Den här är värd en egen tråd:
http://www.renault-ze.com/sv-se/z.e.-mo ... -1473.html88 hk. 0-100 på 8.1s, osäker på om det är helt verifierat men siffran förekommer på ett flertal ställen. Priset ska tydligen bli 190-200 000. Batterileasing ca 800 kr/månad, man är garanterad ett batteri med 75% av den initiella kapaciteten. Räckvidd > 200km (EDEC). 338 l bagageutrymme (Golf 350, Polo 280). Som jämförelse kostar en Golf, 122 hk, DSG7 automatlåda från 194 000 :- 122 hk varianten gör 0-100 på 9.5s.
Alla varianter (Life, Zen, Intens) kommer med navigationssystem, stereo med bluetooth, usb, aux.. Och av intresse:
Citat:
- Range OptimiZEr (klimatanläggning som kan omvandlas till värmepump + den nya generationens energiåtervinnande bromssystem + däck Michelin Energy EV TM)
Tyvärr finns inte det svenska priset ännu vad jag kan se, men i Tyskland kostar den från 20 600€, batteriet 79€/månad - 1250 mil/år:
http://www.renault-ze.com/de-de/modelle ... e-647.htmlDär kan man roa sig med att kolla priset på en Golf i Tyskland, 1.2 TSI, DSG kostar 20 750 €. Så priset bör alltså landa på runt 200 000 :- i Sverige.
http://www.greencarcongress.com/2012/03 ... 20309.html15 700 € i Frankrike efter subvention. Ett mycket konkurrenskraftigt pris skulle jag säga, nästan så att man redan nu kan fråga sig om subventionen behövs.
Mer info:
Citat:
Range OptimiZEr combines three innovations: new-generation regenerative braking; a heat pump; and Michelin Energy E-V tires.
New-generation regenerative braking recovers practically all of the energy otherwise wasted during braking, without any significant impact on ZOE’s on-road dynamics, according to Renault. The car offers a smooth drive with no jarring electric motor braking. The system works in two ways:
The kinetic energy produced under deceleration and braking is recovered by the motor so that it can be converted into electricity to charge the battery. This feature is also fitted to Fluence Z.E. and Kangoo Z.E.
When the driver presses the brake pedal, the system intelligently distributes the braking effort between applying the brake pads and the electric motor brake with a view to maximizing the use of the electric motor brake and charging of the battery.
The heat pump provides thermal comfort without detracting from the vehicle’s range. This system, which operates in the same way as reverse-cycle air-conditioning, consumes very little electricity. It produces warm or cool air by simply reversing the cycle of operation. The heat pump generates approximately 2kW of cooling or 3kW of heat with just 1kW of electricity. The cabin temperature is also more constant since it is not affected by the heat given off by the motor.
Som alla andra luftvärmepumpar så lär den knappast ge 1->3 när det är -20 och kallare men det skadar knappast att ha den.