Jag kom nyligen över en bunt med gamla microfiche från Bosch, det visade sig bl a vara en mängd servicemeddelanden från 80-talet. Där framgår bl a, ur meddelanden om diverse driftstörningar framför allt på bilar med K-jetronic, att den bensin som såldes i Västtyskland under 80-talet innehöll rätt höga halter av diverse alkoholer, på ett ställe står att man i medeltal räknade med 8 % och att det i huvudsak var metanol som blandades i men även andra alkoholer som t ex etanol eller isopropanol kunde förekomma. Alkoholtillsatserna var tydligen inte reglerade av någon myndighet utan bensinbolagen fick göra som de ville. Anledningen till alkoholinblandningen var den "lilla oljekrisen" som inträdde omkring 1981. Alkoholerna användes dels för att helt enkelt dryga ut den begränsade tillgången på råolja, och dels för att hålla upp oktantalet, på den tiden var ju raffinaderierna inte lika bra som idag på att cracka fram högoktanig bensin ur råolja av olämplig kvalitet, och även i Tyskland hade man börjat begränsa blytillsatsen.
Nåväl, det står ingenting alls om att den där inblandningen kunde ställa till några problem med bränslepumpar. De problem som kunde förekomma tycks främst ha varit dålig körbarhet under varmkörning och (endast på K-jetronic) varmstartproblem. Körbarhetsproblemen menade man ofta orsakades av tjocka sotavlagringar på insugningsventiler och i insugningsportar. Vid plötsligt gaspådrag och minskat undertryck i insugningsröret, kunde det porösa sotet absorbera bränsleångorna så att accelerationsanrikningen inte räckte till. Botemedlet var helt enkelt rengöring. Mot varmstartproblemen rekommenderade man montering av en termostatstyrd elfläkt för att kyla spridarna en stund efter avstängning. Jag tror att en sådan anordning satt fabriksmonterad på en del dyra Audi några år i mitten av 80-talet. Och ett antal Citroën och Peugeot med elektroniskt styrd förgasare av ca 1987-88 års modeller återkallades för montering av en elfläkt, vilket jag misstänker var av någon liknande anledning.
Beträffande ev bränslepumpproblem pga låginblandning av etanol i bränslet, kan vi ju erinra oss att USA sedan många år har haft omkring 15 % etanol inblandad i nästan all bensin som säljs där. Större mackar har tydligen ofta en pump med etanolfritt bränsle, men det är dels lågoktanigt och dels dyrare än annan bensin så åtgången är inte så stor. Och Brasilien kör ju med 22 % etanolinblandning i bensinen. Det är knappast troligt att multinationella biltillverkare skulle använda mindre etanoltåliga bränslepumpar i bilar för europamarknaden än för andra delar av världen.
_________________ Att mäta är att veta
|