Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Vad har NI drabbats av för etanolrelaterade missöden?
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=25&t=6977
Sida 1 av 1

Författare:  JohanE [ mån 13-09-16 09:04 ]
Inläggsrubrik:  Vad har NI drabbats av för etanolrelaterade missöden?

Ni som kör på E85 och säkerligen har gjort så ett tag, vad har ni drabbats av för skador eller liknande som verkligen kan härledas till spriten?
Själv är det enda som hänt att mina ventiler kletade igen av det "röda klägget" för många år sedan men det visade sig ju vara mer eller mindre en engångsföreteelse.
Jag kör enbart på E85, jag "rensar" heller aldrig systemet med bensin nån gång då och då. Jag har bilen ståendes långa perioder med E85 i tanken. Ingenting har hänt. Har haft sprit i tanken sen tio år ungefär.
Det skulle vara intressant att höra vad som har hänt er andra?


Bilen är en BMW med M50B25 vanos. Det vill säga rak sexa @ 2,5L med variabel insugskam, konverterad enbart med större spridare, ca 40% högre flöde. Har även en bredbandslambda som jag håller koll på förbränningen med.
Då jag inte har rört sprutet så är det inte optimerat för E85 vilket gör att kallstartsegenskaperna inte är jättebra men det funkar ok så länge det är plusgrader.

Författare:  erikn [ mån 13-09-16 09:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vad har NI drabbats av för etanolrelaterade missöden?

När du skriver ventiler antar jag att du menar spridare.

Själv har jag bara fått haveri på bränslepumparna, men det var nog egentligen tidens tand som tog dem.

Författare:  JohanE [ mån 13-09-16 12:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vad har NI drabbats av för etanolrelaterade missöden?

Varför antar du sådana underligheter? :)
När jag skriver ventiler så menar jag ventiler.

Författare:  Baggis [ mån 13-09-16 13:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vad har NI drabbats av för etanolrelaterade missöden?

Jag har med ett antal bilar(både fabrikare och konverterade) upplevt diverse problem som ojämn gång, svagare motor, tända motorvarningslampor från tid till annan. Det har dock alltid gått till sig efter en tank med bensin, förutom nu när min Renault Megane Scenic som är FT4-konverterad sen flera år tillbaka inte längre vill gå bra på ren E85. Det räcker dock med 10L bensin extra i tanken så plötsligt är den nöjd och glad. Ett märkligt fenomen.!

Författare:  erikn [ mån 13-09-16 13:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vad har NI drabbats av för etanolrelaterade missöden?

JohanE skrev:
Varför antar du sådana underligheter? :)
När jag skriver ventiler så menar jag ventiler.

För att det är första gången jag har hört talas om att rosa klegget satts sig på ventilerna. Trodde att det bara hände spridarna.

Författare:  torbjorn [ mån 13-09-16 21:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vad har NI drabbats av för etanolrelaterade missöden?

Jag har aldrig haft några problem med konverterade bilar (annat än sådant som har berott på halvdant genomförda konverteringar), däremot har jag haft en del bekymmer med en fabrikstillverkad FFV-bil, det var framför allt sviter av den där skandalen med felblandad E85 sommaren 2010, och felsökningen drog ut på tiden pga ologiska symtom som följd av att bilen även hade ett intermittent fel på en tändspole.

På en konverterad bil gick bränslepumpen sönder några år efter att jag hade sålt den, men den hade då så många mil på nacken att det nog var fullt normalt. Den trasiga bränslepumpen ligger hos mig men jag har inte dissekerat den än.

Författare:  karlmb [ tis 13-09-17 11:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vad har NI drabbats av för etanolrelaterade missöden?

INga!
Har använt bilen ungefär som du JohanE.
De problem jag haft med min konverterade AMG C36 -94 (3.6l rak 6a med insug VVT) har bara varit sådant som kommer av ålder o mil (30000 mil) , lambdasond, HFM, Bränslepump (var nog inget fel på den egentligen), tändspolar/ tändkablar + ett söndervittrande motorkablage.... :evil:
Har kört en säsong med bredbandslambda och magerkörning. Inga problem alls, bara grymt låg förbrukning. (Som kan bli ännu lägre om jag lyckas ändra tändningen samtidigt).

Författare:  Volvo245GLT [ ons 13-10-16 22:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vad har NI drabbats av för etanolrelaterade missöden?

Inget jag säkert kan härleda till etanolen, men tycker att jag har drabbats av ovanligt många trasiga bränslepumpar.
Dock endast på Volvo 240/740 med Bosch förpump+tryckpump under golvet, och på bilar som gått över 30.000 mil.
Detta har yttrat sig i att pumpen har börjat låta illa, rassla, rycka för att tillslut ge driftstörningar då motorn börjat lägga av korta stunder under färd..
De pumpar jag rivit isär har uppvisat stort slitage på kol och kollektor.
Ny pump för 499 kr från det stora bildelsvaruhuset har dock löst alla problem, och på nästa bil kommer jag förmodligen att byta i rent förebyggande syfte.

Jag har aldrig råkat ut för detta fenomen på bilar med tankmonterad tryckpump.
I en Volvo 245 -91 monterade jag t.o.m. en beg. tankpump från en Honda Civic -92 som gått +40.000 mil. Pumpen höll trots detta väl över 3.000 etanolmil, eller rättare sagt så fungerade den fortfarande när resten av bilen hade gjort sitt.

Författare:  erikn [ tor 13-10-17 00:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vad har NI drabbats av för etanolrelaterade missöden?

Jag har dock den "nyare" modellen med enbart en pump. På båda har pumparna gett upp, men jag vet inte om det var etanolen eller åldern. Turbon hade gått nästan 60' mil då, och den andra hade gått ca 35' mil då. Nu ligger de på 40' resp 66' mil.

Författare:  JohanE [ lör 14-08-02 12:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vad har NI drabbats av för etanolrelaterade missöden?

Min förra pump gick sönder, men det var innan etanoltiden. Bytte pump och i nästan samma veva så började jag köra etanol så min nuvarande pump har nästan enbart gått på etanol. Det är mer än tio år sen nu så det verkar fungera bra. En original Bosch för BMW E30.

Författare:  Dr. Mabuse [ lör 14-08-02 21:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vad har NI drabbats av för etanolrelaterade missöden?

Jag fick soppatorsk på min Peugeot 605 SVE3.0 (v6)

Den digitala tankmätaren visade några liter kvar i tanken. Jag gissar att det var någon fällning som gjorde att den inte visade helt torrt i tanken, detta var bara några tankningar efter konverteringstillfället.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/