Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Vilken olja?
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=25&t=41
Sida 3 av 4

Författare:  Volvo mekaniker [ tis 08-08-26 18:33 ]
Inläggsrubrik: 

kunde tyota inte rekomendera en olja för just din motor?

det skiljar nämligen mycke melan oljornas egenskaper. kvalite & viskositet, är det som redovisas på oljorna, men det finns många tillsatser i en olja & dessa skiljer.

jag har sett stora skiljader mellan olika oljor, vissa gör så att botorer koxar igen regält, vilket leder till dyra reprationer i längden.

den olja som pasar bra i en motor behöver inte vara specielt bra i en annan.

Författare:  torbjorn [ ons 08-08-27 13:12 ]
Inläggsrubrik: 

Jovisst, men alla någotsånär normala bilmotorer ställer i stort sett samma krav på oljorna. Det är länge sedan det fanns motoroljor på marknaden som var direkt olämpliga för vissa motortyper, t ex var de första s k HD-oljorna i slutet av 1940-talet helt olämpliga för dieselmotorer eftersom de kunde bilda geleartade avlagringar tillsammans med förbränningsrester från svavelhaltig dieselolja. Men det löste ju oljetillverkarna ganska snart.

Sedan är det ju klart att motorer med mycket onormalt byggt smörjsystem (t ex stänksmorda motorer av typ gräsklipparmotorer, eller tvåtaktsmotorer där oljan ska blandas i bränslet) ställer andra krav på oljan än en normal fyrtaktsmotor med trycksmörjning. Det kan också finnas specialfall t ex när det rör sig om flygmotorer där alla lager är nål- eller rullager istället för de glidlager man alltid hittar i billigare motortyper.

När en bilmotor "koksar igen" i modern tid, så beror det inte på olämplig olja (under förutsättning att man har använt en olja som överhuvudtaget är tänkt som motorolja), utan det brukar bero på igensatt vevhusventilation eller körförhållanden som är olämpliga för motortypen. Det lär vara vanligt på vissa Opelmotorer från slutet av 90-talet, för att inte tala om de problem Saab hade för en del år sedan.

Författare:  J.K Nilsson [ ons 08-08-27 14:40 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
för att inte tala om de problem Saab hade för en del år sedan.

Eller Toyota, eller Audi eller VW, eller Chrysler:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_sludge

J.K Nilsson

Edit: Denna skräcksida är illustrativ: http://www.schleeter.com/oil-sludge.htm

Författare:  Volvo mekaniker [ ons 08-08-27 19:11 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Jovisst, men alla någotsånär normala bilmotorer ställer i stort sett samma krav på oljorna. Det är länge sedan det fanns motoroljor på marknaden som var direkt olämpliga för vissa motortyper, t ex var de första s k HD-oljorna i slutet av 1940-talet helt olämpliga för dieselmotorer eftersom de kunde bilda geleartade avlagringar tillsammans med förbränningsrester från svavelhaltig dieselolja. Men det löste ju oljetillverkarna ganska snart.

Sedan är det ju klart att motorer med mycket onormalt byggt smörjsystem (t ex stänksmorda motorer av typ gräsklipparmotorer, eller tvåtaktsmotorer där oljan ska blandas i bränslet) ställer andra krav på oljan än en normal fyrtaktsmotor med trycksmörjning. Det kan också finnas specialfall t ex när det rör sig om flygmotorer där alla lager är nål- eller rullager istället för de glidlager man alltid hittar i billigare motortyper.

När en bilmotor "koksar igen" i modern tid, så beror det inte på olämplig olja (under förutsättning att man har använt en olja som överhuvudtaget är tänkt som motorolja), utan det brukar bero på igensatt vevhusventilation eller körförhållanden som är olämpliga för motortypen. Det lär vara vanligt på vissa Opelmotorer från slutet av 90-talet, för att inte tala om de problem Saab hade för en del år sedan.


Jag anser att Q8 Formula Elite 5W-30 & Q8 Formula Excel 5W-40 är olämpliga att andvända i volvos vita motorer. (kan säkert vara olämplig i andra också, men det känner jag inte till)
det blir väldig mycke avlagringar & vevhusventilationen säterigensig...

Ja jag vet vad jag pratar om.

Författare:  torbjorn [ ons 08-08-27 19:15 ]
Inläggsrubrik: 

Vilken API-klass har den oljan? Och vilka andra klassningar/godkännanden har den?

Och vad föreskriver Volvo när det gäller API-klass och sådant för olja till de motorerna? Nu tänker jag alltså inte på hörsägen från kurser och sådant, utan vad står officiellt angivet i instruktionsböcker och verkstadshandböcker?

På vilka årsmodeller förekommer de här vita motorerna?

Författare:  Volvo mekaniker [ ons 08-08-27 19:19 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Vilken API-klass har den oljan? Och vilka andra klassningar/godkännanden har den?

Och vad föreskriver Volvo när det gäller API-klass och sådant för olja till de motorerna? Nu tänker jag alltså inte på hörsägen från kurser och sådant, utan vad står officiellt angivet i instruktionsböcker och verkstadshandböcker?

På vilka årsmodeller förekommer de här vita motorerna?


oljorna har rätt klassning, men tilsatserna i oljan är dålig på att tvätta kanalerna

Författare:  Volvo mekaniker [ ons 08-08-27 19:20 ]
Inläggsrubrik: 

Här är produktblad:
http://81.92.67.212/data/internal/data/ ... 0Elite.pdf

http://81.92.67.212/data/internal/data/ ... 0Excel.pdf

Författare:  Volvo mekaniker [ ons 08-08-27 19:23 ]
Inläggsrubrik: 

volvos vita motorer har olika klasning beroende på årsmodell, då det altid är nån liten föendring elatiden.

vita motorer är volvos alu motorer (dom som inte är målade) det finns mäsr 5 clindriga, men även 6:or förekomer

Författare:  torbjorn [ ons 08-08-27 20:28 ]
Inläggsrubrik: 

Hmm. I klassningen ingår ju också förmågan att lösa upp sot och hålla kanaler och sånt rena.
Har ni själva använt de där oljorna på verkstaden och fått dåliga erfarenheter av dem?

Och, förresten, det kan inte möjligen vara så att det har varit något enstaka felblandat oljeparti som har kommit ut på marknaden? OK gjorde ju ett sådant misstag nån gång i början av 80-talet med en 10W40-olja som stelnade och blev omöjlig att pumpa redan vid -15 °C. Det orsakade en del motorhaverier som OK stod för, och övriga kunder som hade köpt olja fick ny olja och oljefilter gratis, OK stod även för oljebytet om kunden så ville.

I sammanhanget kan jag nämna att en kompis rev isär en motorcykelmotor från slutet av 80-talet i somras. Den var mycket vanskött sedan tidigare, olja eller oljefilter hade nog inte bytts i historisk tid. Dessutom hade det lossnat delar från kopplingskorgen så att det låg spån från den lite överallt i motorn.
Men till och med på den motorn var samtliga oljekanaler efter oljefiltret perfekt rena. Före oljefiltret fanns det spån från kopplingskorgen lite varstans, men inte minsta tecken till några tjockare avlagringar. Till saken hör att den säkert hade gått med ganska hög oljetemperatur eftersom oljekylaren (på luftsidan) var totalt igenmurad av oljig vägsmuts och alltså inte har gjort någon som helst nytta.

Författare:  Volvo mekaniker [ ons 08-08-27 21:05 ]
Inläggsrubrik: 

dessa oljor har andvänds av många volvohandlare.
medan andra har kört på Castrol.

du kan direkt se vilken bil som gått på vilken olja, räcker med att lyfta olja locket. (gäller även bilar som byter oljan offta!)

på samma sätt har vi märkt att vissa volvo handlare känner till att 850/v70 ibland behöver nya olja fällor & även ta ner olje trog för att göra rent vevhuskanaler, medans andra volvo handlare inte har hörttlas om detta fenomen.

Författare:  torbjorn [ tor 08-08-28 10:39 ]
Inläggsrubrik: 

Intressant. Vet du om de där Q8-oljorna ställer till problem i många andra motortyper (antingen andra Volvomotorer eller helt andra bilmärken) också, eller är det bara de vita Volvomotorerna som har problem med dem?

Författare:  Volvo mekaniker [ tor 08-08-28 18:01 ]
Inläggsrubrik: 

jag skruvar ju volvo, så jag vet inte hur det är med övriga märken.

Volvos vita motorer kom ju 1992 när 850:n kom, så dessa har jag ju kunnat följa. på et annat sätt än de gamla röda motorerna, så jag vet inte hur oljan är i dessa.
de äldre motorerna har ju inte samma avgaskrav o inte samma vevhusventilation m.m. så jag har ingen bra info om vad som händer på andra motorer.
man jag kan inte minas att jag sett nån röd motor med avlagringar i, så det är troligan olika på olika motorer. har även svårt at tro att Q8 skulle ha kvar oljan om den var dålig i alla motorer (dom gör säkert egna tester)

Författare:  torbjorn [ tor 08-08-28 20:39 ]
Inläggsrubrik: 

De röda motorerna fanns ju parallellt med de vita ett bra tag på 90-talet, och det är samma avgaskrav som gäller för dem också. Man kan förstås misstänka att redan 1992 års vita motorer var byggda för de strängare avgaskrav som kom '93.
Hur är det förresten med Renaultmotorerna i 400-serien m fl?

Äldre röda motorer (åtminstone fram till slutet av 80-talet, alltså både B21/B23 och B200/B230) har haft problem med igensatt vevhusventilation , jag vet inte orsaken till detta men en "ful" metod för att åtgärda problemet, som jag vet att även en del märkesverkstäder har rekommenderat, var att ta bort den "sil" av plast som sitter i en slanganslutning. Jag tycker inte om den lösningen eftersom oljeförbrukningen ökar när man gör på det sättet. Men en och annan bilägare kanske föredrar förkortad livslängd på lambdasond och katalysator framför risken att trycka ut någon vevaxeltätning eller ventilkåpepackningen.

Författare:  Volvo mekaniker [ tor 08-08-28 21:20 ]
Inläggsrubrik: 

ja vist fanns motorerna paralellt LÄNGE. men jag jobbade på ford på 90 talet. så jag har inte varit med om så många bolar som jag vet har sålts av oss & altis servats hoss oss som har röda motor i.

vi har inte haft så mågna problem med desa vavhusventilationer som med dom andra, dock förekomer det. men det är mest själva olja fällan som säterigensig på dom, inte kanaler o inte samma avlagrignar, även omdessa med kan ha en brun yta när man lyfter på ventilkåpen.

Författare:  Tännlappen [ tor 08-08-28 22:44 ]
Inläggsrubrik: 

Det där J.K Nilsson skriver om,hänvisar till wikipedia om "Oil sludge" på kanske mest Japanska bilar kan ju vara förklaringen till varför dylika bilar luktar så hemskt,känner direkt när det är en japask bil i närheten,luktar som dom bränner ren olja. OBs menar inget elakt om japanska bilarna, utan det är vad jag upplever och säkerligen många med mig. 8)

Sida 3 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/