt liten frontalarea. En bra lista med bilars luftmotstånd är denna http://rc.opelgt.org/indexcw.php men Teslan finns inte med där ännu.

/Aryan


Från "lanseringen" i autobloggreen artikeln:

Citat:
The 300-mile range is possible (vs the Roadster's 244-mile range) because the S has 8,000 battery cells vs. 6,000 in the Roadster, the batteries have been improved in mass and volumetric performance, and there is more advanced cell chemistry in each cell, and the S has a cd of about .27 vs. the Roadster's drag coefficient of .35.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-02 06:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Den lilla gula tror jag nog inte på för eget bruk (190cm). Men Model S gissar jag på skulle fungera alldeles utmärkt. Så korta är inte Amerikanarna så att Tesla kan gå iland med vad som helst :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-02 13:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Annars ser det ut att lilla Think är gjort så att länga människor passar i den http://www.youtube.com/watch?v=6y7uuz--zXw

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-04-03 14:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ordnung skrev:
Sedan så anser jag att Laban är bevisförande när det gäller maxlängd (sitthöjd) i Tesla-sedanen.


Jag återkommer då jag har testat/köpt den. Men det kan nog dröja ett tag :-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011