Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Toyota - frikolvsmotor
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=7118
Sida 1 av 1

Författare:  Laban [ ons 14-04-23 10:21 ]
Inläggsrubrik:  Toyota - frikolvsmotor

Toyota utvecklar tydligen frikolvsmotorer för användning i laddhybrider:

http://www.greencarcongress.com/2014/04 ... -fpeg.html

Citat:
FPEGs are attractive for a number of reasons, the Toyota researchers note, including thermal efficiency, low friction, and low vibration.


En motor är på 10 kW och Toyota menar på att två enheter räcker för att driva en bil i B/C klassen i 120 km/h. Termisk effektivitet ska ligga på 42%.

Författare:  aryan [ ons 14-04-23 13:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Toyota - frikolvsmotor

En prototyp utvecklas…

För 22 år sedan fanns redan en körbar elhybrid prototyp med kolvfri turbinmotor generator/range extender utvecklad av… Volvo.

http://youtu.be/7-TLYJyc5qM?t=2s

Hur modern som helst.

Författare:  Dr. Mabuse [ ons 14-04-23 20:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Toyota - frikolvsmotor

aryan skrev:
Hur modern som helst.

Om man bortser från att den går på diesel... :lol:

Författare:  aryan [ ons 14-04-23 22:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Toyota - frikolvsmotor

Ja, fast en gasturbin borde väll kunna gå på vilket bränsle som helst:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_turbine
Citat:
Gas turbines accept most commercial fuels, such as petrol, natural gas, propane, diesel, and kerosene as well as renewable fuels such as E85, biodiesel and biogas. However, when running on kerosene or diesel, starting sometimes requires the assistance of a more volatile product such as propane gas - although the new kero-start technology can allow even microturbines fuelled on kerosene to start without propane.

Författare:  Laban [ tor 14-04-24 05:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Toyota - frikolvsmotor

Men de har väl kanske inte 42% effektivitet då. Men man kan väl möjligtvis argumentera för att effektivitet inte spelar så stor roll om det är en nödlösning, ex som i BMW I3 fallet. Där kan jag tänka mig att den billigaste lösningen som också tar minst plats kan vara att föredra även om effektiviteten inte är den bästa.

Författare:  aryan [ tor 14-04-24 08:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Toyota - frikolvsmotor

Jag vet inte, det finns redan gasturbiner med 40% verkningsgrad http://www.siemens.com/sustainability/e ... plants.htm

Författare:  Laban [ tor 14-04-24 08:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Toyota - frikolvsmotor

Men det är väl gigantiska stationära turbiner för kraftverk. Undrar vad dessa ligger på:

http://www.bladonjets.com/applications/automotive/

Författare:  aryan [ tor 14-04-24 10:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Toyota - frikolvsmotor

Visst, jag har ingen aning om mindre gasturbiner tappar effektivitet. Bladonjets skriver mest om fördelar med mindre storlek, vikt samt den (stora?) fördelen att en gasturbin inte har en ineffektiv uppvärmningsfas som kolvmotorer har.

Författare:  Laban [ tor 14-04-24 12:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Toyota - frikolvsmotor

Inte bladonjet då men en mikroturbin:

http://www.capstoneturbine.com/prodsol/ ... ns/chp.asp

230 kW bränsle ger 65 kW elektricitet, blir väl ca 28%. Med viss förlust i generatorn borde det bli över 30% effektivitet i motorn. Tror inte att det är aktuellt med värmeåtervinning, annat än värme till kupén då förstås. Men 30+% är inte så dåligt ändå, når man det så kanske de andra fördelarna överväger beroende på applikation. När/om en laddhybrid kanske har 15-20 mils räckvidd på el så spelar det kanske mindre roll, man vinner ju en del på den lägre vikten också.

Författare:  aryan [ tor 14-04-24 14:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Toyota - frikolvsmotor

Generatorn har väll i bästa fall 90% verkningsgrad så turbinen bör ha minst 31% verkningsgrad för kraftsproduktion.
Värme+kraft gasturbiner som denna du hittade har oftast något sämre verkningsgrad på kraftdelen än en gasturbin bara ska producera kraft.
Chrislers turbinbil från 60-talet hade t ex en roterande värmeväxlare som förbättrade verkningsgrade genom att värma insusluften och sänkte avgastempen. Ja, jag tror man kan spara plats och vikt med små turbiner, det behövs inte heller någon kylare/kylsystem vilket gör att karossen kan ha lägre luftmotstånd.

Författare:  GL [ tis 15-05-26 21:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Toyota - frikolvsmotor

En video om frikolvsmotor med Flexifuel-egenskaper. Kompression 14 för etanol. avsedd som range extender för elbil/hybrid.

http://www.dlr.de/dlr/en/Portaldata/1/R ... en_600.mp4

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/