torbjorn skrev:
Det där spjället är termostatstyrt på alla Volvo från mitten av 70-talet och senare, så att det reglerar på en konstant lufttemperatur in till motorn. Tidigare var det manuellt omställbart i sommar- resp vinterläge.
Innan du ger dig på några ändringar, så kolla att spjället och termostaten fungerar som de ska och att slangen från värmeskölden runt grenröret till luftburken är hel.
Termostaten reglerar på en högre temperatur på bilar med förgasarmotor än på bilar med insprutning, så om din 940 har en luftburk som är likadan som på en gammal 740 med förgasare, kan du vinna en del på att byta till en sådan luftburk. Eventuellt kan det också finnas en justermöjlighet.
För att prova termostaten kan man ta loss luftburken, spola varmvatten på den och se att spjället rör på sig. Vill man bedöma inställningen kan man kolla vid vilken temperatur spjället står i mittläge och alltså ger lika delar varm- och kalluft.
Jag vet inte om det är lämpligt att ständigt köra med enbart varmluft, frågan är om det kan bli för varmt för luftfiltret eller luftmängdmätaren.
Tror inte det borde få såpass hög värme att delarna tar stryk av det. (läste om någon här som gjort det underförvärming men var runt 2007 och han verkar inte vara aktiv längre tyvärr) Vet ej hurpass hög värmen är men tvekar att inkommande luft skulle vara högre än runt 60 - 100 grader
Det jag menade mest var om det fanns någon vinst med luften