Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 01:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13-06-27 13:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Siemens påstår upp till 25% bränslebesparning med en serie-hybrid drivlina med wankelmotor-generator, batterier och 65 kW (80 kW max) elmotor!

http://www.technologicvehicles.com/en/g ... e-range-ex

Elmotorn tar iaf inte mycket plats!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-06-28 07:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Så besparingen ligger i att man startar från batteriet samt att generatorn som "bara" är på 30 kW jämfört med elmotorns 70 kW alltid körs på optimalt varvtal. Eller har jag missat något ?

De säger detta om saken:

http://www.siemens.com/press/en/pressre ... 130639.htm

Citat:
"The serial electric propulsion allows us to design airplanes with totally different characteristics than today. Vertical take-off and high-speed cruise can be realized in a much more efficient way


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-06-28 09:34 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Den högre effekten behövs bara i starten och då är det onödigt att ha en så stor förbräningsmotor med sig när man som i vanliga flygplan bara kör på deleffekt vid planflykt.
https://www.google.se/search?q=sonex+el ... 24&bih=672


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-06-28 14:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bränslebesparningen ligger kanske främst i att planet inte laddar upp batterierna i luften, dvs vid start får elmotorn el från generatorn och från batterierna samtidigt och sedan i planflykt driver bara generatorn elmotorn och planet. I en motorsegelflygplan krävs ju inte mycket effekt alls för att hålla planet i luften. Batteriet behöver inte heller ha så stor eftersom det bara används en kort tid och bara ge en del av motorn maxeffektförbrukning.

Motorn till generatorn kan då vara mindre och lättare än om motorn ska orka starta planet och gå med optimal belastning, tydligen uppväger det vad generator, elmotor och batterierna väger och de förlusterna som upstår i generator och elmotor.

Spontant känns en praralell-hybridlösning smartare, då kan man ha en mindre förbränningsmotor för att driva planet i planflykt med optimal verkningsgrad och en elmotor + batterier som ger extra boost vid starten. Elmotorn kan driva en egen fällbar propeller eller samma axel som förbränningsmotor med mera pitch vid samkörning av elmotor och förbränningsmotor så att varvtalet/belastningen av förbränningsmotor förblir optimalt vid samtidig körning av el och förbränningsmotor.

Då slipper man extra vikten av generatorn och slipper man de extra förluster i generator och elmotor.

Samma koncept kanske skulle funka i en bärplansbåt; den skulle klara sig med en mindre motor när bote planar om den hade extra elmotorkraft för att komma upp ur vattnet?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-06-29 20:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Spontant känns en praralell-hybridlösning smartare


Frågan är väl varför Siemens i så fall inte gjorde så. En sak som man bör tänka på här är att GM har nämnt att man kunde ha fått ner förbrukningen en hel del i Volt om man hade fått låta motorn varva mer, något som inte gick pga motorljud. Detta problem lär man väl inte ha i ett flygplan.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011