aryan skrev:
Ja det finns för och nackdelar med båda system. Största vinsten med PM tycker jag vikten en 75kW asynkronmotor blir väl altid mycket tyngre än 40kg även om lättviktsmaterial används. Däremot är Neodym metallen för magneterna sällsynta och dyra och behovet är stort förstår har kineserna
Roadsterns 300 hk motor ser inte tung ut direkt:
http://www.teslamotors.com/roadster/technology/motorKanske bättre bild, utan fästen och växellåda:
Enligt denna artikel väger motorn 70 lbs, dvs ~32 kg :
http://auto.howstuffworks.com/tesla-roa ... /printableCitat:
The heart of the Tesla Roadster is its 3-phase, 4-pole electric induction motor, which weighs just 70 pounds.
Tesla säger själva:
http://www.teslamotors.com/roadster/technology/motorCitat:
Though it shares a history with industrial machines, the Roadster motor is extremely unique. ‘Traction’ motors must remain small and light. About the size of a watermelon (but a little heavier), the Roadster motor is a fraction of the size of an industrial machine capable of similar power levels.
Så om Teslas motor både är lättare i förhållande till effekt, inte innehåller Neodymium och har en hög medeleffektivitet så får man väl anta att priserna på metallen ännu inte är avskräckande. Trots enorma prishöjningar de senare åren:
http://scoraigwind.co.uk/2011/09/price- ... evels-off/Värt att notera att priserna nu är på väg ner. Och det kanske de måste göra för biltillverkarna och/eller deras underleverantörer agerar redan nu:
http://www.geek.com/articles/news/toyot ... -20120123/http://gm-volt.com/2011/05/02/remy-ev-m ... -supplies/Citat:
I think what’s interesting is at high speed where many of our applications operate and where people tend to be very concerned about efficiency, induction machines are equivalent or in some cases slightly better than the permanent magnet machines in terms of their efficiency.”
It’s a win-win, Worley said.
“So using the same battery, inverter, cooling system and stator, at full load at a high speed we’re getting equivalent or better efficiency on this,” he said, “So, my conclusion here, the message here, is induction machines can provide a viable alternative. And I think the important thing here is: all of this simulation, all of the results I put up on the screen are based on taking an existing permanent magnet motor, removing the rotor, and inserting an induction rotor. So there’s a minimal disruption to the topology of the vehicle, minimal disruption to the systems integration, and build that’s already been done.”