Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-12-07 16:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 18-07-13 16:19 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Hej! Pratade med en arbetskollega som monterat volvos i allaherrans år. Han pratade om att en original Volvo tar värme från grenröret när bilen är kall för att när den blivit varm börjar ta kallluft via ett spjäll som sitter vid luftintaget. Skulle det inte vara supersmidigt att bara stänga/blockera det spjället så den konstant tar varmluften från grenröret?

Någon som vet om det blir någon effektvinst med förvärmd luft? Sänks bränsleförbrukningen?

Bilen går förövrigt som en gud nu när jag monterat kallstartsmotstånd via en timerfunktion som bryter tempkretsen så den går via en potentiometer istället, Tror dock det hade varit smartare att ha ett ntc motstånd då 22 Kohm blir väldigt finkänsligt när man ska vrida på den :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-07-13 18:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Det där spjället är termostatstyrt på alla Volvo från mitten av 70-talet och senare, så att det reglerar på en konstant lufttemperatur in till motorn. Tidigare var det manuellt omställbart i sommar- resp vinterläge.

Innan du ger dig på några ändringar, så kolla att spjället och termostaten fungerar som de ska och att slangen från värmeskölden runt grenröret till luftburken är hel.
Termostaten reglerar på en högre temperatur på bilar med förgasarmotor än på bilar med insprutning, så om din 940 har en luftburk som är likadan som på en gammal 740 med förgasare, kan du vinna en del på att byta till en sådan luftburk. Eventuellt kan det också finnas en justermöjlighet.

För att prova termostaten kan man ta loss luftburken, spola varmvatten på den och se att spjället rör på sig. Vill man bedöma inställningen kan man kolla vid vilken temperatur spjället står i mittläge och alltså ger lika delar varm- och kalluft.
Jag vet inte om det är lämpligt att ständigt köra med enbart varmluft, frågan är om det kan bli för varmt för luftfiltret eller luftmängdmätaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-07-13 19:39 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
Det där spjället är termostatstyrt på alla Volvo från mitten av 70-talet och senare, så att det reglerar på en konstant lufttemperatur in till motorn. Tidigare var det manuellt omställbart i sommar- resp vinterläge.

Innan du ger dig på några ändringar, så kolla att spjället och termostaten fungerar som de ska och att slangen från värmeskölden runt grenröret till luftburken är hel.
Termostaten reglerar på en högre temperatur på bilar med förgasarmotor än på bilar med insprutning, så om din 940 har en luftburk som är likadan som på en gammal 740 med förgasare, kan du vinna en del på att byta till en sådan luftburk. Eventuellt kan det också finnas en justermöjlighet.

För att prova termostaten kan man ta loss luftburken, spola varmvatten på den och se att spjället rör på sig. Vill man bedöma inställningen kan man kolla vid vilken temperatur spjället står i mittläge och alltså ger lika delar varm- och kalluft.
Jag vet inte om det är lämpligt att ständigt köra med enbart varmluft, frågan är om det kan bli för varmt för luftfiltret eller luftmängdmätaren.



Tror inte det borde få såpass hög värme att delarna tar stryk av det. (läste om någon här som gjort det underförvärming men var runt 2007 och han verkar inte vara aktiv längre tyvärr) Vet ej hurpass hög värmen är men tvekar att inkommande luft skulle vara högre än runt 60 - 100 grader

Det jag menade mest var om det fanns någon vinst med luften


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-07-13 20:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Det man kan vinna på mer luftförvärmning är framför allt att man ökar chansen att bränslet verkligen hinner bli fullständigt förångat under kompressionstakten, så att det inte finns långsamt brinnande bränsledroppar kvar i förbränningsrummet.
En annan möjlig fördel med varmare luft in i motorn är att halvförbrända ångor, oljedimma mm från vevhusventilationen håller sig i ång- eller gasform och inte kletar igen insugningsrör, tomgångsventil mm.

En bra början kan ju vara att ordna en temperaturmätning på insugningsluften och se hur temperaturen ändrar sig med de ändringar du gör på förvärmningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-07-13 23:18 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
Det man kan vinna på mer luftförvärmning är framför allt att man ökar chansen att bränslet verkligen hinner bli fullständigt förångat under kompressionstakten, så att det inte finns långsamt brinnande bränsledroppar kvar i förbränningsrummet.
En annan möjlig fördel med varmare luft in i motorn är att halvförbrända ångor, oljedimma mm från vevhusventilationen håller sig i ång- eller gasform och inte kletar igen insugningsrör, tomgångsventil mm.

En bra början kan ju vara att ordna en temperaturmätning på insugningsluften och se hur temperaturen ändrar sig med de ändringar du gör på förvärmningen.



Detta är värt att kollas upp!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011