Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Brun motorolje..
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=25&t=5445
Sida 1 av 1

Författare:  susluki [ fre 09-10-30 19:52 ]
Inläggsrubrik:  Brun motorolje..

Hei.. vet ikke om dette er rett sted å plasere denne posten på...

Jeg tok nylig ett oljeskift på bilen.. hadde da kjørt 12400km siden forige skift (intervall er 15000km, men bruker å skifte litt oftere..) Vanligvis når jeg har byttet olje har den vært svart.. svart som kull! noe som jeg anser som normalt..

Bilen min, en suzuki baleno.. har gått ca 60 000 km med etanol i tanken nå.. og frem til nå har jeg ikke reagert på fargen på oljen.. men denne gangen var det som oljen var brun.. som om den ikke var så "tilsmusset" som den pleier å være?

NEI! DEN VAR IKKE GRÅ SLIK MAN MISSTENKER NÅR FROSTVESKEN GÅR OVER I OLJEN!

Kan det være att man rett og slett produerer mindre sot som går over og farger oljen når man kjører på etanol? Kunne man kanskje økt intervallene for oljeskift når man kjører på etanol? Den virket nemlig ikke så "kornete" som vanlig spillolje gjør, og den luktet INGEN TING!

Det er kanskje flere her ute med samme erfaringen.... :D

Författare:  torbjorn [ fre 09-10-30 20:42 ]
Inläggsrubrik: 

Det är helt normalt att oljan blir brun eller rödbrun när man kör på E85, och det just tack vare att det inte bildas så mycket sot vid förbränningen som på bensin.

Men jag tror ändå inte man ska våga sig på att öka oljebytesintervallen, för oljan åldras ändå när den används i motorn - tillsatser av olika slag bryts ner av värme och mekanisk bearbetning, osv.

Ibland kan spillolja från en motor som har gått på E85 lukta riktigt illa - ungefär som blöta matrester och sopor som har börjat jäsa. Men det är nog i de fall det finns mycket bränsle i oljan, t ex om bilen bara har använts i korta körningar och sällan körts så länge åt gången att det bränsle som sköljs ner i oljan vid varje kallstart har fått en chans att avdunsta.

Författare:  karlmb [ mån 09-11-02 13:59 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tror man kan öka bytesintervallet.
Men det gäller i fall med normal användning, INTE vid många kallstarter utan ordentlig varmkörning emellan.
Vid normal körning ser oljan i mina bilar ut som ny efter flera tusen mil, och den luktar inget speciellt heller.
Tvingades köra ca 200 mil på bensin i östeuropa i somras, och vid oljebytet efteråt påmindes jag direkt om hur skitig oljan blir vid bensindrift, kolsvart och illaluktande.
Var länge sedan jag såg något sådant...

Författare:  susluki [ tor 09-11-05 08:56 ]
Inläggsrubrik: 

Jeg har en misstanke om at man egentlig kan øke intervallene også.. så jeg kommer kanskje til å skifte på de anbefalte intervallene på 15000 km i stedet for 10000 km som jeg gjorde før for å være "ekstra snill" med motoren (siden ojen så svart ut etter halve tiden) :)

Jeg bor slik til att bilen nesten aldri blir småkjørt.. blir stort sett kjørt skikkelig varm.

Siden jeg bor i fosile Norge har vi begrenset tilgang til E85. Kun 19 stasjoner i landet. Jeg er så heldig at vi har en her jeg bor :) Den siste skiftintervallen på 12400 km var kjørt på E85 only, hver eneste km. Det var første gang det har gåt så lang tid uten at jeg har måtte ty til old school BF95. Det var nok derfor jeg opplevede å tappe bilen for "ren og god olje" :D

Författare:  J.K Nilsson [ sön 09-11-22 21:15 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Ibland kan spillolja från en motor som har gått på E85 lukta riktigt illa - ungefär som blöta matrester och sopor som har börjat jäsa.

Bakfyllespya är närmare sanningen... :oops:

J.K Nilsson

Författare:  matsuda [ sön 09-11-22 22:26 ]
Inläggsrubrik: 

Jag kör mycket småpass som jag varvar med motorvägskörning kan man säga. Min olja luktar som när den köptes eller knappt något alls.
Susluki: Försök förresten minska bildstorleken på din avatar. Hela forumet blir fult när du gör ett inlägg :P.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/