Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Hur ska jag få ner förbrukningen?
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=29&t=4515
Sida 5 av 6

Författare:  torbjorn [ sön 09-05-03 07:43 ]
Inläggsrubrik: 

I det sista diagrammet är A centrifugaltändförställningskurvan, B är "tidig" vakuumtändförställning som får vakuum från ett uttag omedelbart före gasspjället (där finns alltså inget vakuum vid tomgång), och B' är "sen" vakuumtändförställning som får vakuum direkt från insugningsröret.

Eventuellt kan någon av vakuumledningarna passera via en termoventil så att antingen tidig- eller senförställningen är urkopplad vid vissa motortemperaturer.

Författare:  Båtdoc [ fre 09-05-15 21:47 ]
Inläggsrubrik: 

Sista tanken nu så drog den 1.008 l/mil...
Rätt blandad körning..
Har ändrat tändningen och lite på AFR tabellen...

http://www.vems.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=366
Här hittade jag litet om tändningen som gav resultat...

Författare:  Båtdoc [ ons 09-06-03 10:30 ]
Inläggsrubrik: 

Hur mycket påverkar hög/lågtryck i % bränsle blandningen?

Författare:  Dr. Mabuse [ ons 09-06-03 21:35 ]
Inläggsrubrik: 

Båtdoc skrev:
Hur mycket påverkar hög/lågtryck i % bränsle blandningen?

Menar du atmosfärs-trycket typ vid bra/dåligt väder?
Det diffar inte mer än +-några procent. Absolut inte mer än 10% från extremt lågtryck till extremt högtryck (höjd över havet eller tornados ej inräknat).

Författare:  Båtdoc [ tor 09-06-04 10:13 ]
Inläggsrubrik: 

Ja vid bra/dåligt väder..

Okej tyckte bilen gick magert när det var hög tryck ... men det är ju rätt många saker som spelar in..

Författare:  Båtdoc [ tis 09-06-30 20:28 ]
Inläggsrubrik: 

0.98L/mil senaste tanken ... bara en tank än men hoppas jag börjar hitta rätt...

Fick den genom besiktningen också med sprut å E85 ..

Författare:  Båtdoc [ tor 09-08-20 20:03 ]
Inläggsrubrik: 

Medel blev nog litern med E85..


Så nu är det 95 i tanken är inte lönt att hålla på längre

Författare:  Baggis [ tor 09-08-20 20:15 ]
Inläggsrubrik: 

"Lönt"? Nog är det märkligt att när det kommer till detta med kostnaden per mil bensin kontra E85 då blir alla värsta Anders Borg-typer... 1 öre dyrare med E85 och vips är det ut med skiten, f'låt spriten!(avsiktlig överdrift!) Samtidigt kan man utan att blinka slösa stålar på annat sätt, t.ex en körstil som sörplar pengar, nån pizza per vecka, "magsprit" på helgen, you name it :wink:

Författare:  matsuda [ tor 09-08-20 22:28 ]
Inläggsrubrik: 

Tycker du har lyckats bra med att sänka förbrukningen från 1.2 till 0.98 iaf, ~17 % minskning ju. Vad drar den på bensindrift då?

Författare:  Båtdoc [ fre 09-08-21 10:17 ]
Inläggsrubrik: 

Känns inte som jag vill köra E75 en vinter till. Nu när jag måste ha bilen varje morgon. Dessutom blir det kort körningar ..

Tankade första tanken 95 förrgår så har inte hunnit kollat förbrukningen ..

Författare:  matsuda [ fre 09-08-21 12:33 ]
Inläggsrubrik: 

Ok. Med korta körningar är det motorvärmare som gäller. Går åt mycket etanol för att värma upp motorn annars..

Författare:  Båtdoc [ lör 09-12-19 10:21 ]
Inläggsrubrik: 

0.78l/mil & 0.73l/mil drog den de senaste tankarna

drog ca 0.85 innan jag rengjorde fördelardoslocket skulle gissa att det var det som gjorde att förbrukningen ökade allteftersom när jag körde på e85 också

Författare:  matsuda [ lör 09-12-19 11:36 ]
Inläggsrubrik: 

Är det bensin du kör nu eller?

Författare:  Båtdoc [ lör 09-12-19 20:33 ]
Inläggsrubrik: 

japp 95

Författare:  svante [ sön 09-12-20 12:32 ]
Inläggsrubrik: 

Dr. Mabuse skrev:
Båtdoc skrev:
Hur mycket påverkar hög/lågtryck i % bränsle blandningen?

Menar du atmosfärs-trycket typ vid bra/dåligt väder?
Det diffar inte mer än +-några procent. Absolut inte mer än 10% från extremt lågtryck till extremt högtryck (höjd över havet eller tornados ej inräknat).


påstånde som jag inte förstår....
citerar en av många källor på nätet:

The air/fuel ratio can also be affected by changes in altitude. As you go up in elevation, the air becomes less dense.
A carburetor that's calibrated for high altitude driving will run too lean if driven at a lower elevation. Altitude changes are generally not a problem with engines that have electronic feedback carburetors or electronic fuel injection because the oxygen and barometric pressure sensors compensate for changes in air density and fuel ratios.

slut citat:

varför skulle lägre densitet hos luften innebära förändrad bränsleblandning...
undertrycket i dysan i förgasaren, som drar bränsle ur munstycket
sjunker ju om luftens densitet sjunker....

på samma sätt i en luftmassameter, där minskar luftens kyleffekt på tråden om luftens densitet sjunker....

så "på sin höjd" borde bara hög altitud bara innebära lägre effekt och inte fetare blandning.

Sida 5 av 6 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/